سبک زندگی

عوارض جانبی لیزر مو‌های زائد چیست؟

خرید فالوور از سایت اینبو

بعدی- لیزر موهای زائد در بین افرادی که به دنبال راه حل دائمی برای رفع موهای زائد هستند بیش از روش های دیگر محبوبیت دارد. لیزر برای از بین بردن موها و توقف فولیکول های مو و جلوگیری از رشد موهای جدید استفاده می شود.

به گزارش سرگرمی روز، قبل از شروع این روش درمانی، بهتر است از برخی عوارض لیزر موهای زائد و همچنین برخی باورهای غلط مرتبط با آن آگاهی داشته باشید.

آیا لیزر موهای زائد بی خطر و مطمئن است؟

لیزر موهای زائد به طور کلی بی خطر است. بسیاری از افرادی که از لیزر موهای زائد استفاده می کنند معتقدند که این روش ایمن و قابل تحمل است. به نظر نمی رسد این روش در درازمدت خطری برای سلامتی داشته باشد. با این حال، برخی از افراد ممکن است عوارض جانبی جزئی را پس از لیزر موهای زائد تجربه کنند. بهتر است قبل از شروع این کار روی نواحی بزرگتر از پوست، ابتدا از متخصص پوست بخواهید که تست حساسیت روی ناحیه کوچکی از پوست انجام دهد.

افرادی که می خواهند برای از بین بردن موهای زائد این روش درمانی را انجام دهند باید به پزشک متخصص مراجعه کنند.

آیا لیزر موهای زائد دردناک است؟

پوست ممکن است تا چند روز پس از درمان قرمز و حساس باشد. بسیاری از مردم احساسی شبیه آفتاب سوختگی را تجربه کرده و توصیف می کنند. با این حال، فرآیند لیزر که به صورت موضعی انجام می شود، دردناک نیست.

عوارض جانبی

چندین عارضه جانبی مختلف ممکن است پس از حذف موهای زائد رخ دهد. بیشتر عوارض جانبی جزئی و موقتی هستند. هر کسی که عوارض جانبی مداوم را تجربه می کند باید فوراً به متخصص پوست مراجعه کند.

قرمزی و تحریک پوست

لیزر موهای زائد باعث آسیب به فولیکول های مو در معرض اشعه لیزر می شود. بدن به آن واکنش نشان می دهد و بسیاری از افراد در نواحی تحت درمان قرمزی و سوزش را تجربه می کنند. پوست ممکن است تحریک شده و حساس و حتی کمی متورم شود.

علائم معمولا کوتاه مدت هستند. نواحی آسیب دیده نیز ممکن است به صورت پوسته پوسته شدن ظاهر شوند. برخی از متخصصان پوست از یک بی حس کننده موضعی برای کاهش واکنش افراد به این روش استفاده می کنند. تحریک پوست باید پس از تحریک اولیه، معمولاً در عرض چند ساعت پس از درمان کاهش یابد. تورم و قرمزی را می توان با استفاده از کیسه یخ یا حمام سرد تسکین داد.

لایه برداری

برخی از افراد ممکن است در نواحی تحت درمان با لیزر، لایه برداری پوست را تجربه کنند. معمولاً این به شکل حداقلی اتفاق می افتد. اما ممکن است ناراحت کننده باشد. پوسته پوسته شدن گاهی اوقات می تواند منجر به خراش یا زخم شدن پوست شود. با مراقبت از نواحی تحت درمان پس از لیزر موهای زائد، مانند استفاده از مرطوب کننده، می توان از بروز مشکلات پایدار پس از این درمان جلوگیری کرد.

تغییر رنگ پوست

برخی از افراد ممکن است متوجه تغییر رنگ جزئی نواحی لیزر شده پوست خود شوند. پوست ممکن است پس از لیزر موهای زائد تیره یا روشن تر شود. افرادی که پوست روشن دارند ممکن است متوجه تیره شدن لکه های پوستی شوند. افرادی که پوست تیره تری دارند ممکن است مستعد روشن شدن رنگدانه های پوست باشند. این تغییرات به مرور زمان از بین می روند و پوست به حالت طبیعی خود باز می گردد.

آسیب چشم

لیزر موهای زائد شامل استفاده از لیزرهای قدرتمند است. این بدان معنی است که خطرات بالقوه آسیب جدی به چشم وجود دارد. به خصوص زمانی که پزشک یا فردی که این عمل را انجام می دهد، روی صورت فرد با لیزر کار می کند. هم فردی که تحت درمان قرار می گیرد و هم فردی که لیزر را انجام می دهد باید از عینک ایمنی برای محافظت از چشمان خود در حین انجام کار استفاده کنند.

خطر عفونت پوست

سایر روش‌های رفع موهای زائد که با لیزر به فولیکول‌های مو آسیب می‌رسانند، می‌توانند خطر عفونت را برای فرد ایجاد کنند. قسمت آسیب دیده، یعنی. قسمت لیزر شده باید تا زمان بهبودی به عنوان زخم درمان شود. اگر هر یک از علائم عفونت را دارید، با یک متخصص پوست مشورت کنید. در نهایت، اگر عفونت ایجاد شد، نباید از کرم های آنتی بیوتیک بدون نسخه در مناطق وسیعی از پوست استفاده کنید.

عوارض جانبی نادر

عوارض جانبی کمتر گزارش شده که ممکن است پس از لیزر موهای زائد رخ دهد شامل موارد زیر است:

سوختگی و تاول
اگر لیزر موهای زائد به درستی انجام نشود، خطر سوختگی و تاول وجود دارد. به ندرت، سوختگی و تاول ممکن است در صورت انجام توسط یک متخصص آموزش دیده رخ دهد. لیزر موهای زائد از لیزر با حرارت بالا استفاده می کند. متخصص ممکن است قبل از لیزر موهای زائد از یک دستگاه خنک کننده استفاده کند. در واقع به جلوگیری از سوختگی لیزر کمک می کند.

عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

جای زخم یا سوختگی
جای زخم یا سوختگی معمولاً از عوارض لیزر موهای زائد نیست. اما اگر متخصص لیزر مرتکب اشتباه شود، ممکن است اسکار (اسکار یا سوختگی) ایجاد شود. این مشکل نباید برای افراد آموزش دیده و متخصص پیش بیاید. اگر مراقبت های بعدی را به درستی دنبال نکنید، زخم می تواند ایجاد شود.

آنها باید پوست تحت درمان را در صورت آسیب دیدگی درمان کنند تا از آسیب بیشتر جلوگیری شود. یعنی از خیس شدن و قرار گرفتن در معرض نور جلوگیری کنید و دائماً علائم عفونت را بررسی کنید.

آیا لیزر موهای زائد موثر است؟

لیزر موهای زائد موثر است. اما به ندرت اثر ماندگاری بر ریزش مو دارد. با این حال، لیزر موهای زائد به طور قابل توجهی رشد مو را کاهش می دهد. پس از اولین درمان، بسیاری از افراد تنها برای چند ماه رشد مو را تجربه نخواهند کرد. موها در نهایت برمی‌گردند، اما معمولاً نازک‌تر، روشن‌تر و کمتر از قبل دیده می‌شوند.

بسیاری از افراد برای دستیابی به یک راه حل مناسب و دائمی موهای زائد نیاز به چندین جلسه لیزر دارند. موها می توانند با هر جلسه لیزر نازک تر و روشن تر شوند. پس از جلسات لازم، رشد مو ممکن است متوقف شود. لیزر موهای زائد تاثیر بهتری روی موهای تیره دارد. افرادی که موهای روشن (بلوند)، قرمز یا خاکستری دارند، تغییرات زیادی را متوجه نمی شوند. زیرا نور لیزر بیشتر جذب موهای تیره می شود و در بسیاری از موارد روی موهای روشن با موفقیت عمل نمی کند.

لیزر موهای زائد در دوران بارداری

متخصصان لیزر موهای زائد را برای زنان باردار توصیه نمی کنند. این به این دلیل است که دانشمندان هنوز اسنادی در مورد ایمنی لیزر در دوران بارداری دریافت نکرده اند. بارداری باعث تغییرات هورمونی در بدن می شود. این معمولا باعث رشد موهای اضافی می شود. البته رشد این موهای زائد خجالت آور است. اما باید بدانید که بعد از بارداری از بین می روند. اگر موها به طور طبیعی نمی ریزند، پس از زایمان باید لیزر درمانی را دنبال کنید. پزشکان معمولاً از افراد می خواهند که چند هفته پس از زایمان قبل از درمان صبر کنند.

باورهای غلط در مورد لیزر

لیزر مو باعث سرطان می شود
این تصور اشتباه که لیزر موهای زائد باعث سرطان می شود، اصلا درست نیست. لیزرها برای عبور از سلول های پوست و هدف قرار دادن فولیکول های مو در عمق پوست طراحی شده اند. لیزرهای مورد استفاده در لیزر موهای زائد تابش بسیار کمی تولید می کنند. البته این اشعه مضر نیست و هیچ مدرکی دال بر اینکه لیزر موهای زائد باعث سرطان می شود وجود ندارد.

لیزر مو باعث ناباروری می شود
مجدداً متذکر می شویم که هیچ مدرک مستندی مبنی بر ناباروری ناشی از لیزر موهای زائد وجود ندارد. لیزر فقط به پوست نفوذ می کند و روی سایر اندام ها تاثیری ندارد. لیزر موهای زائد؛ حتی در قسمت های پوست حساس بدن، معمولاً بی خطر است.

لیزرهای خانگی به اندازه لیزرهای پوستی موثر هستند
لیزرهای خانگی برای افرادی است که می خواهند بدون مراجعه به متخصص پوست از شر موهای زائد خلاص شوند. بسیاری از افراد با کمک این لیزرهای خانگی متوجه نتایج خوبی مانند روشن شدن یا نازک شدن موها می شوند. با این حال، لیزرهای خانگی برای از بین بردن موهای زائد به اندازه دستگاه های لیزر متخصصین پوست موثر نیستند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

هر فردی که عوارض جانبی لیزر موهای زائد را تجربه می کند، در صورت مشاهده هر گونه عارضه باید به پزشک مراجعه کند. در واقع، هر کسی می تواند علائمی مانند قرمزی و تورم را در خانه درمان کند. اما همیشه باید علائم عفونت های پوستی را به پزشک یا متخصص پوست گزارش کنند. گزارش علائم اولیه امکان درمان سریع را فراهم می کند و از هرگونه عارضه طولانی مدت جلوگیری می کند.

هر فردی که قصد بارداری دارد باید قبل از لیزر درمانی با پزشک خود مشورت کند. پزشک ممکن است گزینه های دیگری را توصیه کند. زیرا لیزر موهای زائد نیاز به چندین جلسه دارد که طی آن مراجعه کننده نباید باردار شود.

حرف آخر

لیزر موهای زائد زمانی که به درستی انجام شود برای بسیاری از افراد موثر و بی خطر است. ممکن است برای از بین بردن کامل موهای زائد چندین درمان لازم باشد و معمولاً حذف دائمی موهای زائد تضمینی نیست.

برخی از افراد ممکن است پس از لیزر درمانی با عوارض جانبی جزئی مانند قرمزی، تورم و سوزش مواجه شوند و می توانند این علائم را در خانه درمان کنند. اما اگر فردی متوجه علائم عفونت پوستی شد، باید به پزشک مراجعه کند.

منبع: Medicalnewstoday

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا