فناوری و تکنولوژی

سیارکی با ابعاد یک کوه در حال نزدیک شدن به زمین است!

خرید فالوور از سایت اینبو

ناسا اعلام کرده است که سیارک 2011 UL21 به اندازه کوه در حال نزدیک شدن به زمین است.

به گزارش دیجیاتو، این روزها سیارکی به نام «2011 UL21» که به آن سیارک «قاتل سیاره» نیز می گویند در حال نزدیک شدن به زمین است. این سیارک یکی از بزرگترین اجرامی است که تاکنون به زمین نزدیک شده است. اما جای نگرانی نیست زیرا این جسم با سرعتی در حدود 93 هزار کیلومتر در ساعت از کنار زمین می گذرد. با این حال، عبور این سیارک را می توان با تلسکوپ رصد کرد یا به صورت زنده در شبکه های اجتماعی پخش کرد.

قاتل سیاره جسمی به اندازه یک کوه است و اندازه آن آن را به یکی از خطرناک ترین اجرام تهدید کننده حیات روی زمین تبدیل می کند. این سیارک 125 سال است که به زمین نزدیک شده است. مسلماً، UL21 2011 یکی از بزرگترین سنگ های فضایی است که در بیش از یک قرن گذشته به زمین نزدیک شده است. با این حال، جای نگرانی نیست زیرا سنگ مذکور دارای زنجیره حرکتی خاص خود است که از برخورد آن با زمین جلوگیری می کند.

سیارک 2011 UL21 یک جرم نزدیک به زمین است. این بدان معناست که در مدار خود تا فاصله 8 میلیون کیلومتری به زمین نزدیک می شود و سپس از آن دور می شود. توجه داشته باشید که فاصله 8 میلیون کیلومتری از نظر نجومی فاصله کمی در نظر گرفته می شود و به همین دلیل می توان گفت که این جرم بسیار نزدیک به زمین است.

این سنگ بزرگ هر سه سال یکبار به دور خورشید می چرخد. مدار آن به گونه ای است که در چرخش خود به دور خورشید در فاصله 1.3 واحد نجومی به خورشید نزدیک می شود. هر واحد نجومی برابر با فاصله بین زمین و خورشید و مدار این سیارک است و آن را به یکی از مهم ترین سیارک های منظومه شمسی تبدیل می کند – سیارکی که بسیار به زمین نزدیک می شود.

طبق محاسبات، قطر این سیارک حدود 1.7 تا 3.9 کیلومتر است. این بدان معناست که جرم مورد نظر بزرگتر از 99 درصد سیارک های اطراف زمین است. دانشمندان بر این باورند که این سیارک حدود 5 برابر کوچکتر از سنگی است که حدود 66 میلیون سال پیش به زمین برخورد کرد و باعث انقراض دایناسورها شد.

اگرچه طبق محاسبات دانشمندان این روزها این سنگ از کنار زمین می گذرد و خطر مستقیمی برای ساکنان زمین ندارد، اما همچنان پتانسیل ایجاد خسارت در مقیاس قاره ای و پرتاب زباله های فضایی به جو را دارد. و آب و هوا را تغییر دهد. به همین دلیل است که این سیارک را قاتل زمین یا قاتل سیاره می نامند.

عبور این سیارک از کنار زمین را می توان در فید زنده VTP مشاهده کرد که نمایی از رصدخانه بلاتریکس در ایتالیا را نشان می دهد. همچنین می توانید با استفاده از تلسکوپ مناسب این سیارک را در آسمان شب مشاهده کنید. جمعه 8 جولای بهترین تاریخ برای رصد این سنگ عجیب با استفاده از تلسکوپ است. این سیارک روز جمعه در درخشان ترین حالت خود خواهد بود. در این موقعیت، درخشندگی سیارک برابر با پروکسیما قنطورس، نزدیکترین ستاره به خورشید است.

2011 UL21 دیگر تا سال 2089 به زمین نزدیک نخواهد شد. در آن زمان جسم مذکور در فاصله 2.7 میلیون کیلومتری به زمین نزدیک می شود که طبق برآوردهای فعلی دو و نیم برابر فاصله فعلی نزدیکتر است. بر اساس برآوردهای ناسا، احتمال برخورد این سیارک با زمین در هزار سال آینده صفر است. پس جای نگرانی نیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا