فناوری و تکنولوژی

شناسایی یک شهاب سنگ از هسته سیارک در ایران

خرید فالوور از سایت اینبو

مسعود کیانی محقق و پژوهشگر زمین شناسی و رئیس پژوهشگاه گوهرشناسی و هواشناسی گروه فناوری واقع در مرکز رشد دانشگاه خوارزمی درباره نتیجه آزمایش بر روی نمونه شهاب سنگ گفت: شهاب سنگ ها قطعاتی از اجسام کیهانی مانند سیارات، سیارک ها و دنباله دارها که در فضا پرسه می زنند و روی یک سیاره یا سیارک فرود می آیند. این سنگ ها انواع مختلفی دارند که چهار و نیم میلیارد سال پیش تشکیل شده اند و بدون تغییرات شیمیایی قابل توجهی در فضا حرکت می کنند که به آنها شهاب سنگ می گویند. زمانی که این سنگ ها به زمین می افتند، شهاب سنگ نامیده می شوند.

به گزارش سرگرمی روز، وی در ادامه به کشف جدید محققان اشاره کرد و گفت: اخیرا فردی از یکی از روستاهای استان لرستان قطعه سنگ فلزی را که دارای چگالی بالا و خاصیت مغناطیسی قوی است به موسسه گوهرشناسی کیپا (کیانپارس) ارسال کرده است. . با توجه به مشکوک بودن این سنگ از نمونه ارسالی، این سنگ با استفاده از مقاطع میکروسکوپی و نمونه های شیمیایی با میکروسکوپ الکترونی دانشگاه خوارزمی تهران آنالیز شد.

این محقق بیان کرد: در این آزمایشات تخصصی و دقیق، این نمونه به دلیل وجود بافت Widmannstatten (بافت برای شهاب سنگ های آهنی) و درصد بالای آهن و نیکل، یک قطعه شهاب سنگ آهنی است. در نمونه آزمایشی خلوص آهن بالای 90 درصد و مقدار نیکل حدود 8 درصد است.

وی گفت: طی بررسی های بیشتر مشخص شد که این شهاب سنگ با هسته سیاره یا سیارکی مرتبط بوده که در جریان برخوردهای فضایی بین اجرام فضایی شکسته شده و قطعات آن مسافت زیادی را در فضا طی کرده و سپس در ایران فرود آمده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا