آشپزی

طرز تهیه سمنو +راز خوشمزگی در سال ۱۴۰۳

خرید فالوور از سایت اینبو

نحوه تهیه سمنو

سمنو یکی از دسرهای خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که معمولا برای سفره هفت سین تهیه می شود تا آموزش کامل و قدم به قدم آن را ببینید. نحوه تهیه سمنو برای سرگرمی روز همراه باشید

مواد لازم سمنو
غلات کامل 1 فنجان
آرد نان سنگک 4 لیوان
آب جوش 2 لیوان
آب ولرم 4 لیوان

نحوه تهیه سمنو

مرحله اول

برای تهیه سمنو در منزل در ابتدای کار گندم ها را با پوست می شوییم و در ظرفی حاوی آب که به دمای محیط رسیده است می ریزیم. حواستان باشد لوبیاهای له شده را جدا کنید تا باقلاهای باقیمانده بو نگیرند.

مرحله دوم

در این مرحله گندم را به مدت 3-2 روز در جای خنک و تاریک در آب می گذاریم تا خیس شود و جوانه های سفید رنگ بزند. در این مدت روزی 2 تا 3 بار آب داخل ظرف را عوض می کنیم تا گندم بو نگیرد.

سطح سوم

بعد از این مدت گندم ها را آبکش کنید و روی پارچه نخی خیس بریزید سپس روی گندم ها را با پارچه خیس بپوشانید و بگذارید ۲ روز بماند تا جوانه های گندم به ۲ سانتی متر برسد.

مرحله چهارم

توجه داشته باشید که پارچه روی گندم باید همیشه خیس باشد وگرنه گندم کپک می زند. بعد از ۲ روز که ساقه‌های گندم نقره‌ای شد، آن‌ها را در آبکش ریخته و روی آن‌ها را با آب فراوان می‌پوشانیم.

مرحله پنجم

حالا روی گندم ها را با پارچه خیس می پوشانیم سپس به مدت 2 روز در جای خنک و کم نور استراحت می دهیم تا ساقه های نقره ای آنها از آبکش خارج شود. اگر ساقه گندم سبز شود، دانه آن تلخ می شود.

مرحله ششم

سپس روزی 3-2 بار به جوانه های گندم مقدار زیادی آب اضافه می کنیم و بعد از آن همیشه دستمال روی آنها را مرطوب نگه می داریم. بعد از این مدت جوانه گندم را از آبکش خارج کرده و به روش ریش جدا می کنیم و خوب می شوییم.

مرحله هفتم

حالا جوانه گندم را به همراه آب در حال جوش داخل غذاساز یا مخلوط کن بریزید سپس خوب هم بزنید تا عصاره جوانه گندم خارج شود. سپس پوره جوانه گندم را داخل صافی بریزید و خوب فشار دهید تا عصاره از آن جدا شود.

مرحله هشتم

در این مرحله عصاره جوانه گندم را صاف می کنیم تا کاملا یکنواخت شود. حالا یک تابه مناسب را روی حرارت ملایم قرار دهید و بگذارید خوب داغ شود سپس آرد را به تابه اضافه کنید و به مدت 15 دقیقه بپزید.

مرحله نهم

بعد از این مدت که بوی خامی آرد از بین رفت، آرد را الک کرده و در تابه برگردانید. سپس عصاره جوانه گندم را کم کم به تابه اضافه کنید و مدام هم بزنید تا گلوله های آرد کاملا باز شوند.

مرحله دهم

حالا حرارت را زیاد کنید و آب ولرم را به ماهیتابه اضافه کنید و مدام هم بزنید تا مخلوط جوانه گندم بجوشد. وقتی مایع داخل تابه به جوش آمد حرارت را کم کنید و هر 10 دقیقه یکبار هم بزنید تا مایع تیره شود.

مرحله یازدهم

حالا می گذاریم سمنو 4 ساعت بپزد تا کمی به قوام فرنی نزدیک شود. در این مدت هر 10 تا 15 دقیقه سمنو را هم بزنید تا نچسبد. در آینده حرکت تابه را ادامه می دهیم تا سمنو خشک نشود.

مرحله دوازدهم

بعد از 4 ساعت شعله پخش کن را روی حرارت ملایم قرار دهید و تابه را روی آن قرار دهید. سپس درب تابه را با بخارپز بپوشانید و روی آن قرار دهید سپس بگذارید سمنو به مدت 1 تا 2 ساعت بپزد.

مرحله سیزدهم

بعد از این مدت بلغور را هم می زنیم سپس وقتی بلغور به صورت ماس ​​در آمد قابلمه را از روی اجاق برمی داریم. توجه داشته باشید که سمنو پس از سرد شدن ضخیم تر و کشسان تر می شود. نوش جان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا