اخبار روز

عمر مفید لاستیک خودرو چندکیلومتر است؟

خرید فالوور از سایت اینبو

بسیاری از رانندگان در مورد زمان تعویض روغن، فیلتر بنزین و هوای خودرو حساس هستند. اما گاهی اوقات زمان تعویض لاستیک خودرو را نادیده می گیرند. واقعیت این است که رانندگی با لاستیک های فرسوده خطرات جدی دارد. رانندگی با لاستیک های فرسوده بسیار دشوار است و می تواند منجر به تصادفات خطرناک شود.

عمر مفید لاستیک خودرو چقدر است؟

به گزارش سرگرمی روز، کارشناسان عمر مفید لاستیک خودرو را بین 40 تا 60 هزار کیلومتر می دانند. البته باید در نظر داشته باشید که نوع لاستیک در افزایش یا کاهش عمر لاستیک خودرو تاثیر دارد:

عمر مفید لاستیک های تابستانی: بین 40 تا 50 هزار کیلومتر

عمر مفید لاستیک های زمستانی: 50 تا 60 هزار کیلومتر

عمر مفید لاستیک های چهارفصل: 45 تا 55 هزار کیلومتر

شاید تجربه استفاده از لاستیک خودرو تا 80000 کیلومتر را داشته باشید، اما آنچه در اینجا به آن اشاره کردیم استاندارد اعلام شده توسط تایرسازان داخلی و خارجی است.

البته باید در نظر داشته باشید که لاستیک ها تاریخ انقضا دارند. به عبارت دیگر، حتی اگر از خودرو استفاده نکنید، لاستیک های آن به مرور زمان فرسوده می شوند. بر این اساس زمان تعویض لاستیک خودرو حدود 4 تا 6 سال در نظر گرفته می شود.

عوامل موثر بر عمر لاستیک خودرو

باید در نظر داشته باشید که عوامل مختلفی در افزایش یا کاهش عمر مفید لاستیک خودرو موثر است که از مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. نوع لاستیک

اولین عامل تابستانی، زمستانی یا تمام فصل بودن لاستیک است. مواد اولیه ای که در ساخت این لاستیک ها استفاده می شود گاهی اوقات متفاوت است. همانطور که در بالا ذکر شد، عمر لاستیک های تابستانی در مقایسه با لاستیک های زمستانی کمتر است. دلیل این امر فشار بیشتر به این لاستیک ها در اثر گرما است.

2. نحوه مبارزه

رفتار رانندگی نیز بر عمر لاستیک یزد تایر و سایر برندها تأثیر می گذارد. رانندگانی که عادت به رانندگی با سرعت بالا دارند، در شهری پر ترافیک مثل تهران، مدام مجبور به ترمز گرفتن هستند. این مشکل فرسودگی لاستیک خودرو را با کف خیابان تشدید می کند و به طور طبیعی فرسودگی لاستیک را تسریع می کند.

3. آب و هوا

هوای گرم و خشک عمر مفید لاستیک خودرو را کاهش می دهد. لاستیک ها از مواد خام پلیمری ساخته می شوند که با گذشت زمان در برابر گرمای بیش از حد ماهیت خود را تغییر می دهند. از طرفی هوای سرد و مرطوب می تواند به افزایش عمر لاستیک خودرو کمک کند.

4. بارگیری وسیله نقلیه

هر خودروی سواری معمولا برای حمل مقدار مشخصی بار طراحی شده است. اگر از خودرو برای حمل بارهای سنگین و غیرعادی استفاده می کنید و یا اگر ظرفیت سرنشینان خودروی شما اغلب پر است، باید توجه داشته باشید که این کار فشار زیادی به لاستیک ها وارد می کند. در نتیجه عمر مفید لاستیک خودرو کاهش می یابد.

5. فشار باد لاستیک

تنظیم هوای لاستیک خودرو برای کاهش زمان تعویض لاستیک براز و سایر برندها بسیار مهم است. باد اضافی اصطکاک آنها را با سطح جاده کاهش می دهد و اگر به چیزی برخورد کنند، احتمال آسیب رساندن به لاستیک وجود دارد. کم بودن باد لاستیک نیز باعث افزایش اصطکاک لاستیک با جاده شده و به طور طبیعی باعث فرسایش آن می شود. حداقل ماهی یکبار هوای لاستیک خودرو خود را تنظیم کنید.

6. کیفیت جاده

مسیرهای روزانه شما نیز بر عمر مفید لاستیک خودرو تأثیر می گذارد. اگر در جاده های خاکی یا آسفالت ناهموار رانندگی می کنید، انتظار نداشته باشید لاستیک ها عمر طولانی داشته باشند. بد نیست بدانید که اطلاعات مربوط به عمر مفید لاستیک های ایرانی و خارجی معمولا برای رانندگی در بزرگراه ها و بزرگراه ها است.

نشانه هایی که نشان می دهد زمان تعویض لاستیک خودرو فرا رسیده است

مهم ترین علامت برای تعیین عمر لاستیک خودرو، بررسی عمق گیره است. عمق آج تایر جدید معمولاً حدود 5.9 میلی متر است. اگر عمق آج کمتر از 1.6 میلی متر باشد، این نشان دهنده ساییدگی لاستیک است. نیازی به گرفتن کولیس و اندازه گیری عمق آج لاستیک نیست. فقط یک سکه در محافظ وارد کنید. اگر قسمت کوچکی از آن پوشانده شود و بقیه بیرون بماند، عمق آج کاهش می یابد.

علائم دیگری که نشان دهنده پایان عمر لاستیک خودرو هستند عبارتند از:

سطح لاستیکی ترک خورده

فرسودگی لاستیک

ایجاد فرورفتگی و برجستگی روی سطح لاستیک

لرزش فرمان هنگام رانندگی (حتی پس از چرخاندن فرمان)

چگونه عمر مفید لاستیک خودرو را افزایش دهیم؟

چند راه حل ساده و کاربردی وجود دارد که با رعایت آنها می توانید عمر مفید لاستیک خودروی خود را تا حدودی افزایش دهید. اینها هستند:

حداقل یک بار در ماه فشار لاستیک را تنظیم کنید.

برای جلوگیری از ترمز ناگهانی از رانندگی با سرعت بالا در جاده های شلوغ خودداری کنید.

بارهای زیادی را با ماشین حمل نکنید.

ماشین را برای مدت طولانی زیر نور آفتاب پارک نکنید.

لاستیک خودرو را هر 10000 کیلومتر عوض کنید.

مراقب باشید که مواد شیمیایی روی سطح لاستیک خودروتان نریزد.

با توجه به نکاتی که گفتیم زمان تعویض لاستیک های جلو و عقب حدود 10000 کیلومتر است. این به توزیع بار روی لاستیک ها کمک می کند.

آخرین کلمه

در این مقاله آنچه را که باید در مورد عمر مفید لاستیک خودرو بدانید را بررسی کرده ایم. بار دیگر تاکید می کنیم که لاستیک خودرو خود را بین 40000 تا 60000 کیلومتر (حداکثر 6 سال) تعویض کنید. هنگام خرید لاستیک نو حتما به تاریخ ساخت آن توجه کنید. لاستیک هایی با مدت زمان طولانی از تاریخ تولید، حتی اگر قیمت کمتری داشته باشند، گزینه مناسبی برای خرید نیستند. سعی کنید با رعایت نکات ذکر شده در این مقاله عمر لاستیک خودروی خود را تا حد امکان افزایش دهید.

عمر مفید لاستیک خودرو چند کیلومتر است؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا