فناوری و تکنولوژی

شبح کوسه؛ دیده شدن جانور مخوف اقیانوس

خرید فالوور از سایت اینبو

این هرگز قبلاً دیده نشده بود، کوسه شبح یکی از قدیمی ترین ماهی ها و نزدیک ترین خویشاوند کوسه ها است.

به گزارش سرگرمی روز، دانشمندان گونه ای از «کوسه شبح» را کشف کردند که تا به حال دیده نشده بود. این کوسه با سر بزرگ، چشم های کمانی رنگ و باله های پر در اعماق دریای آندامان در سواحل تایلند کشف شد. Chimaera که با نام علمی “Chimaera supapae” شناخته می شود، متعلق به خانواده ماهی های غضروفی “Chimaeriformes” است که از قدیمی ترین ماهی های موجود امروزی هستند. این ماهی های باستانی از بستگان نزدیک کوسه ها هستند و به نام های موش، کوسه شبح یا ماهی ارواح نیز شناخته می شوند.

به ندرت می توان این حیوان را در این نقطه از جهان دید. کیمرها در دامنه‌های قاره‌ای و پشته‌های عمیق اقیانوسی زندگی می‌کنند. این موجودات شبح مانند که در اعماق بیش از 500 متر یافت می شوند، در آب های تاریک کمین کرده و از حیواناتی مانند سخت پوستان، نرم تنان و کرم ها تغذیه می کنند. تنها 53 گونه کایمرا در جهان وجود داشت که با این حیوان به 54 گونه می رسد. طبیعت آنها تشخیص آنها را دشوار می کند، به ویژه در دریای آندامان، جایی که عمق دریا در برخی از مناطق از 4400 متر فراتر می رود.

نام های رایج واهی مانند کوسه شبح و موش ماهی از چشمان درشت و بدن موش مانند و مخروطی آنها می آید. برخی از گونه ها حتی می توانند تا 2 متر رشد کنند. نمونه مرد جوان مرد مرده در طی یک پروژه بررسی در اعماق دریا در سال 2018 کشف شد. دانشمندان آن را به عنوان یک گونه تازه کشف شده با سر بزرگش با پوزه کوتاه و چشمان بزرگ و بیضی شکل که بیش از 32 درصد از کل آن را تشکیل می دهد، می شناسند. طول سر

گونه تازه کشف شده یک کیمرا خرطومی کوتاه است که حدود 51 سانتی متر طول دارد و باله های پهن دارد. دانشمندان حدس می زنند که پرهای این موجود به توانایی آن برای مانور بر روی سطح سنگی دریا کمک می کند. چشمان سبز درشت به حیوان کمک می کند تا اطراف را در آب سیاه ببیند. پوست قهوه ای تیره آن هیچ خط و نقش قابل توجهی را نشان نمی دهد و این ماهی دارای ستون فقراتی است که تا بالای سرش می رسد.

این گونه به افتخار دانشمندی از تایلند به نام سوپاپ مونکلپراسیت که زندگی خود را صرف مطالعه ماهی های غضروفی کرد، سوپاپا نامگذاری شده است. نام جنس Chimera از موجودی اساطیری یونانی گرفته شده است که از آتش نفس می کشد و دارای سه سر، سر شیر در جلو، سر بز از پشت و دم مار است که به سر مار ختم می شود. از منظر تکاملی، این واهی ها یکی از قدیمی ترین دودمان ماهی ها هستند که قدمت آنها به 300 تا 400 میلیون سال قبل می رسد. کشف گونه‌های جدیدی مانند این واهی به ما می‌گوید که چقدر درباره محیط‌زیست دریایی می‌دانیم و چقدر از جهان هنوز کشف نشده است.

منبع: livescience

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا