آشپزی

طرز تهیه نان با آرد کامل با دستور پخت مخصوص در سال ۱۴۰۳

خرید فالوور از سایت اینبو

در این مطلب از سایت سرگرمی روز قصد داریم طرز تهیه نان با آرد کامل را با رسپی مخصوص و محرمانه تیم مان به شما ارائه کنیم. اگر دوست دارید این غذای خوشمزه و لذیذ را درست کنید در ادامه مطلب همراه ما باشید.

طرز تهیه نان با آرد کامل

نان آرد سبوس دار یکی از انواع نان های لذیذ، آسان و لذیذ است که می توان آن را خیلی راحت به روش های مختلف تهیه کرد از میان وعده های سالم استفاده کنید. برای آشنایی کامل و گام به گام با طرز تهیه نان سبوس دار به ادامه مطلب بروید و در آخر سایت آموزشی همراه باشید

عناصر مقدار مواد
آرد نول قوی است 200 گرم
گل دانه کامل 200 گرم
خمیر مایه فعال 100 گرم
مخمر فوری 5 گرم
اب 270-277 گرم
نمک 8 گرم
قند 6 گرم
کره 20 گرم

طرز تهیه نان با آرد کامل

مرحله 1: آرد ساده و آرد گندم را با هم مخلوط کرده و به آنها آب اضافه کنید

ابتدا آرد مقوی و آرد سبوس دار را در ظرفی ریخته و مخلوط می کنیم تا بافت یکنواختی به دست آید سپس آب تقریبا سرد را به آرد اضافه کرده مخلوط می کنیم سپس ظرف را به مدت 1 ساعت از خمیر فرم گرفته کناری می گذاریم تا استراحت کند.

مرحله دوم: مخمر را با آب مخلوط کرده و به خمیر اصلی اضافه کنید

بعد از این مدت مقداری مایه خمیر را در ظرف کوچکی ریخته و مقداری آب به آن اضافه کرده و خوب مخلوط کرده و خمیری به دست می آوریم سپس مخلوط مایه را به خمیر اصلی اضافه کرده و خمیر را ورز می دهیم تا کاملا مخلوط شود.

مرحله 3: مخمر فعال، نمک و شکر را به خمیر اصلی اضافه کنید

سپس خمیر مایه فعال را به مخلوط خمیر اضافه کنید، خمیر را ورز دهید تا خوب مخلوط شود، سپس مقداری نمک و شکر را به خمیر اضافه کنید و ورز دهید تا یکدست شود، در این مرحله خمیر را ورز دهید تا بافت آن کاملا یکدست و یکدست شود.

مرحله 4: خمیر را ورز دهید و کره مایع را به خمیر اضافه کنید

برای ورز دادن خمیر می توانید از دستگاه ورز دهنده استفاده کنید، اما اگر این دستگاه در دسترس نیست، خمیر را با دست ورز دهید تا بافت مناسبی به دست آید، سپس کره مایع را به خمیر اضافه کنید، دوباره ورز دهید تا بافت خمیر نرم و یکدست شود.

مرحله 5: ورز دادن خمیر و تست کشش روی آن

سپس تست کشش خمیر را انجام دهید، یعنی با دو دست قسمتی از خمیر را باز کنید، خمیر باید کاملا نازک باشد اما پاره نشود، سپس بافت خمیر به کیفیت مناسب رسیده است، خمیر را با دست ورز دهید. حدود 10 دقیقه، تا زمانی که بافت درست شود.

مرحله ششم: خمیر را روی قسمت چرب شده قرار دهید و بگذارید استراحت کند

سپس داخل یک کاسه را با کره مایع آغشته کنید، سپس خمیر را در کاسه قرار دهید، سطح خمیر را با قلم مو کمی روغن بزنید، سپس روی کاسه را با پلاستیک بپوشانید و خمیر را به مدت یک ساعت در دمای محیط استراحت دهید. یک ساعت و نیم استراحت کنید.

مرحله هفتم: خمیر پفکی را بردارید و به دو قسمت مساوی تقسیم کنید

بعد از گذشت این مدت نایلون را از خمیر خارج کرده و مقداری آرد روی خمیر بریزید و پهن کنید و با انگشت خمیر را فشار دهید تا ور بیاید سپس روی سطح صاف و آردپاشی شده قرار دهید و با کفگیر به دو قسمت تقسیم کنید. به قسمت های مساوی

مرحله 8: خمیر را ورز دهید و روی سبوس فرآوری شده قرار دهید

سپس هر قسمت از خمیر را کمی ورز دهید و به شکل چانه در آورید و کاملا گرد کنید سپس مقداری سبوس فرآوری شده را روی سطح صافی ریخته و آماده کنید.

مرحله 9: چانه های خمیر را در دمای اتاق بگذارید

سپس روی خمیرها را با نایلون می پوشانیم و به مدت 20 دقیقه در دمای اتاق استراحت می دهیم و پس از آن نایلون را از روی یک خمیر جدا می کنیم و روی سینی فر پوشانده شده با کاغذ روغنی یا سطح صاف نسوز قرار می دهیم.

مرحله 10: خمیر را شکل دهید و روی آن آب اسپری کنید

سپس خمیر را روی ورقه پخت یا کاغذ روغنی قرار دهید، دستان خود را با آب مرطوب کنید، خمیر را با دست پهن کنید، سپس روی خمیر را با آب اسپری کنید تا هنگام فرم دادن به دست نچسبد، با فشار دادن خمیر با انگشتان خود، روی سطح خمیر یک الگو بکشید.

مرحله یازدهم: دمای فر را تنظیم کرده و خمیر نان را در فر قرار دهید

سپس سینی فر یا سینی فر را به مدت 15 دقیقه در فر کاملا گرم شده قرار دهید و در حین پخت نان داخل آن را با کمی آب اسپری کنید تا دم بکشد و نان را نرم و لطیف کنید، سپس آن را برگردانید و دمای فر را روی 250 درجه سانتیگراد تنظیم کنید.

مرحله 12: خمیر را آماده کرده و از فر خارج کنید

سپس خمیر را به مدت 13 تا 15 دقیقه در فر بگذارید تا مغز کاملا پخته شود و سطح آن طلایی شود، پس از پختن نان اول و آماده شدن، قالب یا ورقه پخت را از فر خارج کرده و خمیر دوم را قرار دهید. در فر به روش قبلی پخته و آماده می شود.

مرحله سیزدهم: نان را با آرد سبوس دار تکه تکه کرده، در ظرف مناسبی گذاشته و سرو کنید

بعد از اینکه نان سبوس دار را از فر خارج کردید، آن را در دمای محیط قرار دهید تا کمی از دمای اولیه خود خنک شود، سپس نان را به سلیقه و دلخواه خود برش دهید، در ظرف مناسبی بریزید، سپس این نان را در ظرف مناسب سرو کنید. صبحانه با کره، چای شیرین و داغ.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا