سبک زندگی

سس کچاپ سالم‌تر است یا خردل؟

خرید فالوور از سایت اینبو

Avery Zenker، متخصص تغذیه از کانادا، می گوید که مشخصات غذایی این ادویه های خوشمزه بسته به نوع و کیفیت آنها متفاوت است. سس کچاپ کلاسیک حاوی سرکه، انواع مختلف عصاره ذرت، نمک و ادویه جات است و برخی از برندها با توجه به روش تولید خود ادویه های دیگری به آن اضافه می کنند.

به گفته جنیفر هاوس، متخصص تغذیه، یک قاشق غذاخوری سس کچاپ 19 کالری، حدود چهار گرم شکر و 150 میلی گرم سدیم دارد و اولین ماده تشکیل دهنده سس کچاپ گوجه فرنگی است و پس از آن سرکه، شکر، نمک، گیاهان و ادویه جات ترشی جات است. . او می گوید: احتمالاً شنیده اید که سس کچاپ شکر خالص است، اما شکر سومین ماده است.

هاوس توضیح می دهد که اگرچه سس کچاپ نسبت به سایر چاشنی ها دارای قند و نمک بیشتری است، اما فواید تغذیه ای نیز دارد. این سس یکی از بهترین منابع لیکوپن است. آنتی اکسیدانی شناخته شده برای محافظت در برابر سرطان پروستات. همچنین به‌عنوان «ماسک» یا «جبران کننده» مزه‌هایی عمل می‌کند که افراد متهور دوست ندارند و می‌توان از آن برای طعم دادن به غذاهای جدید استفاده کرد.

متخصصان تغذیه به دلیل وجود قند و سدیم افزوده در سس کچاپ، چندان به اثرات سلامتی این سس خوشبین نیستند. در حالی که هاوس فکر می کند کچاپ به اندازه تعاریف منفی که درباره آن شنیده ایم بد نیست.

زنکر خاطرنشان می کند که انجمن قلب آمریکا توصیه می کند قندهای افزوده شده را به 25 گرم در روز برای زنان و 36 گرم در روز برای مردان محدود کنید. او پیشنهاد می کند به دنبال مارک هایی باشید که شکر اضافه یا شربت ذرت با فروکتوز بالا نداشته باشند و سس کچاپ را انتخاب کنید که شیرین کننده های طبیعی داشته باشد.

خردل؛ ادویه زرد تند

خردل، چاشنی زرد تند است که همراه با برخی غذاها استفاده می شود، حاوی دانه خردل، سرکه، نمک و ادویه جات است و معمولاً بدون شکر است مگر اینکه عمداً شیرین شود که به آن خردل عسلی می گویند. مواد تشکیل دهنده سس خردل مانند سس کچاپ بر اساس برند و کیفیت متفاوت است.

یک قاشق چای خوری خردل به طور معمول حدود سه تا پنج کالری و حدود 11 میلی گرم سدیم دارد. البته روی بیشتر خردل‌ها برچسب صفر کالری می‌زنند، زیرا اگر کالری یک وعده کمتر از 5 باشد، می‌توان آن را صفر کالری در نظر گرفت، اما اگر سس خردل زیاد مصرف کنید، دیگر کالری صفر نخواهد بود.

به گفته زنکر، در حالی که سس خردل منبع قابل توجهی از مواد مغذی نیست، همچنین فاقد قند، چربی ترانس (نوعی چربی غیراشباع) و کلسترول است. کارشناسان توصیه می کنند به جای خردل حاوی رنگ های مصنوعی به دنبال خردل تهیه شده با زردچوبه باشید.

هاوس توضیح می دهد که زردچوبه حاوی کورکومین است، یک ضد التهاب و آنتی اکسیدان که رنگ زرد روشن را به خردل می دهد. او همچنین به فواید آن برای سلامتی اشاره می کند و خاطرنشان می کند که دانه خردل ممکن است حاوی چربی های سالم امگا 3 باشد.

کارشناسان معتقدند که خردل یک چاشنی سالم است. اگر در مورد مصرف قند خود نگران هستید، توصیه می کنند از عسل یا خردل شیرین خودداری کنید. از نظر تغذیه، سس خردل بهتر از سس کچاپ است. البته زنکر می گوید که علیرغم وجود شکر و سدیم در هر دو ادویه، می توان آنها را به مقدار متعادل همراه با غذا در یک رژیم غذایی سالم مصرف کرد.

منبع: سرگرمی روز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا