آشپزی

طرز تهیه شله زرد بسیار خوشمزه و ساده در سال ۱۴۰۳

خرید فالوور از سایت اینبو

طرز تهیه پوسته زرد

شله زرد یکی از غذاهای سنتی و قدیمی ایرانی است که به عنوان دسر نیز شناخته می شود، البته امروزه بیشتر به عنوان پیش غذا تهیه می شود. نکته جالب در مورد شله زرد این است که به عنوان غذای مناسبتی مانند قیمه و عدس پلو شناخته می شود و به همین دلیل معمولاً در مناسبت های مذهبی به مقدار زیاد برای نذری پخته می شود.

برای تهیه پوسته زرد نذری ابتدا برنج را در آب و گلاب خیس می کنیم. بادام ها را خیس کنید تا پوست آن ها جدا شود. سپس برنج خیس خورده را با آب در قابلمه می جوشانیم و روی آن را می بندیم و حرارت را کم می کنیم تا بپزد. بعد از نیم پز شدن برنج شکر را اضافه کنید و هم بزنید تا شکر حل شود و پوست زرد آن جا بیفتد.

بادام خلال شده و زعفران پخته شده را به همراه نمک اضافه کنید و هم بزنید تا به غلظت دلخواه برسد. در صورت لزوم کره را اضافه کنید و پس از خنک شدن، روی پوسته زرد را تزئین و سرو کنید تا آموزش کامل و مرحله به مرحله را ببینید. طرز تهیه پوسته زرد برای سایت چیست؟ همراه باشید

عناصر مقدار مواد
برنج نیم دانه 2 لیوان
قند 4 لیوان
گل سرخ نصف فنجان
خلال بادام 100 گرم
کره 100 گرم
زعفران آب پز 2 قاشق غذاخوری
نمک 1 قاشق چایخوری
دارچین برای تزئین

طرز تهیه پوسته زرد

مرحله 1: آماده سازی و شستن برنج

من آماده می کنم صدف زرد نذری ابتدا برنج را تمیز می کنیم و در ظرف بزرگی می ریزیم و روی برنج آب می ریزیم و با احتیاط با دست برنج را زیر و رو می کنیم و آب را می ریزیم و دوباره روی برنج آب می ریزیم و تمام می کنیم دوباره این کار را انجام می دهیم.

مرحله 2: برنج را با گلاب و آب خیس کنید

این کار را چند بار تکرار می کنیم تا آب برنج شفاف شود و برنج کاملا شسته شود سپس آب را خالی کرده و 1 لیوان گلاب و 1 لیوان آب روی برنج می ریزیم و ظرف را مدتی کنار می گذاریم و خیس می کنیم. برنج را به مدت 30 دقیقه خوب بریزید.

مرحله 3: بادام ها را خیس کرده و برای پخت آماده کنید

بادام ها را در یک کاسه آب بریزید و بگذارید خوب خیس بخورد و پوست قهوه ای آن را به راحتی جدا کنید. بعد از 30 دقیقه که برنج را با مخلوط آب و گلاب خیس کردیم، در ظرفی که برای جوشاندن برنج زرد آماده شده است، 8 پیمانه آب می ریزیم.

مرحله 4: آب را بجوشانید و مخلوط برنج را اضافه کنید

سپس قابلمه را روی حرارت زیاد می گذاریم تا آب زودتر بجوشد و سپس مخلوط برنج و آب و گلاب را داخل قابلمه می ریزیم تا آب دوباره بجوشد و حرارت را کم می کنیم تا برنج بپزد.

مرحله 5: شکر را اضافه کنید و بافت برنج را تست کنید

سپس کمی برنج را با دندان امتحان می کنیم، اگر برنج دور آن نرم بود و هسته آن کمی سفت و به اصطلاح چسبیده بود، شکر را اضافه کرده و مواد را خوب مخلوط می کنیم تا نچسبد. بعد از حل شدن شکر در مواد، پوسته زرد را مدام هم می زنیم تا به ته نچسبد.

مرحله ششم: بادام و زعفران را اضافه کنید

سپس بادام ها را پوست گرفته و از وسط نصف می کنیم تا خلال شوند و کمی برای تزیین کنار می گذاریم و بقیه را داخل پوست زرد رنگ می ریزیم. زعفران پخته شده با کمی نمک را به پوست زرد اضافه کنید.

مرحله 7: به غلظت مورد نظر برسید

سپس پوست زرد را هم می زنیم تا به غلظت دلخواه برسد. زمانی که احساس کردیم شله زرد به غلظت دلخواه رسید مقداری از شلیل زرد را در ظرف مناسبی می ریزیم و می گذاریم کمی خنک شود و میل می کنیم.

مرحله 8: غلظت نهایی را تنظیم کرده و روغن اضافه کنید

اگر قوام خوب بود کره را به کاسه زرد اضافه کنید و بعد از 5 دقیقه شعله را خاموش کنید و بگذارید کاسه زرد خنک شود. اگر پوسته زرد هنوز شل است و به غلظت کافی نرسیده به آن زمان می دهیم تا بیشتر بپزد.

مرحله 9: پوسته های زرد را تزئین و سرو کنید

البته باید به مشابه بودن پوسته زرد هم توجه کنیم مشکوفی بعد از سرد شدن کمی سفت می شود. در نهایت پوسته زرد را در ظرف مورد نظر بریزید و روی آن را با دارچین یا پودر نارگیل و خلال بادام یا پسته تزئین کنید.

نکاتی در مورد نحوه طبخ پوسته زرد

کالری در لفاف زرد نذری

کالری شله زرد که یکی از غذاهای محبوب نذری است نسبتا زیاد است. به عنوان مثال، در هر قاشق غذاخوری از این دسر سنتی حدود 49 کالری به همراه 9 گرم کربوهیدرات، 64 گرم شکر و 2.1 گرم چربی وجود دارد. به همین دلیل مصرف زیاد لوبیا زرد باعث چاقی می شود.

آبیاری پوسته زرد

یکی از مشکلاتی که بعد از تهیه شله زرد با آن مواجه می شویم این است که وقتی آن را در یخچال می گذاریم مانند فرنی آبکی می شود و ظاهر و طعم آن خراب می شود. دلیل این مشکل این است که آب موجود در پوسته زرد تبخیر نشده است.

بعد از اینکه پوسته زرد کاملا آماده شد، بهتر است شعله پخش کن را زیر آن بگذارید و یک ساعت دیگر روی حرارت ملایم بگذارید. این باعث می شود تمام آب اضافی پوسته زرد تبخیر شود و آبیاری متوقف شود.

طرز تهیه پوسته زرد کپک زده

برای تهیه پوسته زعفرانی شکل زرد، ابتدا برنج را تمیز کرده و شسته و به مدت 3 ساعت در گلاب و آب خیس می کنیم و سپس آب را دور می ریزیم و برنج را با 10 پیمانه آب جوش در قابلمه ای می ریزیم. پس از پخته شدن برنج زعفران پخته شده را اضافه کنید و هم بزنید.

شکر، عصاره هل یا هل رنده شده، کره، گلاب و خلال بادام را به ترتیب اضافه کنید و مخلوط کنید. پودر ژلاتین را در آب سرد حل کرده و بجوشانید و به مخلوط اضافه کنید. بعد از جوشیدن و دم کشیدن پوست زرد را داخل قالب می ریزیم و بعد از بستن در یخچال روی آن را با دارچین و پودر پسته تزئین می کنیم.

خلال بادام خانگی

اگر می خواهید پوست زرد خود را با خلال بادام خوشمزه و ارگانیک درست کنید، توصیه می کنیم از خلال بادام خانگی استفاده کنید. اگر با طرز تهیه خلال بادام در منزل آشنایی ندارید، می توانید از مطلب زیر اطلاعات لازم را کسب کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا