سبک زندگی

غذاهایی که سبب تشدید میگرن می‌شوند؟

خرید فالوور از سایت اینبو

میگرن نوعی بیماری مزمن و ناتوان کننده است که در جهان شیوع دارد و در زنان 3 برابر مردان بروز می کند. افراد مبتلا به میگرن سردرد ضربان دار دارند که معمولاً در یک طرف سر ایجاد می شود و اغلب با حالت تهوع یا حساسیت به نور همراه است. علائم میگرن ناشی از تغییرات موقتی در هدایت عصبی در مغز است.

به گزارش سرگرمی روز، دردهای میگرنی اغلب از چند ساعت تا چند روز طول می کشد و عوامل مختلفی مانند برخی غذاها، داروها، نوسانات قند خون، تغییر در عادات خواب، عوامل روانی و استرس می توانند باعث سردردهای میگرنی شوند. تحقیقات نشان می دهد که برخی غذاها می توانند میگرن را بدتر کنند و برخی دیگر می توانند درد میگرن را کاهش دهند.

منابع غذایی تیرامین شامل پنیر کهنه، پنیرهای سنتی، خامه ترش، گوشت های پخته شده، غذاهای دودی، ترشیجات و شکلات از جمله غذاهایی هستند که سردردهای میگرنی را بدتر می کنند. علاوه بر این، غذاهای حاوی «فنیل اتیلامین» از جمله شکلات، کاکائو، پنیر، سرکه و مغزها از جمله غذاهایی هستند که سردردهای میگرنی را بدتر می کنند.

غذاها و نوشیدنی های حاوی قندهای مصنوعی به ویژه آسپارتام مانند نوشابه های رژیمی، طعم دهنده «مونوسدیم گلوتامات» که در کنسروها و غذاهای راحت استفاده می شود نیز از جمله غذاهایی هستند که سردردهای میگرنی را تشدید می کنند. مونوسدیم گلوتامات به طور طبیعی در قارچ و گوجه فرنگی نیز وجود دارد. غذاهای غنی از نیترات و نیتریت ها مانند گوشت های فرآوری شده، چغندر و کاهو از جمله مواردی هستند که میگرن را بدتر می کنند.

مصرف زیاد غذاهای کافئین دار مانند چای، قهوه، شکلات و نوشیدنی های انرژی زا؛ البته، کافئین در مقادیر کم می تواند درد میگرن را در برخی افراد بهبود بخشد.

به گفته دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، غذاهای غنی از هیستامین مانند موز، آووکادو، بادمجان، آناناس، گوجه فرنگی، سس گوجه فرنگی و پاستا، غذاهای تخمیری، گوشت های فرآوری شده و جگر می توانند سردردهای میگرنی را بدتر کنند. علاوه بر این، مرکبات، به ویژه پرتقال، نارنگی و گریپ فروت، ممکن است با افزایش جذب مس در روده، سردردهای میگرنی را بدتر کنند.

راهکارهایی برای بهبود و کاهش سردردهای میگرنی

خوردن غذا به طور منظم و در زمان های مشخص سردردهای میگرنی را کاهش و بهبود می بخشد. خوردن منظم و در زمان های منظم به جلوگیری از کاهش قند خون که باعث تحریک یا بدتر شدن میگرن می شود کمک می کند. قندهای ساده و غلات کامل مانند برنج سفید و نان سفید باعث افت سریع قند خون می شوند. به همین دلیل نیمی از غلات مصرفی باید از غلات کامل انتخاب شود.

نوشیدن مایعات کافی می تواند سردردهای میگرنی را بهبود یا کاهش دهد و کم آبی بدن می تواند باعث سردرد شود. بنابراین نوشیدن 8 لیوان آب در طول روز توصیه می شود.

غذاهای غنی از منیزیم مانند سبزیجات برگ سبز، حبوبات، منابع غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 مانند سالمون، سالمون، دانه چیا و دانه کتان نیز سردردهای میگرنی را بهبود می بخشند و کاهش می دهند.

مطالعات نشان می‌دهد که پیروی از رژیم غذایی کم‌چرب، شدت و دفعات سردرد را کاهش می‌دهد. به همین دلیل توصیه می شود از رژیم غذایی کم چرب استفاده کنید. علاوه بر این، غذاهای حاوی پروتئین از نوسانات قند خون جلوگیری می کنند. بنابراین توصیه می شود در تمام وعده های غذایی از غذاهای کم چرب و پروتئین دار مانند لوبیا، مرغ و بوقلمون استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا