آشپزی

راز خوشمزگی چکدرمه + ترفندهای ویژه در سال ۱۴۰۳

خرید فالوور از سایت اینبو

در این مطلب از سایت سرگرمی روز قصد داریم نکات و راز خوشمزگی چکدرمه را به شما بگوییم. پیشنهاد می کنیم در ادامه مطلب همراه ما باشید.

راز طعم چکدرمه

راز طعم چکدرمه و هنر چکدرمه خوشمزه و خانگی سایت سرگرمی روزامیدواریم این مقاله برای شما عزیزان جالب باشد.

برنج ترکمن چکدرمه یکی از نمادهای فرهنگی برجسته مردم ترکمن دشت صحرا در شمال ایران است و از جمله ویژگی های دیگر مانند روسری، اسب، نقاشی صورت، کلاه سنتی ترکمنی و انواع غذاهای لذیذ این قوم است. از اهمیت ویژه ای برخوردار است. چکدرمه که به چگیدرمه یا چکیدرمه نیز معروف است، یکی از غذاهای سنتی معروف ترکمنی است که گفته می شود قدمت آن بیش از هزار سال است و جزو غذاهای محبوب ایرانیان است. این پلو خوشمزه در ماه مبارک رمضان، مراسم نذری محرم و به عنوان غذای اصلی جشن عید قربان بندرترکمن سرو می شود و با ترکیب برنج و گوشت گوسفندی طعم پلو استانبولی را یادآوری می کند.

مواد مورد نیاز برای تهیه چک

برنج 6 لیوان فرانسوی دسته دار

700 گرم گوشت گوسفند

آب جوش 4 لیوان فرانسوی دسته دار

گوجه فرنگی 500 گرم

1 عدد پیاز متوسط

رب گوجه فرنگی 3 قاشق غذاخوری

نمک و فلفل و زردچوبه و چاشنی پلو به میزان دلخواه

روغن مایع برای سرخ کردن به مقدار لازم

روغن حیوانی به میزان دلخواه برای برنج

نحوه تهیه چک

برای تهیه چکرمای خوشمزه ابتدا برنج را به مدت ۱ تا ۲ ساعت در آب نمک خیس کنید. در همین حین گوشت را به قطعات بزرگتر از خورش های معمولی برش دهید سپس آنها را بشویید و بگذارید کاملا خشک شوند.

سپس پیاز را نگینی خرد کرده و در کمی روغن تفت می دهیم، زردچوبه را اضافه کرده و تفت می دهیم. سپس گوشت ها را به پیازهای سرخ شده اضافه کرده و روی حرارت ملایم به خوبی تفت می دهیم. نمک، فلفل و ادویه پیلو را به گوشت اضافه کنید و خوب مخلوط کنید.

گوجه فرنگی های رنده شده را به تابه اضافه کنید و اجازه دهید آب آن کاملا کشیده شود و با گوشت مخلوط شود.

سپس پوره گوجه فرنگی را اضافه کنید و صبر کنید تا خوب تفت داده شود و طعم خامی آن از بین برود.

به جای اینکه مثل استامبولی به گوشت سرخ شده برنج اضافه کنید، وقتی چکدرما درست می کنید، ابتدا باید گوشت را جداگانه بپزید. 4 پیمانه آب به گوشت اضافه کنید و بگذارید با حرارت ملایم به آرامی بپزد.

بعد از پختن گوشت، برنج خیس شده را به آن اضافه کنید و مقدار آب را تنظیم کنید. آب روی برنج باید دو بند انگشتی باشد. پلو را بجوشانید، ابتدا حرارت را زیاد کنید تا برنج شروع به جوشیدن کند، سپس حرارت را کم کنید تا برنج به آرامی دم بکشد. بعد از خورش برنج در صورت تمایل می توانید روی آن را با چربی حیوانی بپوشانید.

راز طعم چکدرمه

دستور تهیه چکدرمه گمبادی استفاده از انواع گوشت مانند گوشت گاو، مرغ، بوقلمون و حتی ماهی را توصیه می کند. برای گیاهخواران چکدرمه پلو را می توان با گوشت گیاهی یا بدون گوشت درست کرد. همچنین گوشت را می توان جداگانه پخت و برنج را به صورت کتلت بدون استفاده از سیب زمینی پخت. به طور سنتی هنگام سرو، گوشت را روی برنج می گذارند، البته در چکدرمه پلو سنتی معمولاً برنج و گوشت را با هم خورش می دهند.

چکدرمه پلو در میان ترکمن ها در مهمانی ها، مجالس ختم و عروسی رایج است و معمولاً در دیگ بزرگی به نام قازان در زبان های ترکی و ترکمنی و با اصطلاحات محلی دیگر مانند قزگون، قزگون یا غزگون سرو می شود. گویش های دیگر ، به شرط. برای تهیه این غذا برای تعداد کمتر، مناسب است از قابلمه های چدنی یا روح کوچکتر استفاده کنید.

این پلو معمولا با روغن شتر محلی میل می شود اما ترکیب آن با ترشی، ماست یا سالاد نیز بسیار خوشمزه است. هنگام تهیه چکدرمه می توان به جای تکه های گوشت گوسفند از گوشت چرخ کرده استفاده کرد. همچنین معمولاً هنگام درست کردن چکرما سیب زمینی ورقه شده مانند پلو استانبولی اضافه می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا