آشپزی

طرز تهیه خورش ترشی گورما +راز خوشمزگی در سال ۱۴۰۳

خرید فالوور از سایت اینبو

طرز تهیه ترشی لذیذ

خورش ترشی گورمه یکی از خورش های خوشمزه و ساده در شهر اردبیل است که با دستور پخت های بسیار متنوعی درست می شود برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله. طرز تهیه ترشی لذیذ برای سرگرمی روز همراه باشید

محصولات مورد نیاز برای 4 نفر
گوشت بره و گوسفند 500 گرم
لوبیا چشم بلبلی 1 فنجان
آلو خورشتی ½ فنجان
چوب دارچین 1 قطعه
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
زعفران آب پز 1 قاشق غذاخوری
پیاز 1 قطعه بزرگ
نمک و فلفل کافی
زردچوبه و کره کافی
آب لیمو ترش 2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه ترشی لذیذ

مرحله اول

برای تهیه ترشی گورما ابتدا لوبیا چشم بلبلی را خوب بشویید سپس در ظرف مناسبی بریزید. سپس روی حبوبات آب می ریزیم و می گذاریم چند ساعت در آب خیس بخورد تا نفخ آنها برطرف شود.

مرحله دوم

در این مرحله پیاز را به صورت نگینی یا ورقه ای نازک و یکدست خرد می کنیم سپس قابلمه مناسبی را روی اجاق قرار می دهیم و پیاز خرد شده را به همراه کمی روغن به قابلمه اضافه می کنیم و تفت می دهیم.

سطح سوم

بعد از اینکه پیازها سبک و شفاف شد، گوشت بره را درشت خرد کرده و به قابلمه اضافه کنید. سپس تکه های گوشت را چند دقیقه تفت می دهیم تا تغییر رنگ دهند و کمی تفت می دهیم.

مرحله چهارم

در این مرحله چوب دارچین را به همراه مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به قابلمه اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم تا عطر ادویه ها بیرون بیاید. سپس پوره گوجه فرنگی را به تابه اضافه کنید و چند دقیقه تفت دهید.

مرحله پنجم

بعد از اینکه پوره گوجه فرنگی کاملا سرخ شد، لوبیا چشم بلبلی را آبکشی کرده و بشویید، سپس به قابلمه اضافه کنید و کمی تفت دهید. سپس 3 تا 4 پیمانه آب جوش به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله ششم

در این مرحله مدتی صبر می کنیم تا آب شروع به جوشیدن کند. حالا کف روی سطح آب را با قاشق جمع کرده و دور می اندازیم. سپس درب قابلمه را می بندیم و اجازه می دهیم گوشت و حبوبات کاملا بپزند.

مرحله هفتم

در همین حین آلوها را در ظرفی بریزید و مقداری آب اضافه کنید و اجازه دهید آلوها خوب خیس بخورند. پس از پخته شدن گوشت و حبوبات، آلوها را شسته و به قابلمه اضافه کنید.

مرحله هشتم

پس از پخت کامل گوشت و حبوبات، زعفران پخته شده را به همراه آبلیمو و نمک به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید تا خورش جا بیفتد. توجه داشته باشید که این خورش با کمی آب سرو می شود.

مرحله نهم

حالا صبر می کنیم تا غلظت خورش به حد دلخواه ما برسد سپس میل می کنیم و به مقدار دلخواه نمک و آبلیمو اضافه می کنیم. در آخر خورش را در ظرف مورد نظر بریزید و با برنج سرو کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا