اخبار روز

(عکس) ماشین جدید سایپا با همکاری با سیتروئن

خرید فالوور از سایت اینبو

سیتروئن C3 XR که در ایران با نام سیلک به فروش می رسد، نسخه هاچ بک کراس تارا است و به موتور 1.2 لیتری سه سیلندر توربو با قدرت 136 اسب بخار مجهز می شود.

به گزارش سرگرمی روز، اگرچه سیتروئن C3 XR هنوز وارد خط تولید در ایران نشده است، اما این خودرو هرگز جدید نیست زیرا نسخه تولیدی آن برای اولین بار در نمایشگاه خودرو گوانگژو 2014 رونمایی شد.این خودرو یک کراس اوور ساب کامپکت است که فقط در نظر گرفته شده است. برای بازار چین و از طریق سرمایه گذاری مشترک دانگ فنگ پژو و سیتروئن در آن کشور تولید می شود.

C3 XR بر اساس سیتروئن الیزه (C-Elysée، همان پژو 301 با برند سیتروئن) ساخته شده است و اساسا یک نسخه کراس هاچ بک از الیزه و 301 است. به همین دلیل، این خودرو اشتراکات زیادی با 301 تا حدی که حتی درهای جلوی هر دو خودرو مشترک است.

بنابراین، از آنجایی که تارای ایران خودرو نسخه ایرانی شده پژو 301 است، C3 XR و تارا دارای قطعات مشترک زیادی خواهند بود و هر دو از پلت فرم PF1 پژو سیتروئن استفاده می کنند. سایپا نام سیلک را برای این خودرو در ایران در نظر گرفته است. این نام برگرفته از تپه باستانی سیلک کاشان است و سایپا به دلیل قرار گرفتن کارخانه تولیدی سایپا سیتروئن در این شهر، این نام را برگزیده است.

طراحی بیرونی توسط سایپا سیلک

سیتروئن C3 XR تاکنون دو بار به روز شده است و سایپا نسخه اولیه خود را در نمایشگاه تحول صنعت خودرو سال گذشته به نمایش گذاشت. این نسخه چهره قدیمی داشت و از داشبوردی مشابه تارا استفاده می کرد، اما حدود یک سال بعد در نمایشگاه مشهد شاهد آخرین نسخه C3 XR بودیم که نشان می دهد سایپا می خواهد آخرین نسخه کراس اوور سیتروئن را مونتاژ کند. این خودرو به عنوان دومین فیس لیفت C3 XR در سال 2021 معرفی شد و دارای جلوپنجره و سپر جلوی بازطراحی شده بود. البته با وجود این فیس لیفت ها، ظاهر سیلک کهنه شده است، به خصوص با توجه به اینکه از سال 2014 تاکنون تغییرات خاصی در کناره ها و قسمت عقب ایجاد نشده است و همچنان شاهد همان ظاهر اولیه هستیم.

با این حال، جلوی ابریشم به لطف تغییراتی که در دو نوبت در سال‌های 2019 و 2021 انجام داده، به روزتر به نظر می‌رسد و ممکن است در مقابل رقبای خود در بازار ایران مانند ام‌وی‌ام X22 و رایرا حرفی برای گفتن داشته باشد. در اینجا چراغ‌ها را می‌بینیم که توسط یک جلوپنجره باریک به هم متصل شده‌اند، در حالی که در پایین یک ورودی هوا بسیار بزرگ وجود دارد که قسمت بزرگی از سپر را می‌پوشاند. چراغ های روز عمودی در کناره های سپر خودنمایی می کنند. Silk با طول 4260 میلی متر، عرض 1790 میلی متر و ارتفاع 1560 میلی متر، ابعادی مشابه با پرچمدار X22 دارد و یک کراس اوور کوچک است.

(عکس) خودروی جدید سایپا با همکاری سیتروئن

داخل سایپا سیلک

همانطور که گفته شد، C3 XR در ابتدا از همان داشبورد تارا استفاده می کرد که اکنون کاملاً قدیمی شده است، اما در فیس لیفت های 2019 و 2021، سیتروئن داشبورد کاملا جدیدی را برای این کراس اوور طراحی کرد که فضای بسیار مدرن و جذاب تری نسبت به نسخه اصلی ارائه می کند. که در نمایشگاه دیدیم، تحولی ایجاد کرد. در جدیدترین نسخه Silk، شاهد یک داشبورد به روز شده با دریچه های هوای باریک افقی هستیم که توسط یک نوار کرومی به هم متصل شده اند. در زیر دریچه های وسط صفحه نمایشی قرار دارد که اگرچه با استانداردهای امروزی بزرگ به نظر نمی رسد، اما اندازه مناسبی دارد.

با وجود تغییرات گسترده داخلی، کنترل های تهویه مطبوع C3 XR همچنان ارتباطی با 301 نشان می دهد. علاوه بر این، فرمان همان فرمانی است که در سال 2014 معرفی شد و قدیمی به نظر می رسد. با این حال، به طور کلی، طراحی و فضای داخلی ابریشم برای یک کراس اوور اقتصادی قابل قبول است (البته در ایران نه)، و لهجه‌های مشکی و نقره‌ای براق روی داشبورد و کنسول وسط، حس کمی مجلل‌تری به فضای داخلی خودرو می‌بخشد. همچنین از آنجایی که این خودرو بر پایه پژو 301 و تارا ساخته شده است، صندلی های عقب جادار را ارائه می دهد و صندوق عقب 420 لیتری آن کاملا مناسب این کلاس است.

در مورد موتور سیلک در بازار ایران تردیدهای زیادی وجود داشت. این خودرو در ابتدا گفته می شد با موتور ME16 ساخته می شود که نسخه سایپا از موتور TU5 پلاس ایران خودرو است. C3 XR در چین در ابتدا با همین موتور عرضه شد که به EC5 معروف است و نسخه ارتقا یافته موتور TU5 است. در واقع سیلک در ابتدا قرار بود از موتور و گیربکس تارا استفاده کند، اما در دی ماه 1402 معاون مهندسی، کیفیت و تولید شرکت سایپا سیتروئن اعلام کرد که این خودرو با قوای محرکه ای مشابه نسخه برای در ایران عرضه می شود. بازار چین

بنابراین سیلک را با موتور 1.2 لیتری سه سیلندر توربو خواهیم دید که 136 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیرو به این موتور از طریق گیربکس شش سرعته دوکلاچه انجام می شود. این موتورها ابتدا وارد می‌شوند، اما گفته می‌شود بعداً توسط مگا موتور رام می‌شوند. سیلک به لطف این موتور می تواند به حداکثر سرعت 195 کیلومتر در ساعت دست یابد و در هر صد کیلومتر در مجموع 5.1 لیتر بنزین مصرف می کند.

سیتروئن C3 XR هم اکنون در چین با قیمت 113900 یوان معادل 16000 دلار در دسترس است. بنابراین با احتساب نرخ دلار 60 هزار تومانی و سایر هزینه ها باید منتظر قیمتی در حدود 1.5 میلیارد تومان برای این خودرو در بازار داخلی باشیم. رقیب اصلی سیلک در بازار کشورمان، ری ری ایران خودرو خواهد بود که بر روی پلت فرم مشترک PF1 با سیلک ساخته شده و با موتور EF7 توربو با قدرت 160 اسب بخار عرضه می شود. علاوه بر این، MVM X33 Cross و X55 را نیز می توان یکی دیگر از رقبای کراس اوور جدید سایپا دانست. بر اساس گزارش ها، قطعات این خودرو سفارش داده شده و قرار است تولید و تحویل آن در شش ماهه اول سال 1403 آغاز شود و تولید ابریشم با داخلی سازی 20 درصدی آغاز و به تدریج داخلی سازی قطعات آن افزایش خواهد یافت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا