آشپزی

طرز تهیه آش دندونی +راز خوشمزگی در سال ۱۴۰۳

خرید فالوور از سایت اینبو

طرز تهیه سوپ دندانپزشکی

آش دندونی یا به قول آذری ها دیشلیق یکی از مقوی ترین غذاهای ایرانی است که می تواند همه شما عزیزان را دور هم جمع کند. از قدیم الایام ایرانیان برای مناسبت های مختلف انواع سوپ تهیه می کردند. آش دندونی یکی از آش هایی است که در خانواده ها به مناسبت دندان درآوردن کودکان و پس از جوانه زدن اولین دندان در لثه کودک به صورت نمادین طبخ می شود. این آش در نقاط مختلف ایران با انواع حبوبات پخته می شود و در بیشتر موارد از آبگوشت نیز استفاده می شود. درست کردن آش دندونی به دلیل وجود گندم کمی زمان بر است، اما برای طعم آن ارزش تلاش را دارد. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله تهیه آش دندونی با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

محصولات مورد نیاز برای 4 نفر
گندم 3 لیوان
باب 1 فنجان
نخود فرنگی 1 فنجان
آبگوشت و قلم 2 لیتر
پیاز 2 عدد
نمک و فلفل کافی
کره و زردچوبه کافی

طرز تهیه سوپ دندانپزشکی

مرحله اول

برای تهیه یک سوپ لذیذ و خاص دندونی باید تمام حبوبات و گندم را از شب قبل خیس کنید. نخود و لوبیا را خیس کنید و بگذارید کاملا باز شوند. آب حبوبات را هر چهار ساعت یکبار عوض کنید. به این ترتیب تورم نوک سینه ها کاملا از بین می رود.

مرحله دوم

گندم را به همین ترتیب اما در ظرفی جداگانه خیس کنید. اگر از لوبیاهای تازه استفاده می کنید و آنها را خوب خیس می کنید، لازم نیست نگران نپخته شدن لوبیا باشید. توجه داشته باشید که معمولاً حبوبات کهنه یا بی کیفیت پخت زمان زیادی می برد.

سطح سوم

همه دانه ها را به همراه گندم در یک قابلمه بزرگ و جادار قرار می دهند و با آب گرم می پوشانند. باید اجازه دهید حبوبات نیم پز شده و غلیظ شوند. می دانید که گندم برای پختن لعاب به زمان بیشتری نیاز دارد، بنابراین زمان زیادی به آن بدهید.

مرحله چهارم

سپس اجازه دهید به آرامی روی حرارت ملایم بپزد. اگر عجله دارید می توانید گندم را به صورت جداگانه در زوپز بپزید تا روند کار تسریع شود. بعد از نیم پز شدن لوبیا، آب گوشت و پر را به آن اضافه می کنند.

مرحله پنجم

اطمینان حاصل کنید که اگر آبگوشت شما خیلی چرب است، مقداری از چربی را بردارید و آب گوشت صاف شده را به قابلمه اضافه کنید. اگر آب گوشت ندارید، 1 قرص گوشت را در آب حل کرده و به سوپ اضافه کنید.

مرحله ششم

حالا باید پیاز داغ درست کنید. ابتدا پیازها را بشویید و سپس ناگینی را خرد کنید. ظرف مناسبی را روی اجاق بگذارید و کمی که گرم شد پیاز را اضافه کنید و کمی تفت دهید تا کمی روشن شود.

مرحله هفتم

سپس روغن زردچوبه را به آن اضافه کنید. توجه داشته باشید که تمام این روغن را حتما باید داخل سوپ بریزید تا نه کم شود و نه زیاد. در اواخر تفت دادن پیازچه، کمی فلفل سیاه به آن اضافه کنید و در روغن تفت دهید تا عطر آن به خوبی گرفته شود.

مرحله هشتم

برای تزئین از پیازچه جدا کرده و بقیه را به همراه روغن به سوپ اضافه کنید. در پایان پخت، کمی نمک به سوپ اضافه کنید. باید بگذارید این سوپ خوب جا بیفتد و غلیظ شود. خمیر دندان باید کاملا غلیظ باشد. می توانید روی ظرف را با مقداری پیاز و پنیر تزیین کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا