سبک زندگی

شیوع یک بیماری کشنده در ژاپن؛ سندرم شوک سمی استرپتوکوک چیست؟

خرید فالوور از سایت اینبو

مقامات ژاپنی اعلام کردند که یک عفونت باکتریایی کشنده به نام سندرم شوک سمی استرپتوکوک (STSS) همچنان در کشور گسترش می یابد.

به گزارش سرگرمی روز، به نقل از Health، موسسه ملی بیماری های عفونی ژاپن در ماه مارس اولین هشدار خود را درباره افزایش موارد عفونت باکتریایی کشنده به نام سندرم شوک سمی استرپتوکوکی صادر کرد و وزارت بهداشت ژاپن تا 2 ژوئن 977 مورد از 2024 مورد را گزارش کرد. گزارش شده است که از مجموع 941 مورد در سال گذشته افزایش یافته است.

این تعداد تقریباً دو و نیم برابر تعداد موارد گزارش شده در ایالات متحده در سال جاری است. 395 مورد گزارش شده است، نه چندان دور از 390 مورد مشاهده شده در همان زمان در سال گذشته.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده، این بیماری چیزی نیست که بتوان آن را سهل انگاری کرد زیرا می تواند خیلی سریع به یک وضعیت اورژانسی تهدید کننده زندگی تبدیل شود.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده، اولین علائم این بیماری اغلب شامل تب بالا، لرز، درد عضلانی، حالت تهوع و استفراغ است.

معمولاً پس از 24 تا 48 ساعت، فشار خون کاهش می یابد و می تواند مشکلات جدی تری مانند نارسایی اندام، ضربان قلب سریع و تنفس سریع ایجاد کند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده گفت که این بیماری حتی با درمان نیز می تواند کشنده باشد و از هر 10 نفر آلوده، سه نفر به دلیل عفونت جان خود را از دست می دهند.

دکتر سلین گاندر، متخصص بیماری‌های عفونی، گفت: این بیماری توسط سموم آزاد شده توسط استرپتوکوک پیوژنز که به نام استرپتوکوک گروه A (GAS) نیز شناخته می‌شود، ایجاد می‌شود و معمولاً باعث گلودرد و عفونت‌های پوستی می‌شود.

استرپتوکوک پیوژنز به ندرت باعث عفونت خون، ریه و عفونت های گوشت خوار می شود.

هنوز مشخص نیست که چرا این عفونت های شدید شایع تر می شوند، اما کارشناسان می گویند راه هایی برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که آبله مرغان و آنفولانزا از عوامل خطر ابتلا به عفونت شدید استرپتوکوک پیوژنیک هستند، واکسیناسیون علیه ویروس واریسلا زوستر و آنفولانزا ممکن است خطر ابتلا به عفونت شدید را کاهش دهد.

افرادی که در تماس نزدیک با فرد مبتلا به عفونت شدید بوده اند و دارای نقص ایمنی هستند یا باردار هستند یا زخم های باز دارند باید برای جلوگیری از عفونت آنتی بیوتیک تجویز کنند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده می‌گوید برخی عوامل خطر می‌توانند خطر را افزایش دهند، از جمله سن بالا (شایع‌تر در بزرگسالان 65 سال و بالاتر)، عفونت‌های پوستی یا جراحات، و سایر مشکلات سلامتی از جمله دیابت.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، چندین کشور از جمله بریتانیا، ایرلند، فرانسه، هلند و سوئد از پایان سال 2022 شاهد افزایش موارد ابتلا بوده‌اند.

این سازمان می‌گوید شیوع‌هایی مانند این بر نیاز به نظارت و کنترل مداوم بیماری‌های عفونی نه تنها در ایالات متحده بلکه در سراسر جهان تأکید می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا