فناوری و تکنولوژی

فقر سرعت پیر شدن مغز را افزایش می‌دهد

خرید فالوور از سایت اینبو

محققان می گویند که فقر می تواند تأثیر مخربی بر ماده سفید مغز داشته باشد.

به گزارش دیجیاتو، دانشمندان توانستند ارتباطی بین درآمد کم و تخریب سریعتر ماده سفید در مغز پیدا کنند. در حالی که حجم ماده سفید با افزایش سن کاهش می یابد، به نظر می رسد زندگی در فقر این روند را تسریع می کند و باعث می شود مغز سریعتر پیر شود.

تیمی از محققان دانشگاه های ژنو و لوزان سوئیس پس از مطالعه 751 نفر در سنین 50 تا 91 سال به این نتیجه رسیدند. پس از در نظر گرفتن عواملی مانند سن، جنسیت و برخی مسائل کلیدی سلامت، محققان به این نتیجه رسیدند که افرادی که در خانواده‌های فقیرتر زندگی می‌کردند، علائم پیری بیشتری در ماده سفید مغزشان در اسکن‌های MRI و همچنین در تست‌های شناختی داشتند. ، امتیاز کمتری نسبت به افراد خانواده های ثروتمند کسب کرده است.

نتایج کار محققان در مجله JNeurosci منتشر شد. محققان این مطالعه را برای ارائه بینشی در مورد مسیرهایی انجام دادند که موضوعات اقتصادی و اجتماعی مانند درآمد خانواده، آخرین موقعیت شغلی و مسیرهای اقتصادی و اجتماعی دوره زندگی را به ریزساختار مغز و نتایج شناختی در اواخر بزرگسالی مرتبط می‌کند.

ماده سفید برای حرکت دادن پیام ها و سیگنال ها در مغز ضروری است و مقدار آن می تواند بر توانایی های شناختی فرد تأثیر بگذارد. زندگی در فقر یا به گفته محققان، قرار گرفتن در معرض محرومیت مزمن اجتماعی و اقتصادی، با سلامت ضعیف و افزایش زوال شناختی همراه است. البته در گذشته دانشمندان به این نتیجه رسیده بودند اما در مطالعه جدید محققان نگاه دقیق تری به علت این مشکل داشتند.

در مطالعه اخیر خود، محققان دانشگاه سوئیس دریافتند که تعداد الیافی که از هر نورون منشعب می‌شوند (تراکم نوریت) و مقدار پوشش محافظ روی آن الیاف (میلین) ظاهراً با تجزیه سریع‌تر ماده سفید مرتبط است.

تحقیقات قبلی که به مغز و وضعیت اجتماعی-اقتصادی افراد پرداخته بود، بر حجم کل مغز متمرکز بود. اکنون ساختارهای دقیق تری به دست آمده و مکانیسم های پشت پرده بررسی شده است. محققان توانستند حرکت آزاد مولکول‌ها، عمدتاً آب، را در مغز شناسایی کنند که به میزان میلین و تراکم شاخه‌های عصبی بستگی دارد.

اگرچه از دست دادن ماده سفید می تواند تأثیر منفی بر عملکرد شناختی داشته باشد، محققان دریافته اند که افراد خانواده های ثروتمند همچنان عملکرد شناختی خود را حتی با میلین کمتر و تراکم نوریت کمتر حفظ می کنند. بنابراین، به نظر می رسد پول بیشتر به عنوان محافظ در برابر زوال عقل عمل می کند و دانشمندان باید به دنبال مکانیسم هایی غیر از تغییرات آشکار در مغز باشند.

در نهایت باید گفت که دانشمندان برای رسیدن به نتیجه کلی و دقیق تری نیاز به تحقیقات بیشتری دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا