سبک زندگی

شیوع نگران کننده بیماری‌های جدید «زئونوز»

خرید فالوور از سایت اینبو

پیمان بختیاری نیا با اشاره به 15 تیرماه روز جهانی بیماری های منتقله از حیوان به انسان یا انسان وحشی اظهار کرد: امسال شعار این روز «یک سلامت برای کنترل بیماری های منتقله از حیوان به انسان» است.

به گزارش سرگرمی روز، وی با اشاره به بیماری های قابل انتقال از حیوان به انسان افزود: تب مالت، هاری، سیاه زخم، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، سارس، طاعون، آنفولانزای پرندگان و …. بیماری هایی هستند که به طور طبیعی بین حیوانات و انسان ها منتقل می شوند

معادل 49 درصد عوامل بیماری زا از حیوان به انسان منتقل می شود

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: بر اساس گزارش های سازمان جهانی بهداشت از 1709 عامل بیماری زا، 832 عامل معادل 49 درصد عوامل از حیوان به انسان منتقل می شود. عوامل ایجاد کننده این بیماری ها بسیار متنوع است و شامل باکتری ها، ویروس ها، انگل ها، قارچ ها و پریون ها می شود.

وی افزود: بیماری های قابل انتقال بین انسان و دام نقطه تماس وزارت بهداشت، سازمان دامپزشکی و سایر سازمان های مرتبط بوده و در حفظ سلامت جوامع انسانی و دامی از اهمیت بالایی برخوردار است.

بختیاری نیا تصریح کرد: نام این دسته از بیماری ها بیانگر مسئولیت مشترک و خطیری است که در حوزه پیشگیری، تشخیص و درمان این نوع بیماری ها بر عهده ادارات و سازمان های مختلف است.

وی افزود: گروهی از این بیماری ها مانند سیاه زخم، تب دره ریفت و… به دلیل تلفات دام خسارات اقتصادی قابل توجهی را به همراه دارد. برخی از بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان نیز به دلیل خطر سرایت به سایر کشورها بر تجارت بین المللی تأثیر منفی می گذارد.

گسترش بیماری های جدید “زئونوز” در 30 سال گذشته

جندی شاپور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: بیماری های شایع در انسان و دام هم از نظر اقتصادی و هم از بعد بهداشت عمومی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در 30 سال گذشته، بسیاری از بیماری های عفونی جدید ظاهر شده اند، که بسیاری از آنها “زئونوز” هستند.

وی افزود: برخی از این بیماری ها برای اولین بار ظاهر شده اند، در حالی که بسیاری از آنها پس از مدتی سکوت دوباره ظهور کرده اند. برخی از این بیماری ها مانند هاری، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و طاعون به دلیل بروز بیماری های همه گیر و احتمال مرگ باعث ترس و وحشت مردم می شود.

برای پیشگیری از بیماری های شایع چه باید کرد؟

بختیاری نیا گفت: موثرترین اقدام برای پیشگیری از بیماری های شایع اجرای طرح های مدون از سوی ادارات و سازمان های دخیل در مبارزه با این دسته از بیماری ها است و لازم است این طرح ها و برنامه ها بدون وقفه ادامه یابد.

وی تصریح کرد: با این حال آگاهی عموم مردم از خطرات این عفونت ها و بیماری ها، توجه جدی تولیدکنندگان مواد غذایی به قوانین و مقررات دامپزشکی برای تولید محصولات غذایی سالم و سالم و آگاهی مصرف کنندگان و افراد در تماس با دام است. و فرآورده های حیوانی و نحوه تماس با آنها نیز با گاو بسیار ضروری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا