فناوری و تکنولوژی

ساعت بدن، کلید درمان سرطان

خرید فالوور از سایت اینبو

یک مطالعه جدید نشان می دهد که اثربخشی داروهای سرطان بسته به زمان مصرف آنها می تواند به طور چشمگیری متفاوت باشد. این کشف می تواند منجر به درمان های موثرتر با عوارض جانبی کمتر شود و به طور بالقوه زندگی میلیون ها بیمار را در سراسر جهان متحول کند.

به گزارش سرگرمی روز، عمده این تحقیقات مربوط به چرخه شبانه روزی یا ریتم است که اغلب به آن ساعت داخلی بدن می گویند. این چرخه طبیعی تقریباً 24 ساعته، انواع فرآیندهای بیولوژیکی، از الگوهای خواب گرفته تا تولید هورمون را تنظیم می کند. اکنون دانشمندان می‌دانند که چرخه شبانه‌روزی نقش مهمی در واکنش سلول‌های سرطانی به درمان دارد.
کانال تلگرام سرگرمی روز

این مطالعه که توسط دکتر آدریان انریکه گرانادا و گروهش در مرکز جامع سرطان Charité در آلمان انجام شد و در مجله Nature Communications منتشر شد، رویکرد جدیدی برای درک و بهره‌برداری از اثرات چرخه شبانه روزی دارد. با ترکیب تکنیک‌های تصویربرداری پیشرفته با تجزیه و تحلیل داده‌های پیچیده، این گروه روشی را برای پیش‌بینی زمان بهینه برای تجویز دارو در انواع مختلف سرطان ایجاد کردند.

برای درک اهمیت این تحقیق به مثالی اشاره می کنیم. بدن خود را به عنوان یک شهر شلوغ در نظر بگیرید. همانطور که یک شهر دارای ساعات شلوغی و دوره‌های خلوت روز است، بدن شما نیز زمان‌هایی دارد که فرآیندهای خاصی فعال‌تر هستند. محققان دریافته‌اند که درمان‌های سرطان می‌توانند تا 30 درصد مؤثرتر باشند، زمانی که در زمان مناسب از روز انجام شوند، که دقیقاً مشابه روان‌تر کردن ترافیک در خارج از ساعات شلوغی است.

انواع سمعک با افزایش 15 درصدی تشخیص شنوایی از بهترین برند دنیا

کارولین هکتور، یکی از محققان گروه گرانادا توضیح می‌دهد: «ما سلول‌های بیماران مبتلا به سرطان سینه سه‌گانه منفی را کشت کردیم تا ببینیم چگونه به داروهای تجویز شده در ساعات مختلف روز پاسخ می‌دهند. سرطان سینه سه گانه منفی یک نوع تهاجمی خاص از این بیماری است که گزینه های درمانی محدودی دارد.

رویکرد گروه ما بسیار جامع است. آنها کار خود را با بررسی چرخه شبانه روزی رده های سلولی سرطانی مختلف از جمله سرطان سینه آغاز کردند. آن ها فعالیت ژن های مهم را طی چند روز پیگیری کردند. این به آنها اجازه داد تا نقشه دقیقی از ساعت داخلی هر خط سلول ایجاد کنند.

آنها سپس به چگونگی رشد این سلول ها و واکنش به داروهای مختلف سرطان در طول زمان نگاه کردند. با ترکیب این اطلاعات با داده های شبانه روزی، آنها می توانند الگوهای حساسیت دارویی را در طول روز شناسایی کنند. به عنوان مثال، آنها دریافتند که برخی از سلول های سرطان سینه در هنگام عصر نسبت به برخی داروها بسیار آسیب پذیرتر از صبح ها هستند.

ساعت بیولوژیکی، کلید درمان سرطان: زمان بندی مناسب داروها، آینده درمان سرطان

آنها همچنین چگونگی تفاوت این اثرات بین سلول های سرطانی و سلول های سالم را بررسی کردند. این مهم است زیرا در یک درمان ایده آل، آسیب به سلول های سرطانی به حداکثر می رسد در حالی که آسیب به بافت سالم به حداقل می رسد. در برخی موارد الگوهای متضادی پیدا کردند. زمان هایی که سلول های سرطانی بیشترین آسیب پذیری را داشتند، مصادف بود با زمان هایی که سلول های سالم بیشترین مقاومت را داشتند.

در حال حاضر، اکثر درمان‌های سرطان بر اساس برنامه زمانی مناسب برای بیمار یا بیمارستان انجام می‌شوند. این مطالعه نشان می دهد که صرفاً تغییر زمان مصرف دارو می تواند اثربخشی آن را بدون افزایش دوز یا تغییر خود دارو به میزان قابل توجهی بهبود بخشد.

علاوه بر این، این رویکرد می تواند به کاهش عوارض جانبی کمک کند. بسیاری از بیماران سرطانی از عوارض جانبی شدید رنج می برند زیرا درمان هایی که سلول های سرطانی را از بین می برند به سلول های سالم نیز آسیب می رسانند. با زمان‌بندی درمان، سلول‌های سالم که به طور طبیعی مقاوم‌تر هستند، ممکن است با حفظ یا حتی بهبود اثربخشی درمان سرطان، عوارض جانبی را کاهش دهند.

این مطالعه همچنین نشان می دهد که چرا برخی از بیماران نسبت به سایرین به درمان بهتر پاسخ می دهند. محققان دریافتند که قدرت چرخه شبانه روزی سلول به حساسیت آن نسبت به اثرات زمان روز مرتبط است. این نشان می دهد که بیماران با ساعت بدن قوی تر ممکن است از درمان های دقیق تری بهره مند شوند.

اگرچه این تحقیق هنوز در مراحل اولیه خود است، اما فرصت های هیجان انگیزی را برای پزشکی شخصی باز می کند. در آینده، پزشکان ممکن است برنامه های درمانی را بر اساس پروفایل های شبانه روزی منحصر به فرد بیماران ایجاد کنند و کارایی را به حداکثر برسانند و عوارض جانبی را به حداقل برسانند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا