فناوری و تکنولوژی

شهاب‌سنگ ۴ میلیارد ساله به آجر تبدیل شد

خرید فالوور از سایت اینبو

محققان آژانس فضایی اروپا (ESA) در برنامه Artemis با الهام از آجرهای لگو، پدها و پناهگاه هایی برای فضانوردان طراحی کرده اند. برای بررسی امکان سنجی استفاده از این مواد فضایی برای ساخت، محققان با استفاده از غبار شهاب سنگ با چاپگر سه بعدی آجرهایی ساختند که بسیار شبیه به بلوک های اسباب بازی لگو است. هدف از این فرآیند آزمایش، امکان استفاده از مصالح مذکور برای ساخت سازه های کوچک می باشد.

به گزارش مهر به نقل از Interesting Engineering، محققان آژانس فضایی اروپا و ناسا فناوری های مختلف چاپ سه بعدی را برای ارزیابی تولید قطعات با استفاده از مواد در ماه یا مریخ بررسی کرده اند. اگرچه استریولیتوگرافی برای قطعات کوچک و فرمت های بزرگ سازه های ساختمانی با چاپگرهای سه بعدی استفاده می شود، اما تولید آجر تاکنون آزمایش نشده است.

اگرچه تولید آجر با ترکیب پودر در ماتریس پلیمری فرآیند جدیدی نیست، اما انتظار می‌رود که آزمایش‌های آتی آجرها چشم‌انداز ارزشمندی در مورد پایداری و دوام آن‌ها در شرایط سخت فضایی ارائه دهد.

اگرچه سازه های واقعی روی ماه به تدریج با مواد موجود محلی ساخته می شوند، اما چالش اصلی این است که آیا می توان از مواد فضایی برای ساخت سازه ها در فضا استفاده کرد یا خیر.

ماده اصلی ماه سنگ سنگی است که اگرچه نمونه ای از آن در زمین وجود دارد، اما بسیار محدود است و در ماموریت های آپولو به زمین فرستاده شده است. بنابراین، محققان از شهاب‌سنگ‌هایی استفاده کردند که مواد کیهانی مشابهی هستند. آنها شهاب سنگ را پودر کردند و آن را با مقدار کمی پلی لاکتید و سنگ سنگ مخلوط کردند تا آجرهای چاپ سه بعدی مشابه بلوک های لگو را به دست آورند. شهاب سنگ مورد استفاده در این فرآیند حدود 4.5 میلیارد سال قدمت دارد و در سال 2000 در شمال غربی آفریقا کشف شد.

این شهاب سنگ حاوی عناصر مختلفی از جمله دانه های فلزی و…

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا