سبک زندگی

طغیان تب دانگ در ایران؛ ۱۵۰ نفر مبتلا شدند!

خرید فالوور از سایت اینبو

عبدالرضا میرولیایی مدیر برنامه مدیریت بیماری های منتقله از طریق آئدس مهاجم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره آخرین وضعیت مقابله با پشه آئدس و بیماری دنگی گفت: تغییر اقلیم باعث گسترش پشه ها در ایران شده است. کشورهای مختلف؛ با توجه به اینکه بسیاری از مناطق کشور شرایط استقرار پشه و پرورش پشه را دارند، در برخی استان ها پشه آئدس را صید کردیم.

به گزارش ایلنا، وی ادامه داد: این وضعیت در کشور ما نیز وجود دارد و نباید اجازه دهیم پشه آئدس در کشور شیوع پیدا کند و باعث بیماری برای هموطنان شود، بنابراین مهم این است که پشه را به سرعت شناسایی کنیم در حال گسترش کشورهای اطراف ما کشورهایی هستند که در درجه اول به پشه آئدس آلوده هستند، یعنی یا پشه آئدس دارند یا پشه آئدس و دانگ دارند، بنابراین کشورهای آلوده به حساب می آیند.

مدیر برنامه مدیریت بیماری های تهاجمی آئدس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: طی یک تا دو ماه آینده با تغییر هوا و سردتر شدن هوا، کشورهای جنوبی خلیج فارس نیز دمای خنک تری خواهند داشت و این امر فعالیت پشه ها را افزایش می دهد و وقتی فعالیت پشه ها افزایش می یابد، احتمال بیماری نیز افزایش می یابد. پس اکنون زمان آماده سازی است تا زمانی که هوا سردتر شد، بتوانیم از انتشار پشه ها و بیماری ها جلوگیری کنیم.

میراوالیایی خاطرنشان کرد: علاوه بر پایش مناطق مرزی و رسیدگی به استان‌هایی مانند گیلان، بوشهر و هرمزگان، استان‌های همجوار با این استان‌ها را نیز رصد می‌کنیم زیرا معتقدیم این پشه از استان‌هایی است که در حال حاضر پشه در آن صید می‌شود. ممکن است به استان های همجوار نیز نفوذ کند، لذا تاکنون اقدامات احتیاطی انجام شده و در حال مشاهده این پشه در استان مازندران و شهرستان رامسر هستیم. خوشبختانه این پشه را در مرز استان گیلان و مازندران که سایت رامسر است پیدا کردیم و اقدامات کنترلی انجام دادیم. در حال حاضر این پشه به سایر نقاط مازندران سرایت نکرده است.

وی ادامه داد: در چند روز اخیر در شهرستان بیله سوار استان اردبیل که هم مرز با آذربایجان است، شبکه های مراقبتی پهن کرده ایم و پشه Aedes alpopictus را در آنجا شناسایی کرده ایم و همکارانم نیز اقدامات کنترلی را در آن منطقه آغاز کرده اند. خیلی خوب است که سیستم بهداشتی و درمانی نظام هوشیاری است و به محض اینکه این پشه وارد منطقه ای شد، پشه را شناسایی می کند و امیدواریم بتوانیم این پشه را به طور کامل کنترل کنیم تا پخش نشود.

مدیر برنامه مدیریت بیماری های تهاجمی آئدس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اما انتظار داریم که قطعا موضوع بهسازی و حفظ محیط زیست را جدی بگیرند. این پشه همانطور که گفته شد به دلیل عدم مدیریت زباله و فاضلاب یا زباله های رها شده در جاده های عمومی می تواند رشد کند. علاوه بر این ممکن است در ساختمان های مسکونی زیستگاه پشه داشته باشیم و آنها را از بین نبریم و این خطر وجود دارد که این پشه به سطح منازل و سطح شهرها سرایت کند و نیاز فوری به همکاری داریم. مردم برای مقابله با این پشه همانطور که گزارش شده است، اگر آب در ظرف زیر گلدان یا در ظروف آب زیر کولر، در لاستیک های مستعمل مانده در خیابان یا دیوار باغ جمع شود، این پشه می تواند تخم گذاری کند. بنابراین بسیار مهم است که مردم به همراه سازمان هایی که مسئول بهبود محیط زیست در سطح جاده های عمومی هستند، دست به کار شده و به توسعه وضعیت به گونه ای کمک کنند که برای پشه ها خطرناک شود.

میراوالیایی تصریح کرد: تعداد مواردی که در چند هفته اخیر از امارات داشته ایم ثابت مانده است یعنی علیرغم اینکه پرواز به کشورهای جنوب خلیج فارس و جنوب خلیج فارس داریم هیچ بیمار جدیدی از امارات وارد کشورمان نشده است. دریای عمان در پایانه های مرزی در بنادر و فرودگاه های بین المللی هیچ بیمار جدیدی در قطر و امارات شناسایی نکرده ایم.

وی خاطرنشان کرد: تا کنون 150 نفر در صورت تردد به مناطق آلوده باید اقدامات خود مراقبتی و اکستازی را انجام دهند. از ماندن در فضاهای سرپوشیده و پنجره های سرپوشیده گرفته تا پوشیدن لباس های بلند و روشن و استفاده از مواد دافع حشرات می تواند به پیشگیری از نیش پشه در صورت سفر به مناطق آلوده، علائمی مانند تب، بدن درد، درد پشت چشم و حالت تهوع و کسانی که استفراغ دارند کمک کند. و علائمی که علائم بیماری دنگی هستند باید به مرکز پزشکی مراجعه کنند و سابقه سفر خود را به خاطر بسپارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا