سبک زندگی

طول عمر چراغ‌های جلوی خودرو چقدر است؟

خرید فالوور از سایت اینبو

طول عمر چراغ خودرو به مواردی مانند نوع سیستم روشنایی و خود نور بستگی دارد. چراغ‌های هالوژن سنتی بین 500 تا 1000 ساعت دوام می‌آورند و اگرچه به نظر می‌رسد طول عمر مناسبی دارند، اما سریع‌تر از چراغ‌های مدرن‌تر فرسوده و خراب می‌شوند. به همین دلیل است که اکثر مردم خودروی صفر کیلومتر یا دست دوم می خرند و چراغ های جلو را با مدل های بهتر تعویض می کنند.

به گزارش پدال، برخی از رانندگان در حال تعویض چراغ های استاندارد خودرو با چراغ های زنون یا HID و LED هستند. بدیهی است که این چراغ ها نور بهتری را در شب ارائه خواهند کرد. خودروهای مجهز به چراغ زنون دارای میدان نوری بزرگتر و چراغ های سفید هستند. طول عمر این نوع چراغ ها بین 2000 تا 3000 ساعت است که البته بستگی به نوع استفاده و نوع نور دارد. علاوه بر این، چراغ های جلو LED انرژی کمتری مصرف می کنند و گرمای کمتری تولید می کنند. یکی دیگر از مزایای این چراغ ها نسبت به انواع هالوژن مربوط به بازده روشنایی بیشتر در شب است.

چراغ های LED طول عمر بیشتری دارند و به طور متوسط ​​50000 ساعت دوام می آورند که می تواند به اندازه عمر خود خودرو باشد. البته اگر چراغ LED را در لامپ هالوژن استاندارد قرار دهید، عمر آن به حدود 8000 ساعت کاهش می یابد. اما سوالی که پیش می آید این است که چگونه از چراغ های خودرو مراقبت کنیم؟ متأسفانه، رانندگان نمی توانند برای افزایش طول عمر چراغ ها انجام دهند. چراغ های خودرو مانند سایر مواد مصرفی خودرو مانند روغن موتور، مایع خنک کننده، روغن دنده، لنت ترمز و غیره نیاز به تعویض دوره ای دارند. به عنوان مثال، ممکن است لامپ های هالوژن به مرور زمان بسوزد و همچنین کاسه روشن تیره شود. نتیجه این تغییرات تضعیف قدرت روشنایی خودرو، توزیع ناهموار نور و کاهش میدان دید در شب خواهد بود که تاثیر مستقیمی بر ایمنی دارد.

عواملی مانند نوع خودرو و سال ساخت، نوع چراغ و لامپ، کیفیت ساخت، عادات رانندگی و شرایط استفاده نیز می توانند بر طول عمر چراغ های خودرو تاثیر بگذارند. افرادی که اغلب در شب یا خارج از جاده رانندگی می کنند ممکن است نیاز به تعویض چراغ های جلوی خود زودتر از دیگران داشته باشند. به همین دلیل لازم است که به طور مداوم تمام چراغ های خودرو چک شود. به یاد داشته باشید که قرار گرفتن در معرض نورهای هالوژن ممکن است قبل از سوختن کامل بسیار کم باشد. اگر متوجه شدید نور چراغ های جلو ضعیف شده باید قبل از سوختن آنها را تعویض کنید و اگر بودجه کافی دارید چراغ های زنون یا LED استاندارد نصب کنید.

اما چگونه چراغ های خودرو را عوض کنیم؟ خبر خوب این است که تعویض لامپ هالوژن سوخته کار دشواری نیست و مراحل شامل مکان یابی محفظه لامپ، برداشتن پوشش لاستیکی، آزاد کردن فنر نگهدارنده و در نهایت برداشتن خود لامپ است. هنگام تعویض لامپ ها، به قسمت شیشه ای لامپ ها دست نزنید و اجازه ندهید روغن و رطوبت با آنها تماس پیدا کند، زیرا ممکن است نور داغ و سوخته در دستان شما منفجر شود. همانطور که می دانید چراغ های جلوی خودرو انواع و اشکال مختلفی دارند و نوع لامپ مورد نیاز شما به نوع لامپ هالوژن یا زنون بستگی دارد.

از چراغ های موجود در بازار می توان به انواع H4، H3، H1، H7، H10 و H11 برای چراغ های هالوژن و انواع D2S، D1R، D3R و D4R برای چراغ های زنون اشاره کرد. با بررسی دفترچه راهنمای خودرو باید از انتخاب صحیح گزینه مطمئن شوید، زیرا برخی از چراغ ها در همه خودروها قابل نصب نیستند و ممکن است به سیستم برق خودرو آسیب وارد کنند. علاوه بر خود چراغ ها، لامپ لامپ نیز باید بررسی شود تا تیره و کدر نباشد. روش های مختلفی برای احیای کاسه چراغ وجود دارد، اما در مواردی که امکان ترمیم آن وجود ندارد، بهتر است کل کاسه چراغ تعویض شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا