آشپزی

طرز تهیه خورش مسما کدو سبز +راز خوشمزگی در سال ۱۴۰۳

خرید فالوور از سایت اینبو

طرز تهیه خورش کدو سبز

خورش کدو سبز را بسیاری با نام کودو مسما می شناسند. یکی از خورش های ساده و اصیل ایرانی خورش کدو سبز (کودو مسما) است. یکی از دلایل محبوبیت این خورش علاوه بر طعم آن، سادگی پخت و تنوع آن است. خورش کدو را با گوشت، بدون گوشت، با مرغ یا با گوشت چرخ کرده تهیه می کنند و حتی در برخی مناطق لپه و لیمو عمانی نیز به آن اضافه می کنند که ترکیب بسیار خوشمزه ای می شود. خورش کدو بدون گوشت یکی از غذاهای محبوب گیاهخواران است. خورش کدو حلوایی طعم نسبتاً ترش دارد، معمولاً برای این ترشی از آبلیمو، کدو، آب کدو، رب آلو یا لواشک استفاده می شود که افزودنی های خوبی به طعم کدو در این خورش است. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه خورش مسما کدو با سایت تینا چی همراه باشید.

محصولات مورد نیاز برای 4 نفر
پیاز بزرگ 1 قطعه
کره تا جایی که لازم است
نمک، فلفل سیاه و قرمز کافی
دارچین و زردچوبه کافی
رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری
یک گوجه فرنگی بزرگ 2 عدد
سیر 1 قرص
زعفران آب پز تا جایی که لازم است
لیمو عمانی 2 عدد
سیر سبز 1 قطعه

طرز تهیه خورش کدو سبز

مرحله اول

برای تهیه خورش کدو حلوایی مجلسی ابتدا پیاز را بشویید و پوست بگیرید و پوره کنید. سپس ظرف مناسبی برداشته و روی اجاق می گذاریم. پیاز پوره شده را حرارت دهید تا آب آن گرفته شود.

مرحله دوم

حالا مقداری روغن به آن اضافه می کنیم. نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز، دارچین، زردچوبه و رب گوجه فرنگی را به آن اضافه کرده و کاملا تفت دهید. گوجه ها را له کنید و به تابه اضافه کنید و بگذارید کاملا سرخ شوند.

سطح سوم

سپس سیر را درشت رنده کرده و اضافه کنید. تکه های مرغ را که با سیر و پودر زعفران طعم دار کرده بودیم به مدت چند ساعت اضافه می کنیم و تفت می دهیم. لیمو عمانی و سیر سبز را از وسط نصف کرده و به مواد اضافه کنید.

مرحله چهارم

در آخر آب جوش را اضافه می کنیم. مقدار آب جوش باید به اندازه ای باشد که روی تکه های مرغ را کاملا بپوشاند و حرارت را کم کرده و اجازه می دهیم خورش جا بیفتد. کدو سبز را از وسط نصف کنید. پوست کدو تنبل نیازی به برداشتن ندارد.

مرحله پنجم

در این مرحله روی سطح کدوها کمی نمک و زردچوبه می زنیم تا در هنگام سرخ شدن سیاه نشوند. تابه ای بردارید و با کمی روغن روی حرارت بگذارید تا داغ شود. سپس کدوها را با حرارت متوسط ​​سرخ می کنیم.

مرحله ششم

وقتی خورش آماده شد کدوهای سرخ شده را اضافه کنید و بگذارید بیست دقیقه با حرارت ملایم بجوشد تا کدوها پخته و طعم دار شوند. اگر حرارت زیر خورش زیاد باشد باعث له شدن کدو می شود و در انتهای خورش جذاب به نظر نمی رسد.

مرحله هفتم

اگر سیر سبز در فصل نباشد، چون سیر تازه طعم و بوی خوبی دارد، به جای آن از یک تا دو حبه سیر استفاده می کنیم. طعم کدو تنبل کمی شیرین است و ترشی لیمو عمانی آن را متعادل می کند. می توانیم به جای لیمو عمانی از آب پرتقال هم استفاده کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا