سبک زندگی

سندرم DRESS؛ چه کسانی در معرض بیماری ترانه علیدوستی هستند؟

خرید فالوور از سایت اینبو

سندرم پوشاک بیماری جدیدی نیست و سال هاست که بیماران مراکز درمانی سراسر کشور را درگیر کرده است اما پس از انتشار خبر تشخیص ترانه علیدوستی با این سندرم بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

به گزارش سرگرمی روز، کارشناسان تاکید می کنند که این سندرم بالاترین میزان حساسیت دارویی است و پیش از این نیز بیمارانی به آن مبتلا بوده اند، اما اکنون با انتشار اخباری مبنی بر تشخیص ترانه علیدوستی بازیگر سینما، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. .

میزان بروز آن در کشور زیاد نیست، اما اگرچه قابل درمان است، اما روند درمان آن بسیار دشوار است و در موارد شدید حتی منجر به مرگ می شود. در همین رابطه یکی از متخصصان آسم و آلرژی در توضیح مختصری به سرگرمی روز گفت که همین 2 تا 3 ماه پیش پسری 15 ساله را به دلیل سندرم DRESS از دست دادیم.

آمارهای جهانی نشان می دهد که خطر کلی سندرم DRESS بین 0.9 در هر 100000 نفر و میزان مرگ و میر بین 5 تا 10 درصد است. با این حال، خطر DRESS برای افرادی که بستگان درجه یک دارند که این سندرم را تجربه کرده‌اند تا 25 درصد افزایش می‌یابد. بیماران معمولاً در مراحل اولیه بیماری تب و به دنبال آن تاول و خارش پوست را تجربه می کنند.

حادترین حساسیت دارویی

یک داروساز بالینی درباره شیوع و بروز این سندرم می گوید: DRESS بالاترین میزان حساسیت دارویی است، یعنی حادترین واکنش های پوستی حساسیت دارویی که منجر به درگیری سیستم ایمنی بدن می شود، اما کاملا قابل درمان است.

وی نمی خواهد نامش در این گزارش منتشر شود، اما در پاسخ به این سوال که تشخیص دیرهنگام این سندرم یا تشخیص اشتباه می تواند عوارض شدیدتری را برای مبتلایان به همراه داشته باشد، می گوید: علائم این بیماری بسیار واضح است و همه افراد بیمار مبتلا به این سندرم که تاکنون در بیمارستان ها دیده ایم کاملاً قابل تشخیص است. با این حال، این احتمال وجود دارد که سندرم DRESS را با سندرم استیونز جانسون (بیماری نادر پوست و غشاهای مخاطی بدن ناشی از عفونت یا داروهای آلرژی زا) اشتباه گرفت. البته تفاوت چندانی با هم ندارند و درمان هر دو سندرم تقریباً یکسان است.

این داروساز درباره حاد بودن سندرم DRESS نیز می گوید: در این سندرم احتمال مرگ وجود دارد اما در ایران به شرط تشخیص زودهنگام و اقدامات درمانی مناسب قابل درمان است. با این حال، مشکل اصلی جایی است که مبتلایان به این سندرم ناراحتی شدید را تجربه می کنند. سطح بزرگی از پوست آنها را تاول های ریز و درشت پوشانده و تا بهبودی کامل سختی های زیادی را تحمل می کنند. درمان کوتاه نیست و ممکن است بیش از 5-6 ماه طول بکشد. برخی از بیماران بدتر می شوند و حتی می میرند.

آیا آنتی بیوتیک های رایج مقصر هستند؟

این داروساز بالینی با بیان اینکه آنتی بیوتیک ها نیز در بروز این سندرم نقش دارند و یکی از مهمترین مشکلات بازار دارویی کشور مصرف خودسرانه این داروهاست که می تواند منجر به تشدید این بیماری شود، توضیح می دهد: بیشتر در مورد داروهای ضد تشنج و آنتی بیوتیک های بیمارستانی است. زیرا با مصرف تصادفی و بی رویه، میزان برخورد افزایش می یابد.

وی تاکید می کند: سندروم DRESS و حتی سندرم استیونز جانسون به هیچ وجه قابل پیش بینی نیست و نمی توان گفت کدام بیمار در صورت مصرف دارو یا نگرفتن دچار این مشکل می شود؟ نکته مهم این است که اگر داروها زیر نظر پزشک مصرف شوند، به محض بروز علائم اولیه، پزشک آن را کنترل می کند. به همین دلیل یکی از مهم ترین توصیه ها عدم مصرف تصادفی داروهاست.

اهمیت تشخیص زودهنگام

دکتر سیدرسول داوودی از اعضای هیئت علمی دانشگاه بقیه الله نیز در ویدئویی در مورد پیدایش این بیماری توضیح داد که بیماری DRESS یک بیماری آلرژیک دیررس است که با تغییر در پوست، اندام های داخلی و تغییر در گردش خون و تغییر در گردش خون و … خود را نشان می دهد. سلولهای خونی.

داوودی با بیان اینکه شایع ترین علت این سندرم حساسیت به داروها است که داروهای ضد تشنج شایع ترین آن هاست، می گوید: واکنش های دارویی معمولا به سرعت ظاهر می شود اما 2 تا 8 هفته در شروع بیماری تاخیر وجود دارد. این ممکن است حتی در صورت قطع دارو نیز اتفاق بیفتد. به عنوان مثال دوره مصرف آنتی بیوتیک به پایان رسیده و سپس علائم بالینی این بیماری ظاهر می شود.

همه چیز درباره سندروم لباس آیا آهنگ علیدوستی در خطر است؟

وی همچنین با اشاره به علائم بالینی این سندرم بیان می کند: ابتدا تغییرات پوستی مشابه کهیر، ضایعات سرخک، تاول های ریز و درشت شبیه آبله مرغان همراه با خارش یا سوزش، درگیری مخاط دهان نیز خود را نشان می دهد. شکل قرمزی و قرمزی زبان. سندرم DRESS علائمی مشابه سایر بیماری های ویروسی دارد. با توجه به اینکه غدد لنفاوی به صورت گسترده درگیر این بیماری هستند، ذهن افراد به سمت بدخیمی های مرتبط با خون مانند لنفوم می رود. هنگامی که این سندرم رخ می دهد، درگیری پوشش داخلی بدن مانند کبد، ریه ها و ماهیچه های قلب می تواند مشکلات بیماری را افزایش دهد و ممکن است علائم دیگری شبیه به هپاتیت حاد وجود داشته باشد.

این پزشک ادامه می دهد: آزمایش خون علاوه بر تاثیر بر پوست، مخاط و اندام های داخلی، تغییراتی را به شکل افزایش گلبول های سفید نیز نشان می دهد.

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه بقیه الله (عج) از نظر علائم عمومی ممکن است بیمار تب، لرز و سردرد نیز داشته باشد اما اولین چیزی که خود را نشان می دهد ترشح ضایعات پوستی است و مهمترین اقدام در این زمینه قطع دارو است. مشکوک به ایجاد این بیماری است

این پزشک تاکید می کند: تشخیص زودهنگام بیماری در درمان آن بسیار موثر است. البته در موارد خفیف بیماری قابل درمان است اما در موارد شدید می تواند منجر به عدم پاسخ به درمان دارویی و در 10 درصد موارد منجر به مرگ شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا