فناوری و تکنولوژی

فناوری جدیدی برای دیدن درون سلول‌های سرطانی

خرید فالوور از سایت اینبو

محققان فناوری جدیدی را توسعه داده اند که به آنها اجازه می دهد تا محتوای چربی یا چربی سلول های سرطانی را بررسی و بررسی کنند.

به گزارش سرگرمی روز، دانشمندان فناوری تصویربرداری جدیدی ابداع کرده اند که به آنها اجازه می دهد تا درون سلول سرطانی را به صورت زنده ببینند و نحوه تعامل آن با محیط اطراف را ببینند.

این تیم به سرپرستی دانشگاه سوری (Surrey) در انگلستان، سعی در مشاهده و بررسی محتوای چربی (لیپیدها) در سلول های سرطانی داشتند.

لیپیدها اجزای کلیدی سلول ها هستند و به سلول های سرطانی اجازه رشد، تکثیر و متاستاز می دهند.

این تکنیک با همکاری دانشگاه کالج لندن توسعه یافت و همچنین شرکت داروسازی GSK و شرکت‌های Yokogawa و Sciex را درگیر کرد.

نظارت بر میزان چربی در سلول ها

با استفاده از سیستم Yokogawa SS 2000، سلول های سرطانی منفرد از یک ظرف کشت شیشه ای برداشت شدند. این سیستم نوآورانه سلول های زنده منفرد را با استفاده از لوله های کوچک استخراج می کند و امکان تجزیه و تحلیل دقیق را فراهم می کند. عرض این لوله ها تنها 10 میکرومتر است که نصف قطر نازک ترین موی انسان است.

در مرحله بعد این سلول ها با رنگ فلورسنت رنگ آمیزی شدند. این به محققان اجازه داد تا قطرات چربی را در طول آزمایش بررسی کنند.

سپس این تیم با محققان Sciex برای توسعه یک رویکرد طیف‌سنجی جرمی جدید همکاری کرد. این روش به آنها اجازه می‌دهد تا لیپیدها را تجزیه کرده و ساختار واقعی سلول را تعیین کنند.

در نهایت، کل این فرآیند به مشاهده چگونگی تکامل سلول های سرطانی در پاسخ به تغییرات محیطی منجر شد.

Johanna von Grichten از دانشکده شیمی و مهندسی شیمی دانشگاه Surrey گفت: مشکل سلول های سرطانی این است که هیچ دو سلولی شبیه هم نیستند.

وی افزود: این امر ایجاد یک درمان خوب را دشوار می کند زیرا برخی از سلول ها همیشه در برابر درمان مقاوم تر از سایرین هستند، با این حال، همیشه ثابت شده است که مطالعه سلول های زنده پس از اینکه به اندازه کافی از محیط طبیعی خود خارج شده اند، دشوار است. جزئیات برای درک واقعی ترکیب آنها. به همین دلیل بسیار هیجان انگیز است که بتوانیم سلول های زنده را زیر میکروسکوپ نمونه برداری کنیم و محتوای چربی آنها را یک به یک بررسی کنیم.

به گفته محققان، این یافته‌ها ممکن است بینشی در مورد چگونگی واکنش سلول‌ها به تشعشع ارائه دهد.

محققان همچنین از این رویکرد جدید کشف شده برای تجزیه و تحلیل مولکول های چربی چربی در چندین سلول سرطانی استفاده کردند. جالب توجه است که آنها تفاوت هایی را در پروفایل لیپیدی سلول های مختلف شناسایی کردند.

کارلا نیومن، معاون مدیر تصویربرداری و دینامیک سلولی در GSK، در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: روش جدید ما راه را برای مطالعه سلول‌های سرطانی با جزئیات بی‌سابقه هموار می‌کند. یک روز ممکن است بتوانیم ببینیم که سلول های سرطانی چگونه با همسایگان خود ارتباط برقرار می کنند. این می تواند درمان های جدید و هدفمندتری را ارائه دهد.

این تکنیک می تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد چگونگی پاسخ انواع سرطان به درمان ارائه دهد. همچنین ممکن است به پزشکان کمک کند تا بفهمند پرتوها چگونه بر سلول‌ها تأثیر می‌گذارند، به ویژه اینکه چگونه برخی از سلول‌های سرطانی در برابر پرتودرمانی مقاومت می‌کنند. این مقاومت می تواند منجر به عود سرطان شود.

درک عمیق‌تر از بیولوژی سرطان ممکن است به توسعه درمان‌های مؤثرتری در آینده منجر شود.

علاوه بر این، محققان می‌گویند که مطالعه لیپیدها در سلول‌های فردی نیز ممکن است به بخش‌های مختلف سلامت از جمله ایمنی و بیماری‌های عفونی کمک کند.

این یافته ها در مجله Analytical Chemistry منتشر شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا