فناوری و تکنولوژی

(عکس) موشک پنهان‌کار روسیه دوباره وارد میدان شد

خرید فالوور از سایت اینبو

گزارش ها حاکی از آن است که روس ها در حال برنامه ریزی برای استفاده مجدد از موشک کروز Kh-69 هستند و آن را از یک هواپیمای رادارگریز سوخ-57 در درگیری در اوکراین شلیک کرده اند.

به گزارش پارتیزان، به نقل از منابع خبری اوکراین، چندی پیش روس ها با استفاده از موشک های کروز Kh-69 نیروگاه تریپیل را هدف قرار دادند که بیشترین برق را در میان نیروگاه های منطقه کیف تولید می کند.

موشک کروز Kh-69 در واقع نسخه نسل پنجم موشک کروز Kh-59 MK 2 است که بر اساس اطلاعات دریافتی اوکراینی ها، برد آن افزایش یافته است. همانطور که می دانید برد نسخه صادراتی این موشک 290 کیلومتر است. اوکراینی ها مدعی هستند که موشک های کروز Kh-69 از فاصله حدود 400 کیلومتری در حمله به نیروگاه تریپیل شلیک شده است.

موشک رادارگریز روسیه دوباره وارد میدان شد

بر اساس اطلاعات موجود، حامل اصلی موشک کروز، جنگنده چند منظوره سوخو-57 فلون نسل پنجم است و این جنگنده می تواند تا 4 تیر از این موشک کروز را در دهلیزهای داخلی خود حمل کند. اگرچه جنگنده هایی مانند سوخو Su-35 S Flanker-E یا Su-34 Fullback بعید است در حمل آن مشکلی داشته باشند. اگر مشخص شود این موشک توسط فلون شلیک شده است، سند دیگری از حضور عملیاتی جنگنده نسل پنجم روسی سوخو-57 در طول جنگ اوکراین خواهد بود.

موشک کروز رادار گریز Kh-69 علاوه بر برد حداقل 400 کیلومتری، همچنان دارای کلاهک 310 کیلوگرمی است. نسخه صادراتی این موشک کروز دارای برد 290 کیلومتر و کلاهک 310 کیلوگرمی است.

نکته قابل توجه دیگر در رابطه با موشک کروز Kh-69 نصب ماژول موقعیت یابی Kometa-M بر روی این موشک است که مشابه موشک کروز Kh-101 است. همچنین یکی از نکات قابل توجه موشک کروز Kh-69 پرواز در ارتفاع کمتر نسبت به موشک کروز Kh-101 است که این موشک را به یک موشک کروز خطرناک تبدیل می کند.

این اولین بار نیست که از موشک کروز Kh-69 استفاده می شود و روس ها در طول جنگ اوکراین بارها از آن استفاده کرده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا