سبک زندگی

علائم کمبود ویتامین مهم B۱۲ روی زبان

خرید فالوور از سایت اینبو

زبان یک اندام گوارشی است که می تواند سلامت شما را آشکار کند. وقتی کمبود ویتامین B12 داریم، علامتی روی زبان ظاهر می شود که بعدا متوجه خواهید شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از دیلی اکسپرس، ویتامین B12 یکی از ویتامین های مهم و حیاتی برای «DNA» و تولید گلبول های قرمز در بدن محسوب می شود. اما این ماده مغذی در بدن تولید نمی شود و در عوض افراد باید آن را از رژیم غذایی خود دریافت کنند.

با افزایش سن افراد دچار نوعی بیماری به نام “کم خونی خطرناک” یا “کم خونی خطرناک” می شوند. اینجاست که سیستم ایمنی شروع به حمله به سلول های معده می کند تا ویتامین B12 در بدن ذخیره نشود.

در چنین مواردی ذخیره ویتامین B12 در کبد طی یک دوره پنج ساله کاهش می یابد. در حالی که کمبود خفیف ویتامین B12 ممکن است علائمی ایجاد نکند، با از بین رفتن مقدار بیشتری از این ویتامین، بدن شروع به نشان دادن علائم کمبود می کند. یکی از این علائم که باید به آن توجه کرد «صاف کردن زبان» است.

زبان یک اندام گوارشی است که می تواند سلامت شما را آشکار کند. دکتر ایوان فریزبی این مشکل را تایید می کند و می گوید: عفونت، استرس، مشکلات دارویی و حتی بالا رفتن سن می تواند روی زبان شما تاثیر بگذارد. به عنوان مثال، لکه های سفید می تواند علامت هشدار دهنده برفک باشد.

دکتر فریزبی ادامه می دهد: اگر لکه های صاف، سفت و سفید (در دهان و زبان) مشاهده کردید، می تواند لکوپلاکیا باشد که با سرطان مرتبط است.

دکتر «ایوان فریزبی» در ادامه به نشانه کمبود ویتامین B12 در زبان اشاره می کند و می گوید در این حالت زبان فرد صاف و بدون برجستگی های کوچک (که معمولاً به دلیل جوانه های چشایی روی زبان انسان دیده می شود) است و قوطی قرمز (و دردناک) است.

لازم به ذکر است که از دیگر علائم کمبود ویتامین B12 می توان به ضعف، خستگی، سرگیجه، تپش قلب، تنگی نفس، رنگ پریدگی پوست، اسهال، بی اشتهایی و برخی علائم دیگر اشاره کرد.

باید بدانید که کمبود ویتامین B12 ناشی از «کم خونی خطرناک» باید توسط پزشک متخصص درمان شود. اگر فکر می کنید علائم کمبود ویتامین B12 را دارید، به پزشک مراجعه کنید و او آزمایش خون تجویز می کند تا مشخص شود که آیا کمبود این ویتامین دارید یا خیر.

NHS می گوید که برای کمبود ویتامین B12 ناشی از کم خونی، مهم است که به سرعت تشخیص داده شود و درمان شود. زیرا اگرچه بسیاری از این علائم با درمان بهبود می یابند، برخی از علائم ناشی از این مشکل ممکن است برگشت ناپذیر باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا