فناوری و تکنولوژی

رکورد سرمای شدید در قطب جنوب شکست

خرید فالوور از سایت اینبو

Vifrom گزارش داد که نتایج تحقیقات جدید وقایع شگفت‌انگیز و سرمای شدیدی را که در اواخر زمستان (ژوئیه و آگوست) در این قاره رخ داده است، نشان داده‌اند.

به گزارش سرگرمی روز، قطب جنوب، جنوبی ترین قاره زمین، بیابانی یخی که به سرمای شدیدش معروف است، حدود 14 میلیون کیلومتر مربع مساحت دارد و 90 درصد یخ و 70 درصد آب شیرین جهان را در خود جای داده است.

قطب جنوب علیرغم محیط خشن آن، یک منطقه کلیدی برای تحقیقات علمی است که بینش هایی را در مورد تغییرات آب و هوا، یخبندان شناسی و زیست شناسی دریایی ارائه می دهد. این قاره کمترین دمای زمین را تجربه می کند.

یخ های قطب جنوب و یخچال های طبیعی نقش مهمی در تنظیم سطح دریاهای جهانی دارند و تحقیقات اخیر نشان می دهد که بخش هایی از ورقه یخ قطب جنوب با سرعتی سریع در حال ذوب شدن است که می تواند به طور قابل توجهی بر مناطق ساحلی در سراسر جهان تأثیر بگذارد.

علاوه بر این، انزوای این قاره اکوسیستم‌های منحصربه‌فردی را هم در خشکی و هم در اقیانوس‌های جنوبی اطراف حفظ کرده است و آن را به آزمایشگاهی طبیعی برای مطالعه اثرات تغییرات محیطی تبدیل کرده است.

در یک بررسی جامع در اواخر زمستان سال 2023، محققان دمای بسیار سرد را در بسیاری از قطب جنوب مشاهده کردند. تغییرات آب و هوایی که عمدتاً ناشی از فعالیت های انسانی مانند سوزاندن سوخت های فسیلی و جنگل زدایی است، تغییرات قابل توجهی در الگوهای آب و هوای جهانی ایجاد کرده است.

در حالی که روند کلی به سمت گرم شدن است، این بدان معنا نیست که هوای سرد یا سرمای شدید از بین می رود. در واقع، تغییرات آب و هوایی ممکن است منجر به هوای شدیدتر و غیرقابل پیش بینی، از جمله سرمای شدید شود.

یکی از عوامل کلیدی در این پدیده، اختلال در گرداب قطبی است، منطقه بزرگی از فشار کم و هوای سرد که قطب های زمین را احاطه کرده است. همانطور که قطب شمال سریعتر از سایر نقاط جهان گرم می شود، اختلاف دما بین قطب شمال و استوا در حال کاهش است و ماهیت پیچیده و چندوجهی تغییر اقلیم و اثرات آن بر سیستم های آب و هوایی را به ما یادآوری می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا