فناوری و تکنولوژی

(عکس) شکل‌های عجیب و درخشانی در جو سیاره مشتری

خرید فالوور از سایت اینبو

ستاره شناسان ویژگی های جدید، عجیب و درخشانی را در جو فوقانی مشتری که در نزدیکی لکه قرمز بزرگ آن قرار دارد، کشف کرده اند.

به گزارش دیجیاتو، جو مشتری بسیار متلاطم است و دارای طوفان ها و سیستم های آب و هوایی قدرتمند و شدید است. اعتقاد بر این است که لکه قرمز بزرگ سیاره بزرگترین طوفانی است که تاکنون در منظومه شمسی رخ داده است. در واقع، این طوفان به اندازه کل سیاره زمین قدرتمند است و قرن هاست که در جو مشتری در حال حرکت است، اگرچه ممکن است یک طوفان دائمی نبوده باشد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) کیهان را با وضوح بالا از طریق طیف نزدیک به مادون قرمز یا مادون قرمز میانی رصد می کند و ممکن است اطلاعات جدیدی در مورد جو مشتری به دست آورد. دانشمندان توضیح می دهند که در جو مشتری، فرآیندهایی مانند تابش خورشیدی فرابنفش، گاز هیدروژن را یونیزه می کند و یون هایی با بار مثبت به نام کاتیون های تری هیدروژن (+H3) ایجاد می کند.

کشف ساختارهای جدید در جو مشتری

تلسکوپ جیمز وب اشکال عجیب و درخشان را در جو سیاره مشتری مشاهده می کند

این یون ها درخشش مادون قرمز خود را تولید می کنند که در نواحی میانی تا پایینی جو مشتری ضعیف است و با سایر ویژگی های درخشان تر مخلوط می شود.

آنها در ارائه این توضیحات از کشف ساختارهای گازی پیچیده ای خبر دادند که غلظتی متفاوت از H3+ دارند. دانشمندان می گویند که این نشان می دهد که در حالی که مکانیسم غالب یونیزاسیون هیدروژن نور خورشید است، احتمالاً فرآیند دیگری وجود دارد که باعث می شود این اشکال عجیب در گاز ظاهر شوند.

هنریک ملین، دانشمند سیاره‌شناسی در دانشگاه لستر، بریتانیا، می‌گوید:

ما فکر می‌کردیم این منطقه واقعا کسل‌کننده خواهد بود، اما به اندازه شفق‌های شمالی جالب است. مشتری هرگز ما را شگفت زده نمی کند!”

تلسکوپ جیمز وب اشکال عجیب و درخشان را در جو سیاره مشتری مشاهده می کند

او می افزاید: «ساختارهای تازه کشف شده در اعماق جو زیرین متلاطم مشتری در اطراف لکه سرخ بزرگ شکل می گیرند و می توانند در ارتفاع حرکت کنند و ساختار جو بالایی را تغییر دهند. در این شرایط می توان گفت که لایه های جو مشتری روی هم قرار گرفته اند و به روش های پیچیده ای بر یکدیگر تأثیر می گذارند که قبلاً مشاهده نشده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا