آشپزی

راز خوشمزگی کاک + ترفندهای ویژه در سال ۱۴۰۳

خرید فالوور از سایت اینبو

در این مطلب از سایت سرگرمی روز قصد داریم نکات و راز خوشمزگی کاک را به شما بگوییم. پیشنهاد می کنیم در ادامه مطلب همراه ما باشید.

راز ذائقه خروس

راز طعم کاک و نکات پخت شیرینی کاک و مواد لازم برای نان یوخه سایت سرگرمی روزامیدواریم این مقاله مورد توجه شما قرار گیرد.

شیرینی کاک یکی از سوغاتی های محبوب شیراز، کرمانشاه و خرم آباد است و در شیراز به «نان یوخه» و در کرمانشاه به «نان کاک» یا «شیرینی کاک» معروف است. این شیرینی خوشمزه از مارشمالوهای بسیار نازکی درست می شود که روی هم چیده شده و با پودر قند و پسته تزیین می شوند. طرز تهیه این کیک بسیار ساده است و ماندگاری بالایی دارد که می توانید آن را برای مراسم های دورهمی و یا در ایام عید درست کنید.

عناصر

1 عدد تخم مرغ

کره 200 گرم

1/2 فنجان آب ولرم کمتر + 1/4 پیمانه مخمر

مخمر 1 قاشق چایخوری

نکته چای وانیلی

حدود 600 گرم آرد گندم

نمک 1 قاشق چایخوری

گلاب 1 قاشق غذاخوری

پودر هل و پودر قند به میزان لازم

طرز تهیه کیک

یک چهارم فنجان آب گرم را در یک لیوان بریزید و مایه خمیر و یک قاشق چایخوری شکر را اضافه کنید و هم بزنید. سپس به مدت 20 دقیقه روی لیوان را بپوشانید تا حباب بزند و مهمتر از آن دمای آب باید به حدی باشد که انگشتانتان را نسوزد.

در ظرفی تخم مرغ ها را اضافه کرده و وانیل را با آنها مخلوط کنید تا تخم مرغ ها کاملا مخلوط شوند. سپس کره نرم شده را اضافه کنید و دوباره مواد را با هم مخلوط کنید تا مخلوط یکدستی به دست آید. سپس خمیر آماده شده و گلاب را به این مخلوط اضافه کرده و دوباره مخلوط کنید.

آرد و نمک را در ظرفی با هم مخلوط کرده و سه بار الک کنید. آرد را کم کم به مخلوط اضافه کنید و دوباره خوب ورز دهید تا خمیر در وسط کاسه جمع شود. مقدار آرد بسته به نوع آرد ممکن است متفاوت باشد. سپس خمیر را روی سطح کار گذاشته و به مدت 10 دقیقه ورز دهید تا نرم و یکدست شود. سپس خمیر را در ظرف تمیزی بریزید و به مدت 2 ساعت در جای گرم قرار دهید تا حجم خمیر زیاد شود و پف کند.

پس از استراحت خمیر، آن را با مشت گرفته و دوباره چند دقیقه ورز دهید تا حجمش دوباره به دست بیاید. سپس خمیر را به اندازه یک نارنگی بردارید و به شکل توپ در آورید و روی دستمال تمیزی قرار دهید و سطح آن را با دستمال بپوشانید و 10 دقیقه استراحت دهید تا خمیر حجم خود را به دست آورد.

هر گلوله خمیر را روی یک سطح آردپاشی شده باز کنید تا انگشتانتان آن را ببینند یا از آن عبور کنند. برای تهیه نان یوخه می توانید دو روش را انتخاب کنید.

روش اول: تابه یا قوری را روی حرارت ملایم گرم کنید. سپس نان هایی را که پهن کرده اید به کمک ورقه یا دست در ساج یا تابه قرار دهید تا بپزد. بعد از پخت، هر کدام از نان ها را برگردانید تا طرف دیگر هم بپزد. بعد از پخت نان ها را در سینی بچینید و روی آنها پودر قند و هل بپاشید. سپس خمیر تمام شده را پهن کرده و روی نان بگذارید و به صورت ورقه ای برش دهید. سپس روی نان را با خاک پسته تزئین کنید.

روش دوم: خمیری که کشیده اید را با اسفنج به صورت کراست بچینید و بین هر اسفنج کمی کره و پودر قند قرار دهید. سپس خمیر را مورب برش دهید و در فر از قبل گرم شده قرار دهید تا نان رول ها طلایی شوند. بعد از پخت روی نان های پخته شده را تزئین کنید.

راز ذائقه خروس

می توانید به جای آب از شیر استفاده کنید.

خمیر باید نه خیلی خشک و نه خیلی نرم باشد.

این کیک باید در ظرف درب دار نگهداری شود و ماندگاری بالایی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا