آشپزی

طرز تهیه آش ترخینه دوغ +راز خوشمزگی در سال ۱۴۰۳

خرید فالوور از سایت اینبو

طرز تهیه سوپ دوغ

آش ترخین دوغ یکی از خوش رنگ ترین و لعاب ترین غذاهای محلی ایرانی است. این آش در استان های مختلف ایران تهیه می شود. در این دستور طرز تهیه این غذا را به سبک سنتی مردم اراک ارائه کرده ایم. این سوپ مقوی و خوشمزه پر کالری است و می تواند به عنوان یک شام مقوی به سفره شما رنگ بدهد. این سوپ خوشمزه را می توانید در تمام فصول به خصوص فصول سرد سال تهیه کنید و از عطر و طعم مطبوع آن لذت ببرید. برای دیدن آموزش کامل و گام به گام طرز تهیه سوپ دوغ برای هدف سایت چیست؟ همراه باشید

مواد لازم برای 6 نفر
سیرابی شیردان 800 گرم
نخود فرنگی ½ فنجان
لوبیا چیتی ½ فنجان
عدس ½ فنجان
ترخینا 4 عدد
گیاه خواری 500 گرم
سیر و پیاز کافی
جوجن خشک شده 2 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل و زردچوبه کافی

طرز تهیه سوپ دوغ

مرحله اول

برای تهیه سوپ ترخینه خوشمزه بهتر است حبوبات را به مدت 24 ساعت خوب خیس کنید. سپس آب اضافی را خالی کرده و لوبیاهای خیس را یک شب در همان ظرف بگذارید تا کمی جوانه بزنند.

مرحله دوم

بهتر است یک پارچه نخی مرطوب روی بذرها بگذارید تا خوب جوانه بزنند. توجه داشته باشید که حبوبات باید بیرون از یخچال نگهداری شوند تا جوانه بزنند. دانه های جوانه زده خواص بسیار بیشتری دارند.

سطح سوم

ترخون خشک را به مدت 2 ساعت در کمی آب خیس کنید تا کمی نرم شود. سپس می توانید آن را در آبکش بریزید. ترخینه در تمامی سوپرمارکت ها موجود است، طرز تهیه ترخینه را نیز در انتهای این آموزش قرار داده ایم.

مرحله چهارم

در صورت تمایل می توانید تاریخ را خودتان بسازید. باید آب اضافی را دور بریزید. همانطور که می دانید غلات مختلف زمان پخت متفاوتی دارند. به همین دلیل نمی توانیم همه حبوبات را یکجا بپزیم.

مرحله پنجم

ابتدا نخودها را در یک قابلمه آب جوش بریزید و روی حرارت زیاد بگذارید تا بجوشد. در واقع با این حرکت نخود را شوکه می کنید. سپس حرارت را کم کنید و بگذارید به مدت 3 تا 4 ساعت به آرامی بپزد.

مرحله ششم

بعد از حدود یک ساعت که نخودها کمی نپختند باید نخودهای خیس شده را به قابلمه در حال جوش اضافه کنید و بگذارید خوب بپزند و کمی نرم شوند. در کل نخود و لوبیا باید حدود 4 ساعت به آرامی روی همان حرارت پخته شوند.

مرحله هفتم

در حالی که لوبیاها در حال پختن هستند، به سراغ پیازها بروید. پیاز را بشویید و ریز خرد کنید. برای تهیه فلفل چیلی بهتر است ابتدا تابه را گرم کنید و سپس پیاز را بدون روغن تفت دهید تا آب اضافی آن تبخیر شود و سبک شود.

مرحله هشتم

سپس می توانید کره و زردچوبه را اضافه کنید. نیمی از پیازچه را خرد کنید. هر چه داغ تر باشد، غذای شما خوشمزه تر خواهد بود. زردچوبه را با کمی روغن تفت دهید تا قهوه ای شود. حرارت نباید خیلی زیاد باشد.

مرحله نهم

زیرا زردچوبه خیلی زود می سوزد و خاصیت خود را از دست می دهد. حالا باید زردچوبه تفت داده شده را به همراه عدس و ترخون خیس خورده و نیمی از پیازچه را به سوپ اضافه کنید. می توانید زردچوبه را در همان ماهیتابه با پیاز داغ سرخ کنید تا ظرف کمتر به هم بریزد.

مرحله دهم

اگر می خواهید از سیرابی و شردان استفاده کنید، پس از برش آن ها را در قابلمه ای جداگانه بجوشانید و در این مرحله به آش اضافه کنید. در نیم ساعت آخر پخت، سبزیجات را به سوپ اضافه کنید.

مرحله یازدهم

توجه داشته باشید که هنگام پختن حبوبات نمک اضافه نکردیم. بعد از افزودن سبزیجات، سوپ را میل کنید و نمک و فلفل را اضافه کنید. لازم به ذکر است که سبزی ها را باید کمی درشت برش دهید. مراقب باشید از هم زدن سوپ غافل نشوید تا نچسبد.

مرحله دوازدهم

در صورت تمایل می توانید خود ترهینا درست کنید. برای این کار باید 150 گرم بلغور را به مدت 12 ساعت در آب خیس کنید. باید چندین بار آب را عوض کنید. بلغور را با 750 میلی لیتر روغن ترش در قابلمه بریزید.

مرحله سیزدهم

سپس روی حرارت ملایم می گذاریم تا بجوشد و بپزد. در پایان پخت زردچوبه، زعفران، پونه کوهی، نعناع، ​​گشنیز و مقداری نمک و فلفل را اضافه کنید و اجازه دهید تبخیر شود و به شکل خمیر درآید. می توانید ترخون را خشک کرده و تا یک سال نگهداری کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا