آشپزی

طرز تهیه گردو پلو +راز خوشمزگی در سال ۱۴۰۳

خرید فالوور از سایت اینبو

طرز پخت برنج با گردو

گردو پلو یکی از غذاهای لذیذ و پرطرفدار استان همدان است که در دستور پخت های مختلف تهیه می شود برای مشاهده آموزش کامل مرحله به مرحله. طرز پخت برنج با گردو برای سرگرمی روز همراه باشید

مواد لازم برای 2 نفر
برنج 2 لیوان
گوشت بره و گوسفند 300 گرم
گردو 1 فنجان
کشمش پیلویی ½ فنجان
زرشک 2 قاشق غذاخوری
پیاز 1 قطعه
زعفران آب پز 2 قاشق غذاخوری
دارچین ½ قاشق چایخوری
نمک و فلفل کافی
زردچوبه و کره کافی

طرز پخت برنج با گردو

مرحله اول

برای درست کردن گردو پلو مجلسی از دو روش می توانیم استفاده کنیم. روش اول این است که پلو گردو را به صورت مخلوط درست کنید و روش دوم که رسمی تر و شیک تر است این است که مخلوط پلو و گردو را جداگانه درست کنید.

مرحله دوم

در این آموزش از روش دوم استفاده کردیم که بیشتر برای مجالس مناسب است. برای این کار برنج را در یک کاسه آب بریزید و نصف قاشق چایخوری نمک به آن اضافه کنید تا دانه های برنج خرد نشود.

سطح سوم

زمان خیساندن برنج بستگی به تازگی آن دارد، یعنی اگر برنج ما تازه است نیازی به خیس خوردن زیاد نیست و 30 دقیقه کافی است، اما اگر برنج خیلی کهنه باشد گاهی حتی نیاز است که یک شب آن را خیس کنیم. آن را نرم کند .

مرحله چهارم

بعد از خیس خوردن برنج، قابلمه مناسبی را تا نیمه از آب پر کنید و روی حرارت زیاد قرار دهید تا آب به جوش بیاید. بعد از به جوش آمدن آب، 1 قاشق چایخوری نمک اضافه کنید، سپس برنج خیس شده را اضافه کنید.

مرحله پنجم

زمان پخت اولیه برنج معمولا بین 8 تا 12 دقیقه است. وقتی برنج را بین دو انگشت فشار می دهیم باید کاملا له شود و فقط مغز آن کمی سفت شود. در این صورت می توانیم برنج را آبکشی کنیم.

مرحله ششم

در این مرحله در قابلمه مناسبی کمی روغن می ریزیم سپس ته قابلمه لواش یا چند برش سیب زمینی می ریزیم سپس با کفگیر برنج را به صورت گنبدی در کف قابلمه می ریزیم.

مرحله هفتم

در این مرحله در قابلمه را می بندیم سپس روی حرارت ملایم می گذاریم تا به مدت 45 دقیقه تا یک ساعت بجوشد. در حالی که برنج در حال پختن است، مخلوط گردو را آماده کنید. برای این کار پیاز را به صورت خلالی خرد کنید.

مرحله هشتم

حالا ظرف مناسبی را روی اجاق بگذارید و مقداری روغن اضافه کنید. سپس پیاز را به تابه اضافه کنید و خوب تفت دهید تا سبک و شفاف شود. سپس مقداری فلفل سیاه، نمک و زردچوبه را به تابه اضافه می کنیم.

مرحله نهم

ادویه ها را یک دقیقه تفت دهید سپس گوشت چرخ کرده را اضافه کنید و خوب تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند. بعد نصف پیمانه آب به تابه اضافه کنید و درب تابه را ببندید تا گوشت کاملا پخته و روغن آن خارج شود.

مرحله دهم

در همین حین یک تابه مناسب را گرم کنید و کمی روغن اضافه کنید. سپس گردوهای نصف شده را به ماهیتابه اضافه کرده و به مدت 3 دقیقه تفت دهید و سپس کشمش و شاه توت را اضافه کرده و یک تا دو دقیقه دیگر مواد را تفت دهید.

مرحله یازدهم

بعد از آبکش شدن گوشت، مخلوط گردو و کشمش را به همراه دارچین و زعفران دم کرده و کمی نمک به ماهیتابه اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود سپس چند دقیقه با حرارت ملایم بگذارید بپزد.

مرحله دوازدهم

در آخر بعد از اینکه برنج به جوش آمد آن را در قابلمه می گذاریم سپس قیمه گردو را روی برنج می ریزیم. در آخر برنج گردو را با زعفران و زشک به سلیقه خود تزیین کرده و سرو می کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا