آشپزی

طرز تهیه خورش خلال +راز خوشمزگی در سال ۱۴۰۳

خرید فالوور از سایت اینبو

طرز تهیه خورش

خورش چلک یکی از خاص ترین خورش های کرمانشاه است. به طور سنتی، این خورش با مقدار زیادی گوشت و خلال درست می شود. به هیچ وجه زعفران، روغن کرمانشاهی و زرشک سیاه را از این دستور حذف نکنید زیرا اینها تفاوت های اصلی این خورش با سایر خورش های ایرانی است. حتما از زرشک و بادام مرغوب استفاده کنید. اگر بادام کهنه باشد بوی نامطبوعی به غذای شما می دهد. شاید این خورش کمی گران باشد اما می توانید در مناسبت های خاص آن را برای عزیزانتان بپزید و از طعم خاص آن لذت ببرید. برای مشاهده آموزش کامل و گام به گام تهیه خورش تالک در سایت آموزشی همراه باشید. تینا چی.

محصولات مورد نیاز برای 4 نفر
گوشت بره و گوسفند 300 گرم
رب گوجه فرنگی 3 قاشق غذاخوری
خلال بادام تا جایی که لازم است
پیاز 1 قطعه
زعفران آب شده 2 قاشق غذاخوری
چوب دارچین عدد
لیمو عمانی 2 عدد
زرشک تا جایی که لازم است
روغن کرمانشاه تا جایی که لازم است
نمک و فلفل و زردچوبه تا جایی که لازم است

طرز تهیه خورش

مرحله اول

برای تهیه خورش حلال خوشمزه، پیاز را پوست بگیرید و خلالی کنید. قابلمه را روی حرارت متوسط ​​قرار دهید و بعد از گرم شدن پیاز را اضافه کنید. ابتدا پیاز را بدون اضافه کردن روغن کمی تفت دهید.

مرحله دوم

به تفت دادن پیاز ادامه می دهیم تا آب آن بیرون بیاید و روشن شود. سپس روغن و مقداری نمک به آن اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا یکدست طلایی شود. گوشت گوسفند را چرخ کنید.

سطح سوم

در این مرحله گوشت را با مقداری زعفران دم کرده به پیاز داغ اضافه کنید و خیلی آرام تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند و کمی سرخ شود. سپس در همان تابه مقداری پوره گوجه فرنگی را در روغن تفت دهید تا بوی خامی آن کاملا گرفته شود.

مرحله چهارم

سپس نمک، زردچوبه و چوب دارچین را اضافه کرده و با 2 پیمانه آب جوش اجازه دهید خیلی آرام بپزد. برش ها را باید از قبل در زعفران کمی رقیق خیس کنید.

مرحله پنجم

توجه داشته باشید که زرشک در این دستور باید زرشک سیاه باشد و آن را چند ساعت در کمی آب خیس کنید تا تمام گرد و غبار آن گرفته شود. به همین ترتیب، لیمو عمانی را باید کمی زودتر در آب خیس کنید.

مرحله ششم

در نظر داشته باشید که نکته اصلی این غذا ترکیب طعم های شرقی است، پس سعی کنید تمام این مراحل را انجام دهید. سپس در نیمه پخت، لیموهای عمانی را با چنگال سوراخ کرده و به خورش اضافه کنید.

مرحله هفتم

خلال های خیس شده را به آرامی به خورش اضافه کنید و بگذارید کمی نرم شوند. زرشک ها را آبکش کنید و چند دقیقه در روغن کرمشاهی داغ سرخ کنید تا رنگ و عطر آن ها گرفته شود.

مرحله هشتم

در ربع آخر پخت می توانید زرشک تفت داده شده را به خورش اضافه کنید. کمی هم بزنید و بگذارید همه مواد خوب مخلوط شوند. در پایان پخت، چوب دارچین را بردارید و یک قاشق دیگر زعفران اضافه کنید.

مرحله نهم

سپس اجازه دهید خورش کمی بجوشد. سپس می توانید خورش را خاموش کنید و غذای شما آماده است. نکته ای که خورش را خوشمزه تر می کند این است که اگر عطر گلاب را در غذای خود دوست دارید، می توانید بادام را در گلاب خیس کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا