سبک زندگی

علت پریدن ناگهانی پلک‌ها چیست؟

خرید فالوور از سایت اینبو

خوشبختانه این پدیده در بیشتر موارد خطرناک نبوده و به غیر از پرش های عصبی با درد خاصی همراه نیست. دانی ساچ از دانشگاه نبراسکا می گوید: اساساً پرش پلک به دلیل تحریک بیش از حد ماهیچه های چشم است.

بر اساس گزارش های بهداشتی، این تحریک بیش از حد ناشی از انقباضات غیرارادی ماهیچه ها است و باعث می شود پلک ها بلند شوند. اما دقیقاً چه چیزی باعث این تحریک بیش از حد می شود و چگونه می توان آن را درمان کرد؟

چه چیزی باعث پرش پلک می شود؟

اسپاسم پلک می تواند بدون دلیل ظاهری رخ دهد. از آنجا که آنها به ندرت نشانه ای از یک مشکل جدی هستند، علت آنها هنوز ناشناخته است.

با این حال، مشکلات زیر می تواند در بروز آن موثر باشد:

سوزش چشم

کشش عضلات اطراف چشم

خستگی

یه خواب بد

کار فیزیکی سخت

عوارض جانبی داروها

فشار

مصرف الکل، تنباکو و کافئین

اگر وضعیت شما بدتر شود، موارد زیر می توانند آسیب بیشتری به شما وارد کنند:

التهاب پلک ها

ورم ملتحمه

خشکی چشم

محرک های محیطی مانند باد، نور شدید و آلودگی هوا

کار بدن و خستگی

حساسیت به نور

فشار

مصرف زیاد کافئین و الکل و سیگار کشیدن

جالب است بدانید که بیشتر در زنان اتفاق می افتد و تقریبا 50 هزار آمریکایی در بزرگسالی از آن رنج می برند. با گذشت زمان، علائم شدیدتر می شوند و در صورت عدم درمان می توانند منجر به گرفتگی بینی، اسپاسم سایر عضلات صورت و حساسیت بالا به نور شوند.

چرا باید به پزشک مراجعه کرد؟

به ندرت پیش می آید که افتادگی پلک به یک اورژانس تبدیل شود. اگرچه اسپاسم مزمن پلک ها ممکن است نشانه ای از اختلالات سیستم عصبی یا مغز باشد. در این صورت و در صورت مشاهده علائم زیر باید به پزشک مراجعه کنید:

چشم ها قرمز و ملتهب هستند و ترشحات غیرعادی ممکن است دیده شود.

پلک فوقانی افتادگی دارد.

هنگام پرش پلک های شما کاملا بسته می شود.

افتادگی پلک می تواند سایر قسمت های صورت شما را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

عوارض پرش پلک

در موارد بسیار نادر، اسپاسم پلک ها نشانه یک اختلال جدی در مغز و اعصاب است. اگر موارد فوق را دارید، ممکن است وضعیت شما به یکی از بیماری های زیر نیز مرتبط باشد:

فلج بل

دیستونی

دیستونی دهانه رحم

خانم CA

پارکینسون

سندرم تورت

پرش پلک را چگونه درمان می کنند؟

اکثر اسپاسم های پلک در عرض چند روز یا چند هفته بدون هیچ درمانی از بین می روند. اگر دوره مورد نظر بیش از حد طولانی باشد، می توانید عوامل تأثیرگذار احتمالی را کاهش دهید. عوامل اصلی موثر در این مشکل استرس، خستگی و مصرف بیش از حد کافئین است.

بدین ترتیب:

کمتر کافئین بنوشید.

کمی بخواب

همیشه سطح چشم خود را با قطره مرطوب نگه دارید.

هنگامی که اسپاسم شروع شد، یک کمپرس گرم روی آن قرار دهید.

در شرایط بسیار حاد معمولا تزریق سم بوتولینوم یا بوتاکس تجویز می شود. تا زمانی که اثر این سم باقی می ماند، اثری از جهش پلک وجود نخواهد داشت، اما به محض شروع مجدد، باید تزریق دیگری انجام شود.

اگر شرایط به قدری آزاردهنده است که زندگی تان را سخت می کند، برخی از مراکز درمانی جراحی های خاصی را برای از بین بردن یا برداشتن کامل عضلات و اعصاب درگیر در این مشکل انجام می دهند.

اگر اسپاسم پلک شما اخیراً بیشتر شده است، حتماً به زمان وقوع آنها و دلایلی که فکر می کنید ممکن است مربوط به آنها باشد توجه کنید. اگر کافئین، تنباکو و الکل مصرف می‌کنید، مقدار آن را یادداشت کنید و میزان استرس و میزان خواب خود را در چند روز گذشته ثبت کنید. همه این موارد را می توان از عوامل موثر برای پرش پلک دانست.

به عنوان مثال، اگر متوجه شدید که کم خوابی باعث افتادگی پلک های شما شده است، سعی کنید از امشب نیم ساعت تا یک ساعت زودتر به رختخواب بروید. شاید به این ترتیب فشار کاهش یافته و اسپاسم ها به حداقل برسد.

دیدگاه درمانی

دلایل زیادی در ارتباط با این مشکل وجود دارد. درمان و دیدگاه برای هر فرد متفاوت است. تاکنون محققان ارتباط بین این پدیده و ژنتیک انسانی را کشف نکرده اند، اما واضح است که سابقه خانوادگی نقش مهمی ندارد.

پرش های مربوط به استرس، کم خوابی و سایر عوامل مرتبط با سبک زندگی افراد می تواند بهترین ارتباط باشد. اگر هر یک از این عوامل به عنوان یک عامل اصلی در هر فردی شناخته شد، بهتر است برای یافتن سلامتی روی آن عامل سرمایه گذاری کنید.

درمان های خانگی برای خلاص شدن از شر پرش پلک

کمپرس گرم

کمپرس گرم به خوبی عضلات چشم را شل می کند و در نهایت حرکات ناخواسته پلک ها را متوقف می کند. پس از فشار دادن آنها، روزی 5-6 بار روی پلک قرار دهید تا حرارت از بین برود.

موز

یکی از شایع ترین علل افتادگی پلک، کمبود پتاسیم است. موز را به طور منظم مصرف کنید زیرا حاوی مقدار زیادی پتاسیم است که به غلبه بر تحریک و لرزش پلک ها کمک می کند.

تکنولوژی تامین آب

اسپریچ به جای آب گرم می تواند به حل مشکل پلک کمک کند. مژه های خود را با آب گرم بشویید تا تسکین پیدا کنید.

کلسیم

کلسیم عنصر مهمی در حفظ سلامت اعصاب و سیستم عصبی است، برای جلوگیری از پرش چشم، از غذاهای غنی از کلسیم مانند: شیر، ماست، پنیر و آب پرتقال استفاده کنید.

منیزیم

منیزیم به حفظ ماهیچه ها و عملکرد طبیعی ماهیچه ها کمک می کند و بنابراین یک درمان موثر برای شوک چشمی، مصرف غذاهای غنی از منیزیم مانند آووکادو، دانه ها، لوبیا، آجیل، سبزیجات برگ دار و غیره است.

بخار

بخار یکی دیگر از راه های خوب برای درمان چشم است، بخار حرکت اعصاب را کاهش می دهد و تمام کثیفی ها را از منافذ پوست می شوید.

ماساژ چشم

ماساژ نواحی اطراف (زیر و بالای) چشم با استفاده از انگشت اشاره ماساژ دهنده در نهایت باعث افزایش گردش خون و تقویت عضلات چشم می شود. این روند را حداقل 30 ثانیه 5-6 بار در روز تکرار کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا