فناوری و تکنولوژی

سیاره‌ای که بوی تخم‌مرغ گندیده می‌دهد

خرید فالوور از سایت اینبو

بر اساس یک مطالعه جدید، سیاره ای که زمانی به دلیل آب و هوای بدش شناخته می شد، بوی تخم مرغ های گندیده می دهد.

به گزارش بی بی سی، دانشمندان جو این سیاره را که دارای HD 189733 Be است، بررسی کرده اند. بر اساس داده‌های تلسکوپ فضایی جیمز وب، این سیاره دارای دمای هوای بالا و بارندگی مانند باران شیشه‌ای است.

جو سیاره HD 189733 B از مقدار زیادی سولفید هیدروژن تشکیل شده است که در مشتری نیز وجود دارد. این سیاره بوی این گاز را متصاعد می کند. این گاز همان گازی است که از معده خارج می شود.

این اولین بار است که سولفید هیدروژن در سیاره ای خارج از منظومه شمسی کشف می شود.

دکتر گوانگوی فو، اخترفیزیکدان دانشگاه جان هاپکینز که این مطالعه را رهبری می کرد، می گوید: «اگر بینی شما می توانست در دمای 1000 درجه سانتی گراد کار کند، قطعا بوی تخم مرغ های فاسد از جو سیاره را می دهد.

تحقیقات این دانشمندان در مجله Nature منتشر شده است.

اگرچه سولفید هیدروژن یکی از گازهایی است که می تواند نشانه ای از حضور موجودات و موجودات زنده در سیارات دور باشد، اما محققان به دنبال حیات در این سیاره نیستند زیرا این سیاره غول گازی است و مانند مشتری دارای ارتفاع بسیار بالایی است. دما

با این حال، محققان می گویند کشف سولفید هیدروژن ما را یک قدم به درک چگونگی شکل گیری سیارات نزدیک می کند.

تلسکوپ جیمز وب حوزه های جدیدی را در مطالعه ترکیب شیمیایی سیارات دور باز کرده است و به ستاره شناسان کمک می کند تا منشا ستارگان را درک کنند.

دکتر فو می گوید: «این تلسکوپ واقعاً همه چیز را تغییر داد و انقلابی در زمینه نجوم ایجاد کرد. این تلسکوپ تمام قابلیت‌های مورد انتظار را برآورده کرد و حتی در برخی مناطق فراتر از انتظارات ما بود.»

محققان قصد دارند با استفاده از اطلاعات ارائه شده توسط این تلسکوپ فضایی، سیارات بیشتری را مطالعه کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا