فناوری و تکنولوژی

سائورون در ارباب حلقه‌ها؛ گونه جدید آمازون

خرید فالوور از سایت اینبو

به تازگی گونه جدیدی از ماهی از خانواده پاکو در رودخانه آمازون کشف شده است که شباهت زیادی به ماهی پیرانا دارد. به دلیل شباهت بدن این ماهی با چشم سائورون از فیلم های ارباب حلقه ها، محققان نام آن را Myloplus Sauron گذاشتند.

به گزارش دیجیاتو، دانشمندان M. sauron، یکی از بستگان نزدیک پیرانا را در حین مطالعه گونه مشابه دیگری به نام M. schomburgkii کشف کردند. اولین بار در سال 1841 در آمازون شناسایی شد، اما تا حد زیادی توسط جامعه علمی نادیده گرفته شد.

با مطالعه ژنتیک M. schomburgkii، محققان دریافتند که این خانواده در واقع از سه گونه مختلف تشکیل شده است: M. sauron، M. schomburgkii و M. Aylans. آنها همچنین با مطالعه روی ماهی دریافتند که تفاوت های فیزیولوژیکی بین این سه گونه وجود دارد که تقریباً نامحسوس است. به عنوان مثال، تفاوت هایی در ستون فقرات و باله های پشتی آنها وجود دارد.

کشف ماهی سائورون؛  نامی برگرفته از شخصیت ارباب حلقه ها

ماهی M. Sauron نام خود را به دلیل نوار سیاه در کنار بدن خود گرفت. زیرا ظاهر آن شبیه چشم سائورون در فیلم های ارباب حلقه هاست که یک نوار سیاه در مرکز آن قابل مشاهده است. روپرت کالینز، رئیس کلکسیونر ماهی در موزه تاریخ طبیعی لندن، می گوید:

“قالب ها [این ماهی]بسیار شبیه چشم سائورون است، به خصوص با قسمت های نارنجی بدن. به محض اینکه یکی از همکارانم این نام را برای این ماهی پیشنهاد کرد، متوجه شدیم که نام کامل را پیدا کرده ایم.

این ماه به نام شخصیت خیالی دنیای «جی. R.R. Tolkien” تنها در حوضه رودخانه شینگو که به رودخانه آمازون می ریزد یافت می شود. این رودخانه دارای بیش از 600 گونه ماهی است که بیش از 70 گونه آن در هیچ جای دیگر جهان وجود ندارد. همچنین وجود دارد. گفت که 40 درصد از ماهی های رودخانه آمازون هنوز برای جامعه علمی ناشناخته هستند.

نتایج مطالعه حاضر در مجله Neotropical Ichthyology منتشر شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا