سبک زندگی

رژه آلمانی‌ها در نازی‌آباد؛ مهندسان آلمانی در نازی‌آباد چه می‌کردند؟

خرید فالوور از سایت اینبو

ردپای آلمانی ها در تاریخ ولسوالی نازی آباد دیده می شود. و برخی هنوز بر این باورند که نام منطقه نازی آباد برگرفته از همین حضور است.

به گزارش سرگرمی روز، اگرچه بر اساس اسناد تاریخی و منابع مکتوب، این باور نادرست است. نوروزعلی حسنجانی یکی از اهالی قدیمی نازی آباد در این باره می گوید: «اگر امروز به سراغ موسفیدان نازی آباد برویم، هنوز عده ای فکر می کنند که نام منطقه نازی آباد ریشه در حضور آلمانی های محله ما دارد. آنها معتقدند از آنجایی که مهندسان آلمانی در توسعه محله نقش داشتند و همزمان حزب نازی در آلمان قدرت داشت، نام محله ما به همین دلیل به نازی آباد تبدیل شد. اگرچه این باور اشتباه است، اما واقعیت این است که مهندسان آلمانی نقش موثری در ساخت مراکز مهم صنعتی و شهری در محله ما داشتند. به عنوان مثال آلمانی ها در چندین پروژه بزرگ محله از جمله احداث خط راه آهن، سیلو و اسکله 400 دستگاهی مشارکت داشتند و یکی از ارکان توسعه محله ما محسوب می شوند.

به غیر از ساخت خطوط ریلی، سیلوها و اسکله ها، ردپای آلمانی ها در دیگر پروژه های مهم این ولسوالی نیز دیده می شود. در دوران پهلوی اول و در جریان توسعه برخی محله‌های جنوب شهر، مسئولیت تعدادی از پروژه‌های مراکز صنعتی و شهری به مهندسان آلمانی سپرده شد. به عبارت دیگر، دولت رایش سوم چندین قرارداد اقتصادی و سیاسی با پهلوی اول امضا کرد و به همین دلیل مهندسان و طراحان آلمانی برای همکاری در ساخت برخی پروژه ها و اماکن به تهران دعوت شدند.

حسنجانی می گوید: مهندسان و مشاوران آلمانی در طراحی و اجرای طرح های کارخانه در چندین محله جنوب تهران از جمله نازی آباد نقش داشتند. به عبارت دیگر، زمانی که آلمانی ها در جنگ جهانی دوم برای ساخت تأسیسات راه آهن سراسری به این منطقه آمدند، در اراضی نازی آباد خانه هایی برای سکونت خود ساختند. بنابراین حضور آلمانی ها در این دوره برای مردم نازی آباد بسیار محسوس بود».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا