آشپزی

طرز تهیه آش قل قل +راز خوشمزگی در سال ۱۴۰۳

خرید فالوور از سایت اینبو

طرز تهیه آش قل قل

آش قلقال یکی از انواع آش های سنتی و خوشمزه شهرستان شوشتر است که در مناسبت های خاص برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله تهیه می شود. طرز تهیه آش قل قل برای سرگرمی روز همراه باشید

محصولات مورد نیاز برای 4 نفر
گندم پوست کنده 1 فنجان
لوبیاهای قرمز ¼ فنجان
لوبیا چشم بلبلی ¼ فنجان
باگلی ⅔ فنجان
نخود فرنگی ⅓ فنجان
برنج نیم دانه ⅓ فنجان
عدس ½ فنجان
گوشت بره و گوسفند 300 گرم
پیاز 3 عدد بزرگ
جوجن خشک شده 2 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل کافی
زردچوبه و کره کافی

طرز تهیه آش قل قل

مرحله اول

برای تهیه آش قلقال لذیذ در ابتدای کار لوبیاها و غلات (گندم، لوبیا قرمز، لوبیا بلبلی و نخود) را جداگانه در کاسه های آب می ریزیم و اجازه می دهیم یک شب خیس بخورند تا پف کنند.

مرحله دوم

یک ساعت قبل از شروع پخت و پزبرنج را به همراه عدس و لوبیا در کاسه های جداگانه آب می ریزیم و می گذاریم خیس بخورد. سپس ظرف مناسبی روی اجاق گذاشته و کمی روغن اضافه می کنیم.

سطح سوم

در این مرحله یک عدد پیاز را نگینی خرد کرده و به قابلمه اضافه کنید سپس کمی تفت دهید تا پیاز شفاف شود. سپس گندم را آبکشی کرده و به همراه گوشت و مقداری زردچوبه به قابلمه اضافه کنید.

مرحله چهارم

مواد را کمی تفت می دهیم تا رنگ گوشت تغییر کند سپس 6-8 لیوان آب اضافه می کنیم و درب قابلمه را می بندیم تا گوشت و گندم بپزد. در این مدت حبوبات را آبکش کنید سپس قابلمه مناسبی را روی اجاق بگذارید.

مرحله پنجم

نخود را به همراه چند فنجان آب اضافه کنید و بگذارید 30 دقیقه خیس بخورد سپس لوبیا قرمز را اضافه کنید. بعد از 30 دقیقه عدس را به همراه لوبیا، لوبیا بلبلی و برنج به قابلمه با نخود اضافه کنید.

مرحله ششم

بعد از اینکه گندم خوب لعاب داد و گوشت پخت، با مخلوط کن (گوشت کوب برقی یا همزن) هم بزنید تا یکدست شود، سپس گندم و گوشت مخلوط را با نخود به قابلمه اضافه کنید.

مرحله هفتم

حالا درب قابلمه را می بندیم و می گذاریم سوپ با حرارت ملایم دم بکشد. در این مدت پیاز باقیمانده را ورقه های درشت برش دهید سپس ظرف مناسبی روی اجاق بگذارید و کمی روغن اضافه کنید.

مرحله هشتم

پیاز خرد شده را به تابه اضافه کنید و خوب تفت دهید تا طلایی شود. در این مدت مقداری فلفل سیاه و زردچوبه به پیاز اضافه کنید. پس از طلایی شدن پیازها از ماهیتابه خارج کرده و کنار بگذارید.

مرحله نهم

حالا نعناع خشک را به تابه اضافه کنید و 30 ثانیه تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند. سپس نیمی از نعناع داغ و پیاز را به قابلمه سوپ اضافه کنید و هم بزنید سپس اجازه دهید تا سوپ غلیظ شود.

مرحله دهم

در آخر سوپ را بچشید و در صورت لزوم کمی نمک و فلفل و ادویه اضافه کنید. بعد از اینکه خوب صاف شد، سوپ را در ظرفی ریخته و با باقی مانده فلفل تند بریزید. پیاز سرخ شده تزئین می کنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا