آشپزی

طرز تهیه خورش خرفه +راز خوشمزگی در سال ۱۴۰۳

خرید فالوور از سایت اینبو

طرز تهیه خورش خرفه

طرز تهیه خورش خرفه یکی از آن دستورهای سنتی و خوشمزه است که شاید خیلی ها با آن آشنایی نداشته باشند. این خورش معمولا از خرفه و گوشت گوسفند تازه تهیه می شود و طعمی خاص و دلچسب دارد. خرفه یک گیاه دارویی با خواص منحصر به فرد است که می توان از آن در مواد غذایی برای حمایت از سلامت بدن استفاده کرد. در ادامه مرحله به مرحله و با جزئیات بیشتر طرز تهیه این خورش را با هم صحبت می کنیم تا بتوانید این غذای سنتی و خوشمزه را در خانه تهیه کنید.

برای تهیه خورش خرفه ابتدا لوبیا چشم بلبلی را خوب خیس کنید تا نفخ آن کاهش یابد و پخت آن راحت شود. خرفه را تمیز کرده و ریز خرد می کنیم، گوجه فرنگی ها را شسته و رنده یا پوره می کنیم. پیاز را نگینی خرد کرده و با کمی روغن تفت می دهیم سپس گوشت را اضافه کرده و تفت می دهیم تا رنگ آن تغییر کند. زردچوبه و فلفل سیاه را اضافه کنید و خوب تفت دهید. پوره و پوره گوجه فرنگی را اضافه کنید و تفت دهید تا آب آن گرفته شود، سپس حبوبات و آب جوش را اضافه کنید و بگذارید بپزد. وقتی گوشت نیم پز شد، خرفه را اضافه کنید. در آخر لیمو، نمک و کمی فلفل قرمز را اضافه کنید و وقتی غلیظ شد، آماده سرو کنید.

مواد اولیه برای 3-4 نفر اندازه ی
لوبیا چشم بلبلی دودی 1 فنجان
گوشت 200 گرم
پیاز 1 قطعه
توچنیتسا 300 گرم
گوجه فرنگی تازه خرد شده 1 فنجان
مواد دیگر اندازه ی
رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری
نمک کافی
فلفل کافی
زردچوبه کافی
پودر آهک کافی
فلفل قرمز کافی

طرز تهیه خورش خرفه

مرحله 1: تهیه نخود گاوی

برای شروع باید لوبیا چشم بلبلی را خوب بشویید و چند بار آب آن را عوض کنید تا نفخ حبوبات از بین برود و راحتتر بپزند. می توانید این کار را از شب قبل انجام دهید تا لوبیاها خوب خیس بخورند.

مرحله 2: تهیه سبزیجات خرفه

خرفه را باید به خوبی تمیز کرد، شسته و با چاقو خرد کرد. دقت کنید سبزی ها کاملا تمیز و بدون ماسه باشند تا طعم خورش شما عالی باشد.

مرحله 3: آماده سازی گوجه فرنگی

گوجه فرنگی ها باید شسته و رنده شوند و اگر می خواهید سریعتر این کار را انجام دهید، گوجه ها را با مخلوط کن پوره کنید تا زمان کمتری بگیرد.

مرحله چهارم: گوشت و پیاز را سرخ کنید

پیاز را پوست گرفته و ریز خرد می کنیم. در ماهیتابه کمی روغن بریزید و پیاز را اضافه کنید و تفت دهید. سپس گوشت را اضافه کرده و تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند. سپس زردچوبه و فلفل سیاه را اضافه کنید و خوب تفت دهید.

مرحله 5: پوره گوجه فرنگی و پوره گوجه فرنگی را اضافه کنید

وقتی گوشت و پیاز سرخ شد، پوره گوجه فرنگی را اضافه کنید و تفت دهید تا بوی خامی پاستا از بین برود. سپس پوره گوجه فرنگی را اضافه کرده و تفت دهید تا آب گوجه فرنگی کاملاً گرفته شود.

مرحله 6: لوبیا و آب را اضافه کنید

حبوبات خیس خورده را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و با آب جوش بپوشانید. ابتدا حرارت را زیاد کنید تا بجوشد سپس حرارت را کم کنید و اجازه دهید گوشت بپزد.

مرحله 7: خرفه را اضافه کنید

وقتی گوشت نیم پز شد، خرفه تمیز شده را با کمی روغن تفت دهید و سپس به خورش اضافه کنید. خوب هم بزنید تا سبزیجات در کل خورش پخش شوند.

مرحله هشتم: خورش را مزه دار کنید

در آخر پوست لیموترش، نمک و کمی فلفل قرمز اضافه می شود. این مرحله را طوری تنظیم کنید که خورش لعاب دار و غلیظ شود.

مرحله 9: آماده شدن برای سرو

وقتی خورش آماده شد می توانید مقداری گوجه فرنگی را سرخ کنید و روی خورش بگذارید. می توانید خورش خرفه را با مرغ و سبزیجات یا فلفل سبز تند بخورید. نوش جان!

سایر خورش های خوشمزه

  • طرز تهیه خورش مرغ و سیب زمینی مجلسی مرحله به مرحله
  • طرز تهیه خورش مرغ پرتقال و زعفران; همراه با نکات کلیدی برای طعم بهتر
  • طرز تهیه خورش بادمجان خوشمزه مرحله به مرحله
  • طرز تهیه خورش تره فرنگی خوشمزه مرحله به مرحله

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا