(عکس) جنگندهای که گزینه اصلی ارتش روسیه است!
روسیه یک بازیگر قدرتمند در صنعت هوانوردی نظامی جهانی است و یکی از بزرگترین نیروهای هوایی جهان را دارد. نیروی هوایی روسیه، که رسماً به عنوان نیروهای هوافضای روسیه شناخته می شود، ناوگان متنوعی از هواپیماهای جنگی متشکل از مدل های مختلف طراحی شده برای نقش ها و مأموریت های جنگی مختلف دارد.
به گزارش سرگرمی روز، نیروی هوایی روسیه با حدود 3900 فروند هواپیمای نظامی و بیش از 300 فروند هواپیمای نظامی اختصاص داده شده به نیروی دریایی، دومین نیروی هوایی رزمی جهان است و به همین دلیل، درک حجم زرادخانه جنگنده های روسی زمانی ارزیابی توانایی های رزمی این کشور و نفوذ بین المللی آن بسیار حیاتی است.
انواع جنگنده های روسی
طبق آمار، نیروی هوایی روسیه از 912 هواپیمای جنگی (422 هواپیمای چند منظوره، 400 هواپیمای تهاجمی و 90 هواپیمای عملیات رهگیر) تشکیل شده است که 25٪ از کل هواپیماهای جنگی نیروی هوایی روسیه را تشکیل می دهد.
نقش هواپیما، معرفی نام مستعار در اعداد ناتو
حمله Su-24 1974 نسل سوم هواپیمای فنسر 273
Su-34 تهاجمی نسل 2014 +4 هواپیمای Fullback 127
هواپیمای چند منظوره Su-30 نسل 2013 +4 Flanker 110
هواپیمای چند منظوره Su-35 نسل 2014 ++ Flanker-E 110
هواپیمای چند منظوره Su-27 نسل 1985 +4 Flanker 101
MiG-31 Interceptor 1981 Generation 4 Foxhound 90
MiG-29 1983 نسل چهارم Fulcrum 85 هواپیمای چند منظوره
هواپیمای چند منظوره Su-57 2020 نسل 5 Felon 10
هواپیمای چند منظوره MiG-35 نسل 2019 ++ 4 Fulcrum-F 6
JSC Sukhoi هفت نوع از 10 نوع هواپیمای جنگی نیروی هوایی روسیه را تولید می کند. در مقابل، دفتر طراحی Mikoyan و Gurevich تنها 3 فروند هواپیما تولید کرد که اکنون به عنوان United Aircraft Corporation در ترکیب با Ilyushin، Irkut، Sukhoi، Tupolev و Yakovlev شناخته می شود که به دستور ولادیمیر پوتین در سال 2006 ادغام شدند.
همانطور که از جدول بالا مشخص است، قدرت نیروی هوایی روسیه در زمینه هواپیماهای جنگی بر اساس هواپیماهای تهاجمی/ ضربتی تعریف شده است، هرچند که پرتعدادترین و اصلی ترین جنگنده این نیرو، سوخو سو-24 است. در اوایل سال 1960 توسعه یافت و تولید آن در سال 1993 متوقف شد.
MiG-31 آنقدرها هم قدیمی نیست
رهگیر جت MiG-31 مورد غفلت ناتو قرار نگرفت، اگرچه در سال 1981 وارد خدمت شد. این جنگنده اولین جنگنده تهاجمی نسل چهارم بود که وارد خدمت شد. با این حال، بیشتر ناوگان فعال MiG-31 نیروی هوایی روسیه به نسخه استاندارد MiG-31 BM ارتقا یافته است، در حالی که برخی از آنها بهروزرسانیهای دیگری را به نسخه استاندارد MiG-31 BSM دریافت کردهاند که سرعت کروز بالاتری دارد. هاب جدید و سیستم سوخت گیری آسمان.
رهگیرهای جدید فاکسهاوند با موشکهای راداری فعال R-77 و R-37 به روز شدهاند که میتوانند اهدافی را در فاصله 400 کیلومتری مورد حمله قرار دهند. این هواپیما برای رهگیری هواپیماهای دشمن طراحی شده و مجهز به موشک های بسیار قدرتمند برای رهگیری موشک های کروز در ارتفاع پایین است. علاوه بر این موتور D-30 F6 این جنگنده روسی قوی ترین و کارآمدترین موتور مورد استفاده در جنگنده نسل چهارم است و عملکرد آن به اندازه ای است که جنگنده بتواند در ارتفاعات بالای 25 کیلومتر حمله کند.
MiG-31 سریعترین جنگنده جهان است که هنوز پرواز می کند و به حداکثر سرعت 3030 کیلومتر در ساعت می رسد، در حالی که در خطر خرابی موتور و آسیب ساختاری می تواند به سرعت 3200 کیلومتر در ساعت برسد. این جنگنده تنها جنگنده روسی است که می تواند موشک معروف Kinzal را حمل کند، موشک مافوق صوت (اولین موشک مافوق صوت مورد استفاده در میدان نبرد) با بردی در حدود 460-480 کیلومتر، سرعتی بیش از 10 ماخ و می تواند کلاهک های متعارف را رهگیری کند. حمل هسته ای .
ناوگان “جوان”.
اگرچه تقریبا یک سوم ناوگان جنگنده نیروی هوایی روسیه را جنگنده های “قدیمی” نسل سوم تشکیل می دهد (273 سوخو Su-24Fencers از 912 جنگنده روسی)، شایان ذکر است که 5 نوع از 10 جنگنده در این کشور هستند در اطراف آنها یک دهه پیش یا کمتر معرفی شدند.
Su-35 یک جنگنده چندمنظوره سنگین است که در دوران شوروی ساخته شد، اما با طراحی روسی و در سال 2014 وارد خدمت شد. قدرت مانور بالای این جنگنده مهمترین ویژگی آن است. در حال حاضر، جنگنده Su-35 ساخت سوخو حتی از برخاستن نیروی هوایی اوکراین از پایگاه های خود در منطقه آودیکا در استان دونتسک جلوگیری می کند، زیرا هر هدف هوایی که بخواهد از زمین بلند شود به سرعت شناسایی و منهدم می شود.
سفارش وزارت دفاع روسیه در سال 2023 برای جنگنده های رادارگریز Su-57 دو برابر شده است و سفارش بزرگتری در انتظار سال 2024 است. این رشد سفارش در تمام کارخانه های United Aircraft Corporation (UAC) وجود دارد و Su-57 بزرگترین تولید شده است. چالش است، اما هنوز توسط این شرکت تولید می شود. در حالی که او تعداد جنگنده ها را مشخص نکرد، مدیر عامل شرکت روسی، یوری اسلیوسار، هدف خود را برای تولید 76 فروند سوخود-57 برای نیروهای هوافضای روسیه تا سال 2027، با تحویل جدید و ارتقاء عملیاتی در سال 2023 اعلام کرد.
نیروی هوایی روسیه که رسماً به عنوان نیروهای هوافضای روسیه شناخته می شود، ناوگان متنوعی از هواپیماهای جنگی را در اختیار دارد.
Su-57 در زمینه تولید و بهره برداری با چالش ها و موانع زیادی روبرو بود که از جمله آنها می توان به تحریم های بین المللی که صنعت هوافضای روسیه را تحت تاثیر قرار می دهد اشاره کرد. اما روسیه به بهبود قابلیت های Su-57 از جمله آزمایش موتور جدید و بهبود پتانسیل رزمی آن ادامه می دهد. با وجود استقرار در سوریه و استفاده در اوکراین، روسیه همچنان تمایلی به قرار دادن Su-57 در معرض خطرات عملیاتی احتمالی که می تواند اعتبار و پتانسیل صادرات جنگنده را به خطر بیندازد، ندارد.
نیروی هوایی روسیه که رسماً به عنوان نیروهای هوافضای روسیه شناخته می شود، ناوگان متنوعی از هواپیماهای جنگی را در اختیار دارد.
جنگنده جدید نسل پنجم روسی
در سال 2021، روسیه جنگنده رادارگریز جدید خود به نام سوخو سو-75 را که در بین کشورهای عضو ناتو به نام The Checkmate شناخته می شود، برای رقابت با F-35 آمریکا معرفی کرد. این جنگنده برای حمل و اعزام پهپاد طراحی شده و یک جنگنده سبک وزن، تک موتوره و نسل پنجم است که می تواند با استفاده از سیستم پارازیت الکترونیکی خود به شش هدف به طور همزمان حمله کند.
این هواپیما که توسط ولادیمیر پوتین رونمایی شد، به سرعت توسط Rostec و United Aircraft Corporation توسعه یافت و انتظار می رود در سال 2026 به فروش برسد. این جنگنده با قیمتی بین 25 تا 30 میلیون دلار، گزینه مقرون به صرفه تری در مقایسه با F-35 و اهداف روسیه است. نزدیک به 300 عدد از آنها را طی 15 سال آینده به کشورهای خاورمیانه، آسیا و آمریکای لاتین بفروشد.
این جت جنگنده دارای نوآوری های هوش مصنوعی و نسخه خلبان خودکار در دست توسعه است و اعتقاد بر این است که در برابر هواپیماهای نسل پنجم دشمن و حتی سیستم های نسل ششم آینده موثر باشد.