آشپزی

طرز تهیه نان ساجی با طعمی دلنشین در سال ۱۴۰۳

خرید فالوور از سایت اینبو

طرز تهیه نان ساجی

نان ساجی یکی از انواع نان های خوشمزه، ساده، باکیفیت و پرطرفدار است که به روش های مختلف و بسیار راحت تهیه می شود، این نان خوشمزه را می توانید در وعده صبحانه با کره، مربا و عسل سرو کنید. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه نان ساجی به ادامه مطلب بروید سرگرمی روز همراه باشید

عناصر مقدار مواد
آرد لواش یا آرد تافتون یا آرد طعم دار یا آرد قوی نول 580 گرم
گل دانه کامل 120 گرم
مخمر فوری 6 گرم
نمک 12 گرم
خمیر مایه (اختیاری) 100 گرم
زردچوبه 1 تا 2 گرم
شکر برای نرم شدن نان 7-8 گرم
کره 3 قاشق غذاخوری
اب 400-440 گرم

طرز تهیه نان ساجی

مرحله 1: آرد گندم کامل، آرد سفید و نمک را با هم مخلوط کنید

ابتدا مقداری آرد سبوس دار را در ظرفی بریزید سپس آرد سفید را به آن اضافه کنید و با لیسک مخلوط کنید تا کاملا مخلوط شود و بافت یکنواختی به دست آید سپس روی مخلوط آرد کمی نمک بریزید و خوب مخلوط کنید. با یکدیگر.

مرحله 2: مخمر فوری، شکر و زردچوبه را به مواد خشک الک کنید

در مرحله بعد مقداری مایه خمیر فوری به مواد خشک اضافه کنید، مخلوط کنید تا کاملا یکدست شوند، سپس مقداری شکر روی مخلوط مواد خشک ریخته و مخلوط کنید، سپس زردچوبه را به مخلوط مواد اضافه کنید، خوب هم بزنید تا بافت یکدستی به دست آید.

مرحله 3: خمیر مایه را به مخلوط مواد اضافه کنید

سپس کمی خمیر مایه را به مخلوط مواد اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند و با دست بافتی به دست آید، اضافه کردن خمیر مایه در این مرحله اختیاری است و در صورت نبود خمیر مایه، خمیر را بدون خمیر مایه و با آماده کردن بقیه از مواد تشکیل دهنده

مرحله چهارم: به مواد خشک آب اضافه کنید و خمیر را ورز دهید

سپس آب را به مخلوط مواد اضافه کنید، هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند، خمیر جمع شود و فرم بگیرد، بافت این خمیر کمی سفت است، بنابراین در صورت نیاز آب بیشتری اضافه کنید و خمیر را ورز دهید. تا بافت آن صاف و یکدست شود.

مرحله 5: کره مایع و آب را به خمیر اضافه کنید و آن را ورز دهید

سپس مقداری کره مایع به خمیر اضافه کنید، دوباره خمیر را ورز دهید تا کره کاملا جذب خمیر شود و بافت آن نرم و لطیف شود، مقداری آب به آن اضافه کنید و دوباره ورز دهید.

مرحله 6: خمیر را در یک کاسه روغنی قرار دهید

این خمیر باید نرمتر از نان های دیگر باشد، پس اگر در حین ورز دادن نیاز به اضافه کردن آب به آن داشتید، پس از آماده شدن کامل خمیر، داخل ظرف را با کره مایع چرب کنید، سپس خمیر را داخل آن قرار دهید.

مرحله هفتم: خمیر را بگذارید و پف کنید

سپس روی کاسه را با پلاستیک بپوشانید و خمیر را به مدت 60 تا 90 دقیقه در دمای محیط استراحت دهید و حجم آن زیاد شود سپس خمیر را روی سطح صاف قرار دهید.

مرحله هشتم: خمیر را به قسمت های مساوی تقسیم کنید و روی هم فشار دهید

سپس با کاردک خمیر را به قطعات 120 تا 180 گرمی تقسیم کنید سپس هر قسمت را با دست ورز دهید و چانه ای درست کنید تا کاملا گرد شود و تمام چانه ها را به همین ترتیب آماده کنید و روی سطح صاف و سپس نایلون قرار دهید. روی چانه

مرحله نهم: چانه های خمیر را برای زمان مناسب بگذارید

سپس خمیر را 15-20 دقیقه دیگر در دمای محیط استراحت می دهیم و حجمش زیاد می شود، در این فاصله تیکا را روی حرارت ملایم قرار می دهیم، می گذاریم کم کم داغ شود، وقتی خمیر خوب استراحت کرد، نایلون را روی آن ها بردارید.

مرحله 10: چانه خمیر را باز کرده و روی بالش قرار دهید

یک ریش را روی سطح صاف قرار دهید، ابتدا آن را با وردنه بچرخانید، سپس خمیر را بین دستان خود بچرخانید تا کاملا باز شود، خمیر باز را روی بالش قرار دهید، بالش را به راحتی می توانید خودتان با الیاف درست کنید پارچه های نخی درست کنید.

مرحله یازدهم: روی خمیر را با آب اسپری کنید و آن را بپزید

سپس اگر می خواهید حباب های بزرگی از خمیر در حین پخت ایجاد شود، مقداری آب روی سطح خمیر اسپری کنید، سپس با بالش آن را روی ساج داغ بزنید، دقت کنید که حرارت نه زیاد باشد و نه کم، تا نان خوب پخته می شود و کیفیت بافت آن.

مرحله 12: خمیر را برگردانید و طرف دیگر را بپزید

وقتی یک طرف خمیر کاملا طلایی شد و خوب پخت، به آرامی آن را برگردانید تا طرف دیگر نان نیز پخته و آماده شود، وقتی دو طرف نان ساج خوب پخت، آن را از روی نان ساج بردارید و بگذارید. در یک پارچه تا زمانی که بافت نان نرم شود.

مرحله 13: سرو نان ساجی

سپس بقیه خمیر را به همین ترتیب آماده کنید و روی چوب ساج بپزید، سپس در حوله بگذارید تا نرم شود، سپس نان ساج را صبحانه با کره، مربا، عسل و چای داغ میل کنید و یا عصر با انواع دارچین و چاشنی سرو کنید.

نکته:

اگر در مخلوط مواد از مایه خمیر استفاده نکردید پس از ورز دادن خمیر را به مدت 8 الی 10 ساعت در یخچال قرار دهید تا خمیر حالت خودش را بگیرد سپس بقیه مرحله را ادامه دهید و 20 دقیقه استراحت دهید. . خمیر را حدود 40 تا 45 دقیقه استراحت دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا