سبک زندگی

علائم سرطان روده بزرگ / راه‌های پیشگیری

خرید فالوور از سایت اینبو

بعد- سرطان کولون که به سرطان کولون یا سرطان روده بزرگ نیز معروف است، بیماری است که قسمت انتهایی دستگاه گوارش فرد را تحت تأثیر قرار می دهد. سرطان روده بزرگ در افراد مسن شایع تر است، اگرچه ممکن است در هر سنی رخ دهد. در بسیاری از موارد، سرطان روده بزرگ از تومورهای خوش خیم کوچک (سلول های خونی) و از سلول هایی به نام پولیپ آدنوماتوز شروع می شود. با گذشت زمان، برخی از این پولیپ ها می توانند به سرطان روده بزرگ تبدیل شوند.

پولیپ ها ممکن است کوچک باشند و علائم کمتری داشته باشند. پزشکان توصیه می‌کنند که افراد برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ، آزمایش‌های غربالگری منظم را با هدف شناسایی و حذف پولیپ‌ها قبل از سرطانی شدن انجام دهند. روش های مختلفی برای کنترل سرطان روده بزرگ از جمله جراحی، پرتودرمانی و درمان های دارویی مانند شیمی درمانی استفاده می شود که بسته به تشخیص پزشک از درمان بیمار ممکن است متفاوت باشد.

شخصیت ها
علائم و نشانه های سرطان روده بزرگ عبارتند از:

• تغییر در عادات روده، از جمله اسهال یا یبوست، یا تغییر در قوام مدفوع
• خونریزی مستقیم یا وجود خون در مدفوع
• ناراحتی مکرر شکم مانند گرفتگی، گاز، نفخ یا درد
• احساس اینکه روده ها کاملا خالی نیستند
• ضعف یا خستگی
• کاهش وزن بدون دلیل

بسیاری از افراد مبتلا به سرطان کولون معمولاً در مراحل اولیه بیماری هیچ علامتی ندارند. هنگامی که علائم ظاهر می شوند، بسته به اندازه و محل سرطان روده بزرگ، احتمالاً متفاوت خواهند بود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟
اگر متوجه علائم مداوم و نگران کننده شدید، باید فورا به پزشک مراجعه کنید. اگر علائم و نشانه های سرطان روده بزرگ مانند خون در مدفوع یا تغییرات مداوم در عادات روده خود را مشاهده کردید، بهتر است فورا به پزشک مراجعه کنید. هنگامی که علائم سرطان روده بزرگ ظاهر شد با پزشک خود صحبت کنید. دستورالعمل های این بیماری به طور کلی نشان می دهد که غربالگری سرطان روده بزرگ تقریباً از سن 50 سالگی شروع می شود. اگر عوامل خطر دیگری مانند سابقه خانوادگی بیماری را دارید، پزشک ممکن است غربالگری های مکرر یا زودتر را توصیه کند.

دلایل
پزشکان دلایل سرطان روده بزرگ را نمی دانند. اساساً سرطان روده بزرگ زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های سالم در روده بزرگ دچار خطاهایی در طراحی ژنومی خود می‌شوند. DNA سلول های سالم به طور منظم رشد و تقسیم می شوند تا بدن بتواند به طور طبیعی کار کند. وقتی DNA سلولی آسیب می‌بیند و سرطانی می‌شود، سلول‌ها به تقسیم خود ادامه می‌دهند – حتی زمانی که به سلول جدیدی نیاز نباشد. با تجمع سلول ها، تومور تشکیل می دهند.

با گذشت زمان، سلول های سرطانی می توانند رشد کرده و به بافت طبیعی بدن حمله کرده و آن را از بین ببرند. سلول های سرطانی می توانند به قسمت های دیگر بدن حرکت کنند و سپس سایر قسمت های بدن را از بین ببرند (متاستاز).

جلوگیری
به منظور پیشگیری یا تشخیص به موقع سرطان کولون، غربالگری باید انجام شود. پزشکان توصیه می کنند افرادی که عموما در معرض خطر ابتلا به سرطان روده هستند غربالگری را از سن 50 سالگی شروع کنند. اما افرادی که در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری هستند، مانند افرادی که سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ دارند، باید خیلی زودتر غربالگری شوند.

در این مورد، چندین گزینه غربالگری وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. گزینه های خود را با پزشک خود در میان بگذارید تا با هم بتوانید تصمیم نهایی را در مورد اینکه کدام گزینه برای شما مناسب است، بگیرید.

تغییر سبک زندگی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ
شما می توانید با ایجاد تغییراتی در زندگی روزمره خود، اقداماتی را برای کاهش خطر ابتلا به سرطان روده انجام دهید:
مصرف انواع میوه ها، سبزیجات و غلات کامل: میوه ها، سبزیجات و غلات کامل حاوی ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی اکسیدان هایی هستند که می توانند از سرطان جلوگیری کنند. برای دریافت مقادیر قابل توجهی از ویتامین ها و مواد مغذی، انواع میوه ها و سبزیجات را انتخاب کنید.

• در صورت لزوم، الکل را فقط در مقادیر کم مصرف کنید: عدم مصرف الکل یکی از راه های پیشگیری از سرطان روده بزرگ است. اگر قرار است الکل یا مشروبات الکلی بنوشید، خیلی کم بنوشید، برای زنان بیش از یک نوشیدنی در روز و برای مردان دو نوشیدنی در روز نباشد.

• سیگار کشیدن ممنوع: با پزشک خود در مورد روش های ترک سیگار صحبت کنید که می تواند بسیار موثر باشد.

• انجام تمرینات ورزشی در روزهای هفته: سعی کنید بیشتر روزها حداقل 30 دقیقه ورزش کنید. اگر فردی غیر فعال بوده اید، به آرامی ورزش را شروع کنید و به تدریج زمان ورزش خود را به 30 دقیقه افزایش دهید. همچنین، قبل از شروع هر برنامه ورزشی، با پزشک خود در مورد فعالیت بدنی و عدم وجود خطرات خاص صحبت کنید.

حفظ وزن طبیعی: اگر وزن شما متعادل است، از ترکیب یک رژیم غذایی سالم و ورزش روزانه برای حفظ وزن خود استفاده کنید. اگر نیاز به کاهش وزن دارید، از پزشک خود در مورد بهترین راه های رسیدن به هدف خود سوال کنید. هدف این است که با افزایش مدت زمان ورزش و کاهش کالری مصرفی، به آرامی وزن خود را کاهش دهید.

پیشگیری از سرطان روده بزرگ در افراد در معرض خطر
تعدادی از داروها خطر ابتلا به پولیپ های پیش سرطانی یا سرطان روده بزرگ را کاهش می دهند. با این حال، شواهد کافی برای توصیه این داروها به افرادی که در معرض متوسط ​​خطر ابتلا به سرطان کولون هستند، وجود ندارد. برخی شواهد کاهش خطر ابتلا به پولیپ و سرطان روده بزرگ را به دلیل استفاده منظم از آسپرین یا داروهای آسپرین مرتبط می‌دانند. با این حال، مشخص نیست که چه دوز و چه مدت این داروها برای کاهش خطر سرطان روده بزرگ مورد نیاز است. مصرف روزانه آسپرین خطراتی مانند خونریزی گوارشی و زخم دارد. به همین دلیل، پزشکان معمولا مصرف این داروها را به عنوان یک استراتژی پیشگیرانه توصیه نمی کنند، مگر اینکه خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در این افراد افزایش یابد.

این گزینه ها ممکن است برای افرادی که در معرض خطر بالای سرطان روده بزرگ هستند، رزرو شود. البته شواهد کافی برای تاثیر مثبت این داروها در پیشگیری از بیماری ها وجود ندارد. اگر فکر می کنید ممکن است در معرض خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ باشید، عوامل خطر خود را با پزشک خود در میان بگذارید تا مشخص شود آیا داروهای پیشگیرانه برای شما بی خطر هستند یا خیر.

منبع: Mayoclinic

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا