سبک زندگی

عوارض روغن زیتون: با ۱۶ ضرر جدی روغن زیتون برای بدن آشنا شوید!

خرید فالوور از سایت اینبو

اگرچه روغن زیتون همیشه به عنوان یک روغن سالم شناخته می شود، اما باید بدانید که مصرف زیاد و نادرست این روغن نیز می تواند عوارض و مشکلاتی برای سلامت بدن به همراه داشته باشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، روغن زیتون در واقع کالری بالایی دارد و مصرف زیاد روغن زیتون باعث چاقی می شود. از سوی دیگر، چربی بالای این روغن می تواند برای برخی از پوست ها مفید باشد، اما برای برخی دیگر مشکلاتی مانند آکنه در صورت و بدن ایجاد می کند. بنابراین استفاده صحیح از روغن زیتون و دانستن مضرات آن می تواند به شما در استفاده از این روغن با عوارض جانبی کمتر کمک کند. در این مقاله می توانید با تمام مضرات و عوارض روغن زیتون آشنا شوید.

۱- کالری بالا یکی از مضرات روغن زیتون است

روغن زیتون علیرغم فواید زیادی که دارد، روغنی پرکالری است. چاقی و اضافه وزن از مهم ترین عوارض روغن زیتون است. هر قاشق غذاخوری از این روغن حدود 120 کالری دارد. مصرف زیاد این روغن باعث چاقی و افزایش کالری می شود. به همین دلیل بهتر است از روغن زیتون به مقدار محدود در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

2- حرارت دادن روغن زیتون آن را سمی می کند

روغن زیتون روغن گرمایی مناسبی نیست. هنگامی که روغن زیتون بیش از حد گرم می شود، مواد موجود در آن اکسید شده و به روغن هیدروژنه تبدیل می شوند. این واکنش باعث ایجاد چربی های ترانس و سمی می شود که برای سلامتی فوق العاده مضر هستند. اگر از روغن فرابکر استفاده می کنید، بهتر است آن را بیش از 176 درجه سانتیگراد گرم نکنید.

در واقع یکی از مهم ترین مضرات روغن زیتون بکر این است که پس از گرم شدن، سمی و مضر می شود و به همین دلیل نیاز به مراقبت و توجه بیشتری دارد. گرم شدن بیش از حد روغن زیتون امگا 3 آن را از بین می برد و ساختار مولکولی روغن را تغییر می دهد. بنابراین استفاده از روغن زیتون حرارت دیده می تواند کلسترول بد خون را افزایش داده و باعث بیماری قلبی شود.

در واقع اگر روغن زیتون به درستی استفاده شود برای سلامتی مضر نیست. در رژیم غذایی مدیترانه ای، صدها سال است که از روغن زیتون در آشپزی استفاده می شود. فقط باید از حرارت دادن روی شعله زیاد و برای مدت طولانی خودداری کنید.

3- روغن زیتون باعث جوش می شود

روغن زیتون یک روغن سنگین است. استفاده از این روغن روی پوست باعث بسته شدن منافذ پوست می شود. یکی از مهم ترین عوارض روغن زیتون، آکنه است. بسیاری از افراد با استفاده از این روغن به صورت موضعی دچار جوش می شوند. افرادی که پوست چرب دارند هرگز نباید روغن زیتون را مستقیماً روی پوست خود استفاده کنند.

4- استفاده از روغن زیتون باعث اگزما می شود

برخی افراد هنگام استفاده از روغن زیتون دچار آلرژی می شوند. مالیدن روغن زیتون روی پوست باعث قرمزی و اگزمای پوست در بسیاری از افراد می شود. این می تواند بیشتر در مورد پوست های خشک و حساس رخ دهد. توجه داشته باشید که استفاده از روغن زیتون برای پوست حساس نوزادان مناسب نیست و می تواند باعث اگزما شود.

5- روغن زیتون باعث ایجاد جوش های سر سیاه می شود

جوش های سرسیاه به دلیل مسدود شدن منافذ پوست ایجاد می شوند. وقتی از روغن زیتون استفاده می کنید، منافذ باز پوست بسته می شود. سپس آلاینده ها در داخل این منافذ باقی می مانند. بنابراین ادامه این روند ممکن است باعث ایجاد جوش های سرسیاه شود.
6- مصرف زیاد روغن زیتون باعث اسهال می شود

روغن زیتون سرشار از چربی است و خاصیت ملین قوی دارد. مصرف زیاد روغن زیتون باعث اختلالات گوارشی می شود. معمولا افرادی که زیاد از روغن زیتون استفاده می کنند دچار اسهال می شوند.

7- مصرف زیاد روغن زیتون باعث انسداد کیسه صفرا می شود

یکی از مضرات دیگر روغن زیتون ناشی از مصرف زیاد آن، گرفتگی کیسه صفرا است. زمانی که فردی روغن زیتون زیاد مصرف می کند، بیشتر مستعد ابتلا به سنگ کیسه صفرا است. کبد با خوردن روغن زیتون سعی می کند با آزاد کردن صفرا، چربی را امولسیون کند. بنابراین مصرف زیاد روغن زیتون می تواند باعث سنگ کیسه صفرا و انسداد کیسه صفرا شود.

8- روغن زیتون باعث افزایش سبوم پوست می شود

احتمالاً در مورد فواید و مضرات روغن زیتون برای پوست صورت زیاد شنیده اید. اما باید بدانید که روغن زیتون چربی زیادی دارد و به همین دلیل یکی از مهمترین مضرات روغن زیتون برای پوست صورت افزایش ترشح سبوم است. اگر پوست چرب دارید باید بدانید که استفاده از روغن زیتون باعث افزایش چربی و سوزش و قرمزی پوست شما می شود.

9- روغن زیتون برای پوست های خشک مناسب نیست

روغن زیتون چربی زیادی دارد اما برای پوست های خشک مناسب نیست. مطالعات نشان می دهد که اسید اولئیک موجود در روغن زیتون رطوبت طبیعی پوست را مختل می کند. بنابراین روغن زیتون برای پوست های خشک مناسب نیست.

10- روغن زیتون باعث بیماری های مختلفی می شود

روغن زیتون سرشار از اسیدهای چرب تک غیراشباع است. هر قاشق غذاخوری از این روغن تقریباً 14 درصد چربی اشباع شده و 120 کالری دارد. روغن زیتون 3 برابر سینه مرغ چرب تر است. مصرف زیاد این روغن می تواند باعث بیماری هایی مانند تصلب شرایین، چاقی، حمله قلبی، سکته مغزی، سرطان سینه و سرطان روده بزرگ شود.

11- کاهش شدید قند خون یکی از عوارض روغن زیتون است

روغن زیتون قند خون را کاهش می دهد. مصرف زیاد این روغن باعث افزایش مقاومت به انسولین می شود. به همین دلیل می تواند باعث کاهش قند خون، تعریق، لرزش و ضعف به خصوص در افراد دیابتی شود.

12- کاهش شدید فشار خون یکی از مضرات روغن زیتون است

روغن زیتون برای سلامت دیابت بسیار مفید است. اما مصرف بیش از حد آن می تواند باعث افت شدید فشار خون شود. افرادی که مقادیر زیادی از این روغن را مصرف می کنند مستعد فشار خون پایین، سرگیجه، سرگیجه، سکته مغزی و نارسایی کلیه هستند.

13- مصرف زیاد روغن زیتون باعث افزایش التهاب می شود

روغن زیتون دارای چربی بالایی است. خوردن بیش از حد چربی باعث افزایش التهاب در بدن می شود. محتوای بالای اسید اولئیک در روغن زیتون باعث ترشح لیپوپلی ساکارید می شود. این ماده از روده وارد خون شده و میزان التهاب را در بدن افزایش می دهد.

14- موهای چرب یکی از مضرات روغن زیتون برای مو است

استفاده از روغن زیتون در برخی افراد باعث خارش و قرمزی پوست سر می شود. از طرفی روغن زیتون چربی زیادی دارد و می تواند موهای شما را بسیار چرب کند. بهتر است این روغن را در ترکیب با سایر روغن های مو استفاده کنید.

15- حساسیت پوست یکی از عوارض روغن زیتون برای ابروها است

مصرف مقدار محدود روغن زیتون روی ابروها مفید است. اما باز هم این موضوع برای همه صادق نیست. برخی از افراد هنگام استفاده از روغن زیتون روی ابروهای خود از حساسیت و حساسیت پوستی رنج می برند. از طرف دیگر، استفاده بیش از حد از روغن زیتون در ناحیه ابرو می تواند سبوم آن ناحیه را افزایش دهد.

16- استفاده موضعی از روغن باعث جذب آلودگی می شود

استفاده از روغن روی پوست یا مو باعث افزایش جذب آلودگی می شود. بنابراین هرگز قبل از بیرون رفتن از روغن موضعی استفاده نکنید. اگر روغن را به صورت موضعی استفاده می کنید، حتما بعد از چند دقیقه تا چند ساعت آن را بشویید.

مصرف روزانه روغن زیتون

زمانی که از روغن زیتون به مقدار مناسب استفاده کنید، نه تنها هیچ آسیبی به سلامت بدن وارد نمی کند، بلکه فواید بی شماری نیز برای بدن به همراه دارد. روغن زیتون باید حدود 14 درصد از کل کالری دریافتی روزانه شما را تامین کند. بهتر است این روغن را حدود ۲ قاشق غذاخوری یا ۲۸ گرم در روز مصرف کنید. در مورد استفاده از روغن زیتون در دوران بارداری نیز باید بدانید که هنوز اطلاعات کافی در دسترس نیست. بنابراین بهتر است در دوران بارداری و شیردهی از این روغن در حد اعتدال استفاده شود.

نتیجه گیری نهایی

روغن زیتون همیشه به عنوان یک روغن سالم و سرشار از خواص شناخته شده است. اما باید بدانید که مصرف این روغن نیز باید در حد متوسط ​​باشد. هنگامی که از روغن زیتون بیش از حد و به روش اشتباه استفاده می کنید، می تواند عواقب جدی برای سلامتی داشته باشد. قبل از استفاده موضعی از این روغن، حتما آن را روی ناحیه کوچکی از پوست آزمایش کنید. زیرا برخی افراد به روغن زیتون حساسیت دارند و مصرف این روغن باعث خارش و حساسیت در آنها می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا