سبک زندگی

عامل چاقی مردان و زنان که احتمالا نمی‌دانید

خرید فالوور از سایت اینبو

در سال های اخیر، نقش باکتری های روده در سلامت انسان بسیار مورد توجه قرار گرفته است. اکنون، تحقیقات شگفت‌انگیزی، رابطه پیچیده بین باکتری‌های میکروبیوم روده و چاقی را روشن کرده است و تفاوت‌های جالبی را بین مردان و زنان آشکار کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، نتایج این مطالعه به سرپرستی دکتر پائولا آراناز از مرکز تحقیقات تغذیه دانشگاه ناوارا در اسپانیا در کنگره اروپایی چاقی (ECO) در ونیز ایتالیا ارائه شد. تیم تحقیقاتی داده‌های متاژنومی و متابولومیک جمعیت اسپانیایی را تجزیه و تحلیل کردند تا بفهمند چگونه باکتری‌های روده بر ایجاد چاقی تأثیر می‌گذارند.

نتایج نشان می‌دهد که میکروبیوتای روده، جامعه متنوعی از میکروارگانیسم‌های ساکن در دستگاه گوارش، نقش مهمی در سلامت متابولیک ایفا می‌کند و اختلال در این تعادل که به نام دیس‌بیوزیس شناخته می‌شود، می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی بر خطر برخی بیماری‌ها از جمله چاقی تأثیر بگذارد.

با این حال، برخی از گونه ها به چاقی کمک می کنند یا در برابر آن محافظت می کنند، و تأثیر آنها بر سلامت متابولیک ناشناخته باقی مانده است.

این کارآزمایی تصادفی که شامل 361 داوطلب بزرگسال اسپانیایی (251 زن و 110 مرد) بود، رابطه بین انواع ژنتیکی و پاسخ به یک رژیم غذایی کم کالری را بررسی کرد.

شرکت کنندگان بر اساس شاخص چاقی و عواملی مانند شاخص توده بدنی، درصد چربی بدن و دور کمر طبقه بندی شدند.

این تجزیه و تحلیل نشان داد که افراد دارای شاخص بالا به طور قابل توجهی سطوح پایین تری از کریستنسنلا دقیقه داشتند، یک باکتری مرتبط با لاغری و سلامتی. این یافته نشان می دهد که ممکن است نقش محافظتی در برابر چاقی داشته باشد.

به گفته محققان، ترکیب میکروبیوم روده، به ویژه سطوح بالاتر این باکتری، به نظر می رسد در برابر چاقی محافظت می کند. جالب توجه است، این مطالعه همچنین تفاوت‌های جنسیتی را در باکتری‌های روده مرتبط با چاقی نشان داد.

در مردان، فراوانی بیشتر گونه ها (پاراباکتریوز و کمپیلوباکتر کاندیدیازیس) به شدت با شاخص توده بدنی و دور کمر بیشتر مرتبط بود. در مقابل، سه گونه (Prevotella – Prevotella micans، Prevotella brevis و Prevotella saccharolitica) نشانگر چاقی در زنان در مردان وجود نداشت.

یافته های محققان نشان می دهد که چگونه عدم تعادل در گروه های باکتریایی خاص با تفاوت های جنسی قابل توجهی که می تواند بر متابولیسم تاثیر بگذارد، نقش مهمی در شروع و توسعه چاقی ایفا می کند.

همانطور که درک خود را از باکتری‌های روده گسترش می‌دهیم، می‌توانیم راهبردهای جدیدی را برای ارتقای سلامت، پیشگیری از چاقی و شخصی‌سازی تغذیه بر اساس ترکیب منحصربه‌فرد میکروبیوم روده فرد باز کنیم.

نتایج مطالعه حاضر توسط کنگره اروپایی چاقی منتشر شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا