سبک زندگی

روغن پونه و خواص آن

خرید فالوور از سایت اینبو

روغن پونه و خواص آن

روغن پونه و خواص آن ؛ خاصیت مصرف روغن پونه برای تقویت حافظه همگی در سرگرمی روز و خواب.امیدواریم این مطلب که حاصل تلاش تیم خواص مواد غذایی سایت است مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

همانطور که می دانید قرآن کریم از بهشت با نام جنت نام بشرده است و معنی جنت باغی است که درختان میوه فراوان دارد.همچنین در این کتاب آسمانی از میوه های زیادی نام برده شده است.َ

امروزه با پیشرفت جوامع بشری بیماری ها هم پیشرفت زیادی کرده اند و یکی از راه های نجات انسان از بیماری های مختلف شناخت کامل طبیعت و آشنایی با خواص گیاهان و میوه ها است.

از مهمترین میوه هایی که در قرآن از آنها نام بردهش شده است می توانیم به انجیر و زیتون اشاره کنیم که به تازگی یک گروه تحقیقات ژاپنی پی به خواص فوق العاده مصرف یک عدد انجیر و هفت عدد زیتون شده است.

پس از اینکه یکی از قرآن پژوهان مصری اعلام کرد که خداوند در قرآن به انجیر و زیتون قسم خورده است و نام انجیر یک بار و نام زیتون هفت بار در قرآن آمده است ، رییس این گروه مسلمان شد.

روغن پونه و خواص آن

روغن پونه از طریق تقطیر بخار برگ تازه پونه  خارج می شود. اجزای اصلی آن عبارتند از کارواکرول، تیمول، کیمن، کاریوفیلن، پینن، بیسابولن، لینالول، بورنئول، گرانیل استات، لینال استات و ترپینن.

از این روغن گیاهی در روش‌های مختلفی مانند آروماتراپی استفاده می‌شود که برای دهه‌های گذشته مورد استفاده قرار گرفته است. شما همچنین می‌توانید روغن پونه را به صورت موضعی بر روی پوست

یا روغن حامل مانند روغن نارگیل برای حفظ سلامت پوست خود استفاده کنید. در نهایت شما می‌توانید آن را در مقدار بسیار کم به عنوان یک مکمل غذایی که معمولا با عسل و یا سایر نوشیدنی‌های غیر لبنی

رقیق شده است، مصرف کنید.از زمان های قدیم از گیاه و اسانس پونه برای اهداف دارویی استفاده می شده است. پزشکان یونانی از جمله بقراط و ابن میمون آن را به دلیل خواص ضد عفونی کننده، ضد

باکتری و تقویت کننده سیستم ایمنی که دارد، به بیماران خود تجویز می کردند. اسانس پونه کوهی امروزه بیشتر به دلیل درمان عفونت های قارچی مانند قارچ پا و ناخن ها و همچنین در جلوگیری از بدتر شدن علائم سرماخوردگی شناخته شده است.
با رقیق کردن روغن پونه در روغن حامل، می توان آن را به صورت موضعی در محصولات آرایشی و بهداشتی یا آروماتراپی استفاده کرد.

روغن پونه طبع گرم و خشک داردیکی از فایده های بی نظیر روغن پونه حفاظت از بدن در مقابل عفونت های ویروسی است. این روغن سبب می شود بدن ایمنی خود را در برابر اوریون، سرخک، سرما، صدف و باقی بیماری هایی که از طریق ویروس می باشند. بالا برده و تقویت کند. تقویت سیستم ایمنی باعث می شود بدن در مقابل عفونت های ویروسی مرگ آور و یا حتی اختلالات خود ایمنی، حفاظت شود. همچنین این روغن سبب می شود تولید و کارکرد، اساسی ترین گزینه ی دفاعی بدن یعنی گلبول های سفید، تحریک شود.

روغن پونه ی دارای خواص ضد التهابی است و می تواند انواع گوناگون التهاب داخلی و یا خارجی که به دلیل های متفاوتی به وجود می آیند را تسکین دهد. اگر پوستتان تحریک شده و یا قرمز شده است کافی است از روغن پونه  به شکل موضعی استفاده کنید تا این مساله کاهش یپدا کند. همچنین این روغن فوق العاده توانایی بسیاری در کاهش درد آرتروز و آسیب ها دارد.

استفاده از روغن پونه یکی از بهترین روش ها برای جلوگیری از عفونت باکتریایی می باشد. این روغن به شکلی قوی از بدن در برابر بیماری های باکتری از جمله عفونت های دستگاه ادراری و عفونت های روده بزرگ، تیفوئید، زخم ها، وبا، عفونت های پوستی و مسمومیت های غذایی محافظت می کند. پونه کوهی با تاثیر های ضد باکتریایی که می گذارد اثرات زیادی بر روی سلامت دارد. و باعث می شود افراد از تاثیرات نا مطلوب بیماری ها اذیت نشوند.
اگر به دنبال روشی برای بهبود عارضه های تنفسی هستید روغن پونه بهترین گزینه است. روغن پونه ی  مانع از بروز نشانه های بیماری تنفسی شده و آن را بهبود می دهد.

پونه ی  توانایی این را دارد همچون یک خلط آور عمل کرده و سبب کم شدن و یا رفع ناراحتی های مربوط به مخاط و ریه در دستگاه های تنفسی و‌سینوس ها شود. همچنین روغن پونه ی کوهی نوعی رطوبت دهنده برای گلوهای التهابی و ریه ها می باشد که در بیشتر مواقع می تواند سبب پیدایش سرفه شود.

آلرژی زمانی اتفاق میفتد که بدن بیش از اندازه نسبت به محرک های خارجی واکنش نشان دهد. روغن پونه کوهی دارای خاصیت آرام بخشی و ضد التهابی است. این روغن نشانه های آلرژی را تسکین داده و توانایی دارد حساسیت بیش از اندازه را آرام کند. همان طور که بیش از این گفتیم روغن پونه کوهی دارای خواص ضد التهابی است و می تواند میزان آلرژی را کاهش دهد که این مساله برای واکنش های مهم و جدی مثل شوک های آنافیلاکتیک یا ورم در گلو الزامی است.

بیماری های ما بر اثر چهار عامل مهم ایجاد می شوند. این چهار عامل شامل ویروس ها، پروتوایزها، باکتری ها و قارچ ها می باشند. قارچ ها می تواند سبب ایجاد بیماری های داخلی و خارجی ترسناک و کشنده ای باشند. قارچ ها توانایی ایجاد عفونت هایی دردآور و کشنده در گوش، بینی و گلو دارند که در صورت درمان نشدن سریع، می تواند به مغر رسیده و سبب مرگ شود. نکته ی مهم دیگر این است که دلیل بسیاری از عفونت های پوستی هم قارچ ها می باشند. استفاده ی مداوم و منظم از روغن پونه کوهی چه از داخل و چه خارج می تواند محافظی مناسب در برابر این عفونت ها باشد.

این خاصیت یکی از مهم ترین و اساسی ترین خواص روغن پونه کوهی می باشد. زیرا از بدن در برابر آسیب های رادیکال های آزاد حفاظت می کند. این روغن بی نظیر علاوه بر خنثی کردن تاثیر رادیکال های آزاد آسیب های وارد شده ی گذشته را نیز بهبود می بخشد. این مساله روند پیری را کم کرده و از بدن در مقابل شماری از سرطان ها، انحطاط عضله ها به خاطر پیری، دژنراسیون ماکولا، چین و چروک، از دست دادن شنوایی و بینایی، اختلالات عصبی، و بیشتر بیماری هایی که با پیری زودرس ارتباط دارند و تاثیرات رادیکال های آزاد محافظت می کنند.

استفاده از پونه کوهی یکی از بهترین راه ها برای کنترل فشار خون است. پونه کوهی می تواند با باقی خوراکی ها ترکیب شده و به شما در این باره کمک می کند. بنابر این اضافه کردن آن به رژیم غذایی کار ساده و پرفایده ای است. همچنین پونه کوهی توانایی فوق العاده ای در مقابله و مبارزه با تمامی اثرات منفی سدیمی که به بدن وارد می شود دارد.

وجود مقدار زیادی مواد سمی در بدن بسیار مضر است. زیرا در برابر تمامی مواد مضر کبد می بایست به سختی تلاش کند تا این مواد سمی را از بین ببرد. برای حل این مساله شما کافی است روغن و یا گیاه پونه کوهی را به رژیم غذایی تان اضافه کنید‌‌. زیرا پونه کوهی می تواند به کبد در رفع و مبارزه با مواد مضر کمک کند. و در نتیجه ی این اتفاق کمی از فشاری که بر روی کبد می باشد برداشته می شود.

همانطور که می دانید پونه عطر و رایحه ی خوبی دارد. این مساله به علت وجود تیمول، نوعی مواد شیمیایی در پونه است. این یکی از جالب ترین خواص پونه ی کوهی است. اگر شما دچار بی خوابی هستید کافی است مقداری پونه ی کوهی به وعده ی شامتان اضافه کنید. تا به راحتی به خواب بروید.

مواد شیمیایی که در پونه ی کوهی وجود دارند و اتفاقا سبب عطر خوش آن نیز می شوند. این ماده های شیمیایی مواردی مانند تیمول، لیمونن و اوسیمن می باشند. این مواد می توانند سرماخوردگی ناشی از عفونت را نیز بهبود ببخشند. بنابر این یکی از روش های ساده برای درمان سرماخوردگی استفاده از پونه ی کوهی می باشد.

لازم است بدانید برخی از تاثیرات منفی یائسگی مثل سرطان سینه مساله ای جدی می باشند. بنابر این افراد لازم است از روشی ساده همچون استفاده از پونه کوهی برای کاهش این تاثیرات استفاده کنند. پونه کوهی دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان است و این مساله سبب می شود پونه ی کوهی بتواند در مبارزه با سلول های سرطانی مفید باشد. برخی از تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است نشان داده اضافه کردن پونه ی کوهی به رژیم غذایی روزانه ی افراد می تواند سبب کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه شود.
وجود مواد مفیدی از جمله مقدار زیادی منگنز،کلسیم، آهن، ویتامین k، فیبر و مقدار زیادی از سایر ترکیبات آلی، در پونه کوهی سبب می شود که استفاده از این گیاه روشی مناسب برای سم زدایی بدن باشد. با توجه به تحقیقاتی که انجام شده است پونه کوهی این توانایی را دارد که به بهتر شدن کارکرد کبد کمک کرده و سبب سرعت بخشیدن به از میان بردن سموم شود.

در اثبات قطعی این مساله نیاز به تحقیق بیشتری می باشد. اما با توجه به تجربیات، بسیاری از خانم ها از پونه ی کوهی در کمک به بهبود پریود های نامنظم استفاده کرده اند.

وجود مقداری زیادی فیبر در پونه کوهی سبب می شود. فواید بسیاری برای دستگاه گوارش داشته باشد. فیبر ماده ای اساسی برای یک دستگاه گوارش سلامت می باشد. با کمک این ماده مدفوع شما بیشتر شده و می تواند حرکات لوله گوارش را تحریک کند. همچنین پونه کوهی توانایی این را دارد که ترشح هورمون های گوارشی هضم را افزایش دهد. این گیاه فوق العاده می تواند هضم ماده های مغذی و آنزیم هایی که می توانند در جذب مواد غذایی کمک کنند را افزایش دهد. شما با استفاده از پونه ی کوهی فردی سالم خواهید بود. زیرا این گیاه می تواند کمک کند بیشترین مواد مغذی از طریق خوردن مواد غذایی به بدنتان جذب شده و از همین طریق سلامت شما را تقویت کند.

برخی مواقع خانم ها در زمان قائدگی دچار درد های بسیاری می شوند که به علت گرفتگی های قاعدگی می باشد. این مشکل تنها با استفاده از روغن و یا گیاه پونه ی کوهی و جای دادن آن در رژیم غذایی حل خواهد شد.

خیلی از انگل ها از جمله کرم های روده، کرم گرد، شپش، حشراتی که در تخت وجود دارند، کک ها و پشه ها در خارج و داخل بدن زندگی می کنند و از بدن به عنوان منبع غذا و به عنوان حامل و فرستنده ی بیماری های واگیر دار استفاده می کنند.برای از بین بردن کرم های روده کافی است از پونه ی کوهی استفاده کنید. همچنین اگر قصد دارید حشرات موجود در تخت خواب، کک، شپش ها و پشه ها را از بین ببرید. کافی است از پونه کوهی استفاده کنید تا از شرشان به کلی رها شوید.

آشنایی با دیگر خواص روغن پونه در طب سنتی

برای اینکه شما سروران گرامی با دیگر خواص روغن پونه آشنا شوید این بخش را برای شما تهیه نموده ایم.

خواص روغن پونه برای پوست 

به دلیل خواص ضد باکتریایی پونه کوهی، برای درمان زخم ها و عفونت های پوستی نیز مورد استفاده قرار می گیردپزشکان چینی نیز تجویز این گیاه را برای تسکین خارش پوست موثر میدانستندروغن پونه کوهی که در لوازم آرایشی استفاده می شود، دارای فعالیت آنتی اکسیدانی است که با ظاهر پیری پوست مبارزه کرده و موجب شفافیت بیشتر پوست می شود. در نتیجه بعد از استفاده از روغن پونه کوهی، پوست شفاف و صاف به نظر می رسد.

روغن پونه کوهی به دلیل داشتن خواص ضد عفونی کننده و آنتی اکسیدان های قدرتمند، می تواند آکنه را درمان کند و منجر به روشن تر شدن پوست شود. با استفاده از ماسک روغن پونه کوهی می توانید قرمزی و سوزش پوست را تسکین دهید.وغن پونه کوهی که به صورت موضعی بر روی پوست استفاده می شود می تواند شرایط پوستی مانند پسوریازیس، آکنه، اگزما و عفونت های قارچی را بهبود ببخشد، زیرا ترکیبات شیمیایی موجود در آن مخمر، باکتری ها و قارچ ها را از بین می برد.
خواص ضد التهابی آن می تواند درد ، خارش و ناراحتی های پوستی مانند گزش حشرات را خنثی کند.

خواص روغن پونه برای سقط

 روغن گیاهی پونه کوهی ممکن است باعث تحریک پوست و غشاهای مخاطی شود، اگر در غلظت یا دوز بالا باشد. زنان باردار باید از استفاده از آن اجتناب کنند و قبل از اضافه کردن آن به هر روش قابل توجهی در رژیم غذایی، با پزشک مشورت کنند.
به علت توانایی روغن پونه کوهی برای تحریک و تنظیم هورمون‌ها، مخصوصا هورمون‌هایی که قاعدگی را تحریک می‌کنند،

خواص روغن پونه برای ریه

پونه کوهی می‌تواند به عنوان یک خلط آور عمل کند که باعث کاهش یا از بین بردن ناراحتی مخاط و ریه در دستگاه‌های تنفسی و سینوس‌ها می‌شود. همچنین یک رطوبت‌دهنده برای ریه‌ها و گلوهای التهابی است که اغلب ممکن است باعث بروز سرفه شود.

بنابراین، اگر بدنبال روشی برای درمان عارضه‌های تنفسی هستید، از روغن پونه کوهی استفاده کنید. پونه کوهی از علائم بیماری تنفسی جلوگیری و آن را درمان می‌کند.اگر به دنبال روشی برای بهبود عارضه های تنفسی هستید روغن پونه کوهی بهترین گزینه است. روغن پونه ی کوهی مانع از بروز نشانه های بیماری تنفسی شده و آن را بهبود می دهد.

پونه ی کوهی توانایی این را دارد همچون یک خلط آور عمل کرده و سبب کم شدن و یا رفع ناراحتی های مربوط به مخاط و ریه در دستگاه های تنفسی و‌سینوس ها شود. همچنین روغن پونه ی کوهی نوعی رطوبت دهنده برای گلوهای التهابی و ریه ها می باشد که در بیشتر مواقع می تواند سبب پیدایش سرفه شود.روغن پونه کوهی سلامت دستگاه تنفسی را به همراه دارد بنابراین اغلب در داروهای خانگی برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می شود.  روغن آن به لطف خواص ضد ویروسی، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی محبوب شده است. بسیاری از افراد از این روغن برای سلامت تنفس و درمان سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می کنند.

خواص روغن پونه برای مو

روغن پونه کوهی گرفته شده از برگ های خشک شده گیاه پونه، خواص زیادی برای پوست و مو دارد.استفاده از روغن پونه برای طاسی سر و افرادی که ریزش مو دارند مناسب است، زیرا باعث افزایش گردش خون در سر شده و از ریزش مو جلوگیری میکند.رقیق کردن اسانس پونه کوهی با روغن حامل مانند روغن نارگیل باعث نرم و مرطوب شدن مو ها می شود. همچنین ترکیب روغن پونه کوهی با شامپو روزانه می تواند به طور موثری شوره سر را از بین ببرد.

بسیاری از افراد برای مقابله با کم پشتی مو و طاسی زودرس اقدامات جدی انجام می دهند.

قبل از مصرف داروهایی با عوارض جانبی جدی یا برنامه ریزی برای جراحی کاشت مو، روی علل زمینه ای نازک شدن مو تمرکز کنید.
در حالی که نمی توانید نقش ژنتیک را در طاسی با الگوی مردانه یا زنانه تغییر دهید، می توانید به حمایت از کمبود مواد مغذی و استرس که می تواند منجر به ریزش مو شود، کمک کنید.

روغن پونه کوهی مواد مغذی و خواص درمانی مورد نیاز شما را فراهم می کند تا محیط مناسبی برای حفظ سلامت موها فراهم کند.

روش مصرف: برای استفاده عمومی، روغن را در سراسر پوست سر خود ماساژ دهید. بگذارید ۳۰ تا ۶۰ دقیقه بماند. سپس بشویید و آبکشی کنید.

خواص روغن پونه برای بینی

هنگامی که گرده، گرد و غبار، کپک، مواد شیمیایی، قارچ و باکتری به بدن شما حمله می کند، ماده شیمیایی به نام هیستامین ترشح می شود که واکنشی مشابه واکنش های آلرژیک احتقان بینی، افزایش تولید

مخاطی و عطسه ایجاد می نماید. روغن پونه همچون ضد هیستامین عمل نموده و این واکنش ها را در بدن کاهش می دهد. اگر هر ۶ ساعت دو قطره از این روغن را در بینی بچکانید، در روز اول شاهد درمان بیمار خواهید بود

خواص روغن پونه برای عفونت زنان

از درمان عفونت زنان با روغن پونه، در چندین نسل انجام شده که با موفقیت همراه بوده است. از روغن‌های گیاهی می‌توان برای کاهش عفونت و مخمرها استفاده کرد. روغن‌های گیاهی آنقدر خوب عمل می‌کنند، ممکن است اولین خط دفاعی در برابر عفونت باشند.برای درمان عفونت زنان با روغن پونه، ۴ قطره از روغن پونه را با روغن زیتون و نارگیل مخلوط کنید، این مخلوط را روزی یک یا دو بار به نواحی واژن بمالید و بعد از ۱۵ دقیقه ناحیه را شستشو دهید. روغن‌های گیاهی می‌توانند در سلول‌های مخمر نفوذ کرده و طی ۲۰ دقیقه آن را از بین ببرد. روغن‌های گیاهی را می‌توان به ۳ روش مختلف در واژن و بافت‌های اطراف آن استفاده کرد.

استفاده موضعی: در روشی برای درمان عفونت زنان با روغن پونه، چند قطره انتخاب شده از این روغن را با یک روغن حامل مخلوط کرده، سپس روی یک پنبه ریخته و به صورت مستقیم روی ناحیه تحریک شده واژن بمالید. پس از ۲۰ دقیقه این ناحیه را خوب شستشو دهید.

دوش واژینال: برای درمان عفونت زنان با روغن پونه یا روغن‌های گیاهی می‌توان چند قطره از روغن گیاهی را داخل مخزن دوش اضافه کرده و ترکیب کنید. این ترکیب به داخل واژن وارد می‌شود.

تامپون: برای درمان عفونت زنان با روغن پونه یا روغن‌های گیاهی دیگر، ترکیبی از آب و چند قطره روغن گیاهی را روی تامپون ریخته و استفاده کنید. توجه کنید که پس از حدود ۲ ساعت، تامپون را تعویض کنید و

ناحیه واژن را شستشو دهید. زیرا، این روغن‌های گیاهی ممکن است آنقدر قوی باشند که مدت زمان زیادی روی پوست بمانند.

خواص روغن پونه برای جوش و آکنه

برای درمان بیماری های پوستی همچون آکنه، راش پوستی، عفونت های قارچی و تبخال می توانید از این روغن استفاده کنید.

ترکیب خاص روغن پنبه کوهی برای درمان آکنه موثر است البته در صورت وجود آلرژی از آن استفاده نکنید.

برای درمان آکنه با استفاده از این روغن، در یک لیوان آب ۲ الی ۳ قطره روغن را بریزید و با پنبه آن به صورت خود بمالید.

خواص روغن پونه برای زگیل

از  روغن گیاه پونه کوهی از زمان باستان به عنوان یک داروی خانگی بسیار قدرتمند و همه کاره استفاده میشده است.

روغن پونه  حاوی ترکیباتی است که به آن خاصیت ضد قارچ، آنتی اکسیدان، ضد التهاب و ضد درد می بخشد.

این ماده همچنین حاوی ترکیب کارواکرول است که از نظر ویژگی های ضد ویروسی مورد مطالعه قرار گرفته است. روغن پونه بدلیل داشتن این خواص برای درمان زگیل مفید است.

روغن پونه  بسیار غلیظ است و برای جلوگیری از تحریک پوست باید قبل از استفاده با روغن حامل رقیق شود.

در ابتدا برای مشخص شدن واکنش پوست به این روغن قدرتمند روزانه یکبار از روغن رقیق شده استفاده کنید.

روغن پونه کوهی که از خانواده نعناع به شمار می رود، یک درمان کننده طبیعی برای ویروس HPV و همچنین باعث کم شدن زگیل نیز می شود. این درمان می تواند یک درمان مقرون به صرفه نیز برای افرادی که

مشکل مالی دارند هم باشد. فقط این نکته را فراموش نکنید که قبل از استفاده بهتر است برای کاهش سوزش کمی روغن را رقیق کرد.

روغن پونه برای شپش

برای رفع  شپش : مقداری از روغن پونه کوهی را همراه با روغن زیتون ترکیب کرده و بر روی ریشه سر ماساژ دهید. بعد از ۲ ساعت با آب ولرم و شامپو گیاهی شستشو دهید.

روغن پونه برای کرونا

فواید سلامتی روغن پونه کوهی حاوی ترکیبات کارواکرول و آنالوگ آن تیمول، بسیار زیاد است. استفاده از روغن پونه کوهی می تواند به جلوگیری از تکثیر ویروس کمک کند. روغن پونه کوهی مانع ورود ویروس شده

و در نهایت پتانسیل ضد ویروسی بدن را تقویت می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا