فناوری و تکنولوژی

«شاهین مبارز» چند نبرد موفق داشته است؟

خرید فالوور از سایت اینبو

از آنجایی که F-16 ها برای اولین بار در هفته های آینده وارد اوکراین می شوند، پیش بینی ها در مورد نحوه عملکرد جت جنگنده آمریکایی در برابر همتایان روسی خود شروع شده است.

به گزارش روزیاتو، پس از بیش از 50 سال خدمت و ارتقاء های فراوان، F-16 همچنان یکی از محبوب ترین و موفق ترین جت های جنگنده در جهان است.

از این جت‌های ساخت آمریکا بسیار ساخته شده است، با این ادعا که حتی یک F-16 در نبرد هوا به هوا از دست نرفته است و آنها می‌توانند جریان نبرد را در آسمان اوکراین و فراتر از آن تغییر دهند. اما این گفته چقدر درست است؟ تاریخچه جنگی F-16 Fighting Falcon چیست؟

یک رکورد برجسته

سوابق رزمی F-16 Fighting Falcon;  چقدر نبردهای موفق وجود دارد

واضح است که F-16 فایتینگ فالکون خدمات قابل توجهی در نبردهای هوا به هوا داشته است. بر اساس داده های گردآوری شده توسط MigFlug، F-16 76 رهگیری موفقیت آمیز را ثبت کرده است، در حالی که 5 فروند از این جنگنده های آمریکایی با آتش زمینی و یکی با آتش هوا به هوا سرنگون شده اند. این وب سایت همچنین می گوید که هر هواپیما را می توان در زمین منهدم کرد – و این ربطی به خوب بودن هواپیما ندارد.

F-16 Falcon Performance (طبق گفته MigFlug)

سوابق رزمی F-16 Fighting Falcon;  چقدر نبردهای موفق وجود دارد

پیروزی های هوایی: 76 (بیشتر در برابر هواپیماهای شوروی)

کشته شده در هوا: 1 (از Mirage 2000)

تلفات ناشی از آتش زمینی: 5 هواپیما (همه در خدمت ایالات متحده)

از 76 شکار تن به تن موفق، اکثریت توسط نیروهای اسرائیلی بوده است. اف-16های اسرائیلی 6 فروند هواپیما در درگیری مرزی سوریه بین سالهای 1979 و 1986، 44 فروند در جنگ لبنان در سال 1982 و 3 هواپیما در جنگ لبنان در سال 2006 سرنگون کردند توسط هواپیماهای اسرائیلی انجام شد.

از 23 پیروزی باقی مانده، پاکستانی ها حدود نیمی از آنها (11) را در طول جنگ شوروی و افغانستان و درگیری های مرزی بعدی به ثبت رساندند. باقیمانده پیروزی‌های هوایی F-16 در مناطق پرواز ممنوع (2 مورد برای ایالات متحده)، یوگسلاوی سابق (5 مورد برای ایالات متحده و 1 برای هلند)، کودتای 1992 در ونزوئلا (3) و درگیری‌ها در دریای اژه (3). 1 مورد) دریافت شد.

پنج فروند F-16 که توسط پدافند هوایی زمینی ساقط شدند در طول جنگ خلیج فارس (3 فروند سرنگون شده) و بر فراز یوگسلاوی سابق (2 فروند سرنگون شدند). هر پنج فروند F-16 ساقط شده متعلق به نیروی هوایی آمریکا بود.

در همین حال، پسر عموی بزرگتر F-16، F-15 (جنگنده برتر برتر هوایی) رکوردی حتی چشمگیرتر دارد. MigFlug ادعا می کند که F-15A/C/IS Eagle رکورد 102 پیروزی در نبرد هوا به هوا دارد، بدون اینکه هیچ کدام از دست رفته یا با شلیک هوا به هوا سرنگون شوند. Strike Eagle جدیدتر یک کشته موفقیت آمیز هوا به هوا را ثبت کرد و سه مورد توسط آتش زمینی سرنگون شدند (هیچ کدام در نبرد هوا به هوا از دست نرفتند). بیشتر این پیروزی های هوا به هوا توسط نیروی هوایی اسرائیل و نیروی هوایی ایالات متحده در طول جنگ خلیج فارس به دست آمد.

تلفات هوا به هوا صفر بود؟

سوابق رزمی F-16 Fighting Falcon;  چقدر نبردهای موفق وجود دارد

یکی از ادعاهایی که در مورد F-16 وجود دارد این است که هرگز در نبردهای هوا به هوا سرنگون نشده است. با این حال، اکنون می دانیم که این ادعا نادرست است، زیرا حداقل یک مورد تأیید شده از سرنگونی یک F-16 در نبرد هوا به هوا وجود دارد. از زمان استقلال یونان در سال 1821 (و شاید قبل از آن تحت سلطه عثمانی)، یونان و ترکیه رقیب یکدیگر بوده اند. یونان و ترکیه هر دو در سال 1952 به ناتو پیوستند، اما نیروهای مسلح بسیار بزرگ آنها عمدتاً برای مخالفت با یکدیگر ساخته شده بودند.

قبرس و جزایر یونان مناطق درگیری بین دو کشور عضو ناتو هستند. در سال 1996، گزارش شد که یک جت جنگنده اف 16 ترکیه در یکی از دوره های تشدید تنش با یونان (به نام بحران ایمیا/کارداس) سقوط کرده است. لازم به ذکر است که یونان سرنگونی F-16 توسط این کشور را تکذیب کرده است. خلبانان یونانی فقط گزارش دادند که F-16 ترکیه آتش گرفته و چتر نجاتی را دیده اند.

در سال 2012، ترکیه اعتراف کرد که یک فروند میراژ 2000 ساخت فرانسه توسط یک فروند F-16 با موشک هوا به هوا به دلیل نقض حریم هوایی یونان سرنگون شد. این تنها مورد تایید شده از حمله هوا به هوای موفقیت آمیز به F-16 است. در سال 2014، روزنامه انگلیسی انگلیسی دیلی صباح گزارش داد که دولت ترکیه در حال بررسی طرح شکایت علیه مقامات یونانی است.

علاوه بر این، وب‌سایت تاپ وار مستقر در روسیه ادعا می‌کند که F-16‌های بیشتری سرنگون شده‌اند، از جمله یکی در سال 1987 در پاکستان. این احتمال وجود دارد که F-16 های بیشتری در نبرد هوا به هوا سرنگون شده باشند، اما این تعهدات هرگز تایید نشده است.

عملکرد تاریخی در مقابل عملکرد آینده

سوابق رزمی F-16 Fighting Falcon;  چقدر نبردهای موفق وجود دارد

یادآوری این نکته مهم است که وقتی درباره تاریخچه عملکرد F-16 صحبت می کنیم، فقط در مورد یک چیز صحبت می کنیم: تاریخ. این آینده نیست، بلکه رویدادهایی است که در زمان و مکان دیگری رخ داده اند. F-16 ها سابقه قابل توجهی در برخورد با هواپیماهای قدیمی شوروی دارند، اما در اوکراین با هواپیماهای قدیمی شوروی درگیر نمی شوند.

آنها در مقابل پیشرفته ترین هواپیماهای روسی و یک شبکه مهم دفاع هوایی قرار خواهند گرفت. F-16 ممکن است هواپیمای قابل احترامی باشد، اما جنگنده نسل پنجمی نیست (مخصوصاً مدل های قدیمی که به اوکراین اهدا شده است). طبق وبلاگ Oryx، حداقل 62 فروند F-16 به اوکراین وعده داده شده است (البته ممکن است در نهایت تعداد بیشتری به کشورهای دیگر مانند یونان داده شود).

جنگنده های F-16 که اوکراین می گیرد ممکن است توانایی داشته باشند، اما قدیمی هستند. دانمارک، نروژ و بلژیک در نهایت آنها را به نفع جنگنده های پیشرفته تر نسل پنجم بازنشسته کردند. اینها پیشرفته ترین F-16های موجود در بازار نیز نیستند. این جنگنده‌های اهدایی نسخه‌های قدیمی‌تر بلوک 15 یا 20 هستند، نه آخرین نسخه‌های بلوک 70/72 (اگرچه ممکن است در طول خدمت خود ارتقا یافته باشند). زمان نشان خواهد داد که آیا آنها می توانند به عملکرد چشمگیر قبلی خود ادامه دهند و از آسمان اوکراین محافظت کنند یا در برابر جنگنده های پیشرفته روسی شانسی داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا