آشپزی

طرز تهیه غوره پلو بسیار لذیذ با دستورپخت ساده در سال ۱۴۰۳

خرید فالوور از سایت اینبو

طرز تهیه غور پالو

در این آموزش از سایت آموزشی چی شی شما را با یکی از غنی ترین و خوشمزه ترین غذاهای سنتی مازندران یعنی غور پالو آشنا می کنیم. این غذای لذیذ با ترکیبی از طعم ترش و ملایم به همراه مرغ و حبوبات، پلویی خوش رنگ و دلپذیر را ارائه می دهد که هم برای مجالس و هم برای سفره های خانوادگی مناسب است.

برای تهیه غور پالو ابتدا باید لوبیا چیتی را چند ساعت بپزید تا نرم شوند. برنج را باید جداگانه خیس کنید و تا نیمه تمام شود بجوشانید. در قابلمه ای دیگر ته آن را با نان یا سیب زمینی آماده کنید و روی برنج بریزید تا بجوشد.

مرغ را پس از مخلوط شدن با پیاز و آرد سوخاری در غذاساز به صورت کوفته کلهولی سرخ می کنند. سپس زعفران را به مرغ اضافه کنید و لوبیا چیتی را با پوره گوجه فرنگی تفت دهید. در آخر ترکیب مرغ و لوبیا را به برنج اضافه کرده و با خلال زرشک و پسته تزیین می کنیم.

یک سوال تعداد برای 4 نفر
زعفران آب پز کافی
برنج 4 لیوان
فلفل سیاه و پودر سیر کافی
زرشک کبابی 1/2 فنجان
آب انگور ترش 1/2 فنجان
برش های پسته برای تزیین 1/3 فنجان
لوبیا چیتی از قبل پخته شده است 1/2 فنجان
فلفل کافی
سینه یا ران مرغ یا ترکیبی از هر دو 500 گرم
آرد سوخاری 2 قاشق غذاخوری
نمک و زردچوبه کافی
رب گوجه فرنگی رقیق شده 2 تا 3 قاشق غذاخوری
پیاز 1 قطعه

طرز تهیه غور پالو

مرحله 1: پختن لوبیا

لوبیا چیتی را که از شب قبل در آب خیس کردید در قابلمه ای بریزید و کمی آب اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت متوسط ​​قرار دهید. در قابلمه را ببندید و اجازه دهید لوبیا چیتی به مدت 2 ساعت بپزد تا کاملا نرم شود. این مرحله بسیار مهم است زیرا بافت دانه بر کیفیت نهایی غور پالو تأثیر می گذارد.

مرحله 2: برنج را آماده کنید

در یک قابلمه بزرگ آب را به جوش بیاورید. برنجی را که از قبل با آب و نمک خیس کرده اید به همراه کمی روغن و کمی نمک در قابلمه بریزید. برنج را به مدت 7-6 دقیقه بجوشانید تا نیم پز شود سپس آبکش کنید و در آبکش بریزید تا آب اضافی آن گرفته شود.

مرحله 3: آماده کردن قابلمه

در قابلمه ای دیگر روغن ریخته و ته آن را چرب می کنیم و بسته به ذائقه تکه های نان یا سیب زمینی کف قابلمه می چینیم. سپس برنج نیم پز را روی آن بریزید و روی آن را با کمی روغن یا کره بپوشانید. در قابلمه را ببندید و برنج را با حرارت ملایم بپزید.

مرحله 4: آماده سازی مرغ برای غور پالو

مرغ را از استخوان خارج کرده و در غذاساز قرار دهید تا کاملا پودر شود. پیاز را پوست گرفته و بشویید و خرد کنید و به همراه مرغ به غذاساز اضافه کنید تا یکدست شود. سپس آرد سوخاری را اضافه کنید و دوباره هم بزنید تا بافت یکنواختی به دست آید.

مرحله 5: اجازه دهید مخلوط مرغ استراحت کند

مخلوط آماده شده را در ظرفی بریزید و به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید تا طعم ها خوب با هم مخلوط شوند و بافت مخلوط قوی شود.

مرحله ششم: شکل دادن و سرخ کردن کوفته مرغ

مخلوط را از یخچال خارج کرده و با دست شکل دهید و به شکل گردویی در آورید. در تابه ای روغن بریزید و کوفته های مرغ را در روغن داغ سرخ کنید تا طلایی شوند.

مرحله هفتم: زعفران را به مرغ اضافه کنید

بعد از سرخ شدن، کوفته های مرغ را با زعفران دم کرده و کمی آب ریخته و حرارت را کم می کنیم تا کوفته ها کاملا بپزند.

مرحله 8: تفت دادن لوبیا

لوبیا چیتی پخته شده را آبکش کرده و در تابه با کمی روغن تفت دهید. سپس پوره گوجه فرنگی را اضافه کرده و تفت دهید تا بوی خامی آن از بین برود. گوشت قلکلی و غور را به تابه اضافه کنید و با بقیه مواد تفت دهید تا طعم ها خوب با هم ترکیب شوند.

مرحله نهم: غور پالو را تزیین و سرو کنید

برنج پخته شده را در ظرف مناسبی گذاشته، مخلوط گوشت و حبوبات را روی برنج می‌مالند. سپس با خلال زرشک تفت داده شده و پسته تزیین کرده و به عنوان شام سرو کنید. نوش جان!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا