فناوری و تکنولوژی

سیارکی که بر فراز برلین منفجر شد، رکورد سریع‌ترین چرخش وضعی را هم شکست

خرید فالوور از سایت اینبو

اگرچه دانشمندان حرکت سیارکی را که زمستان گذشته بر فراز شهر برلین منفجر شد پیش بینی کردند، اما چیز عجیب تری در مورد این سیارک وجود دارد. این سیارک که 2024 BX1 نام دارد، سریعتر از هر چیزی که تاکنون در نزدیکی زمین دیده شده است در حال چرخش است!

به گزارش سرگرمی روز، اوایل یکشنبه گذشته، 21 ژانویه به وقت آلمان، یک سیارک تقریباً یک متری بالاتر از برلین در جو زمین سوخت و شعله ای درخشان ایجاد کرد که مردم سراسر اروپا به راحتی می توانستند آن را ببینند. این سیارک کوچکتر از آن بود که زمین را تهدید کند، اما ناسا از قبل می دانست که چنین سنگی در حال آمدن است و برخورد را پیش بینی کرده بود و به جهان اطلاع داده بود.

اما این سیاره شگفت انگیزتر از آن چیزی بود که فکر می کنید. زیرا دانشمندان با استفاده از روشی جدید توانستند سرعت سیارک 2024 BX1 را محاسبه کنند و نتیجه بسیار جالب بود: 2024 BX1 سریعتر از هر جسمی که تاکنون در نزدیکی زمین دیده شده است می چرخد! این سیارک که BX1 2024 نام دارد با سرعت 50000 کیلومتر در ساعت حرکت می کرد و هر 2.6 ثانیه یک بار می چرخید. این سرعت چرخش سریعترین سرعت ثبت شده برای یک سیارک است.

به گزارش سرگرمی روز، رکورد سریع ترین چرخش سیارک پیش از این در اختیار سیارکی به نام 2020 HS7 بود که دوره چرخش آن 2.99 ثانیه بود. این سیارک بین 4 تا 8 متر قطر داشت و فقط کمی بزرگتر از 2024 BX1 بود که البته توضیح خوبی برای چرخش سریعتر BX1 2024 است. سیارک‌ها به دلایل مختلف می‌چرخند، چون سیارک‌های کوچکتر فشرده‌تر هستند، سریع‌تر از سیارک‌های بزرگ‌تر می‌چرخند. ماکسیم دوگل، فیزیکدان دانشگاه فلوریدا مرکزی، می‌گوید: «آنها از حفظ تکانه زاویه‌ای برخوردارند، بنابراین می‌توانند سریع‌تر بچرخند».

دوگل و همکارانش سرعت چرخش سه سیارک، از جمله 2024 BX1 و دو سیارک دیگر به نام‌های 2023 CX1 و 2024 EF را با استفاده از تصاویر گرفته شده در حین نزدیک شدن اجرام به زمین مورد مطالعه قرار دادند.

آنها از روش جدیدی برای محاسبه سرعت سرگیجه‌آور چرخش سیارک استفاده کردند که در آن اندازه دیافراگم دوربین به گونه‌ای تنظیم می‌شود که پس‌زمینه ستاره‌ای آسمان تیز باشد (روشن با لبه‌های تیز) و سیارک به‌عنوان دنباله نور ثبت شود. .

سیارکی که بر فراز برلین منفجر شد همچنین رکورد سریع ترین چرخش را شکست

هنگام عکاسی از سیارک ها، دانشمندان معمولا زمان نوردهی را طوری تنظیم می کنند که پس زمینه سنگ و ستاره متحرک نسبتاً تیز و نوک تیز باقی بماند (مانند ویدیوی بالا). اما اجرام نزدیک به زمین مانند 2024 BX1 به قدری سریع در حال حرکت هستند که برای گرفتن واضح آنها به زمان نوردهی بسیار کوتاهی نیاز داریم.

بررسی تغییرات روشنایی جسم در طول مسیر (تصویر زیر) نشان می دهد که جسم در حال چرخش بوده و شکل کشیده ای داشته است. اخترشناسان با اندازه گیری تکرار درخشان ترین حالت درخشندگی سیارک به این نتیجه رسیدند که سرعت چرخش حالت سیارک 2.588 ثانیه است که معادل 33000 چرخش حالت در روز است.

به گفته محققان، مزیت تکنیک جدید این است که اجازه می دهد تا روشنایی اشیاء در طول زمان تنها در یک تصویر ثبت شود. آنها معتقدند که این تکنیک در تشخیص سیارک های در حال چرخش بسیار موثر است. علاوه بر این، دانستن سرعت چرخش سیارک‌های نزدیک به زمین می‌تواند در کاهش خطری که این اجرام برای انسان و زیرساخت‌ها ایجاد می‌کنند مفید باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا