آشپزی

فوت و فن آبگوشت در سال ۱۴۰۳ که نمی دانید!

خرید فالوور از سایت اینبو

در این مطلب از سایت سرگرمی روز قصد داریم فوت و فن آبگوشتو رازهای خوشمزه شدن آن را به شما بگوییم. پیشنهاد می کنیم حتما در ادامه مطلب همراه ما باشید.

هنر و تکنیک آبگوشت

هنر آبگوشت خوشمزه و چه ادویه هایی آن را خوشمزه می کند نکاتی برای پخت آبگوشت در سایت سرگرمی روز امیدواریم این مقاله مورد توجه شما قرار گیرد.

غذای محلی و سنتی ایرانی به نام آبگوشت یا دیزی در میان خانواده ها و مهمانی های ایرانی طرفداران زیادی دارد. این غذا از ترکیب گوشت، لوبیا، پیاز و گوجه فرنگی درست می شود. در گذشته آبگوشت را بیشتر می جوشاندند و به عنوان یک غذای مقوی در سفره های تعطیلات استفاده می کردند. اگر دوست دارید آبگوشتتان طعم آبگوشت مادربزرگتان را بدهد، ما به شما نکاتی را ارائه می کنیم تا بتوانید آبگوشتی درست کنید که طعم آن شبیه آبگوشت مادربزرگتان باشد.

گوشت خوب

یکی از عوامل اصلی در ایجاد آبگوشتی لذیذ، نوع گوشت مصرفی است. برای تهیه آبگوشت بی نظیر بهترین گزینه گوشت گوسفندی با قلم و دم است. لازم به ذکر است که گوشت بره با چربی کافی بهترین انتخاب برای تهیه استاک است. البته می توان از گوشت گاو برای تهیه آبگوشت هم استفاده کرد اما بدون شک گوشت گوسفندی نمی تواند آن طعم و حس خاصی را که به غذا می دهد به شما بدهد.

خیساندن نخود و لوبیا

بهتر است حبوباتی مانند نخود و لوبیا را از شب قبل از پخت در آب خیس کنید. این روش بهتر است زیرا خیساندن حبوبات نه تنها پف آنها را کاهش می دهد، بلکه در طعم نهایی و پختن بهتر و سریعتر آنها موثر است. بهتر است حبوبات را برای زمان مناسب خیس کنید و آب آن را چندین بار عوض کنید تا در طعم و دم کشیدن حبوبات بهترین نتیجه را بگیرید.

گرفتن ته گوشت

برخی از خانم ها برای اینکه آبگوشت خوش رنگ شود، در حین جوشاندن گوشت ته گوشت را با ته قاشق جمع می کنند. اما توصیه می شود آب و کف اصلی گوشت را دور نریزید زیرا باعث از بین رفتن مقدار قابل توجهی از مواد مغذی موجود در گوشت می شود. بنابراین بهتر است برای بهره مندی کامل از ارزش غذایی گوشت این قسمت را صرفه جویی کنید.

پختن غذا در ظرف سنگی

برای بهتر شدن طعم آبگوشت بهتر است از ظروف سنگی یا سفالی استفاده کنید. در صورت استفاده از دیزی سنگی، شعله پخش کننده باید بین شعله مستقیم و ظرف دیزی قرار گیرد. استفاده از این نوع ظروف زمان پخت آبگوشت را افزایش می دهد اما در عوض طعم آن بهتر می شود و غذا لذیذتر و لذیذتر می شود.

آبگوشت برای پخت روی حرارت کم

برای بهترین نتیجه هنگام پخت آبگوشت، بهتر است در تمام مراحل پخت، شعله زیر قابلمه را روی حداقل یا کم قرار دهید تا غذا نچسبد و طعم بهتری پیدا کند. هر چه زمان جوشاندن آبگوشت بیشتر باشد و با حرارت ملایم پخته شود، غذا سفت تر، لذیذتر و خوش رنگ تر می شود.

پیاز و سیر

برای بهتر شدن طعم آبگوشت و کاهش بوی گوشت می توانید از سیر و پیاز در هنگام پخت استفاده کنید. می توانید سیر و پیاز را خرد کرده و با گوشت تفت دهید یا به طور کامل به آب گوشت اضافه کنید. این عمل نه تنها باعث بهبود طعم آبگوشت می شود، بلکه از خواص ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی سیر و پیاز نیز بهره مند خواهید شد.

دانستن مقدار مناسب آب

برای بهترین روش تهیه آبگوشت توصیه می شود در همان ابتدای پخت از مقدار مناسب آب استفاده کنید. با افزودن آب در مراحل مختلف پخت می توان طعم غذا را تحت تاثیر قرار داد. بنابراین بهتر است شش برابر مواد آبگوشت، آب جوشیده سرد به آن اضافه کنید تا طعم خوبی از آبگوشت ایجاد شود.

گوجه فرنگی را اضافه کنید

برای بهبود طعم و کیفیت آبگوشت، استفاده از گوجه فرنگی توصیه می شود. زیرا گوجه فرنگی دارای اسیدهای آلی مفیدی مانند اسید لیکوپن است که بهبود طعم و کیفیت غذا را تسهیل می کند. برای استفاده از گوجه فرنگی آن را از وسط نصف کرده و با پوست به آب گوشت اضافه کنید. با استفاده از گوجه فرنگی نیاز به پاستا را کاهش می دهید و آبگوشت شما طعم بهتری پیدا می کند.

نکاتی در مورد پاستا

برای گرفتن رنگ دلخواه در غذا می توانید از رب گوجه فرنگی سرخ شده استفاده کنید. برای این کار یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی را در کمی روغن تفت دهید و سپس به غذا اضافه کنید. این روش رنگ غذای شما را به دلخواه تغییر می دهد.

پیاز را قبل از اضافه کردن به غذا تفت دهید

برخی از افراد از روش خرد کردن پیاز و تفت دادن با گوشت برای تهیه آبگوشت استفاده می‌کنند و متوجه می‌شوند که این روش باعث افزایش طعم مایه می‌شود.

چه زمانی ادویه را اضافه کنیم

برای بهتر شدن طعم آبگوشت می توانید از دو ادویه معروف زردچوبه و فلفل سیاه استفاده کنید. برای تهیه آن می توانید ابتدا زردچوبه را با رب یا پیاز تفت دهید تا طعم تند آن کم شود. سپس فلفل سیاه را به دلخواه به آبگوشت اضافه کنید تا طعم آن بهتر شود.

زمان اضافه کردن نمک است

برای اینکه آبگوشتی خوش طعم داشته باشید و اگر زمان کافی برای پخت دارید می توانید در ابتدای پخت نمک اضافه کنید. البته باید مراقب باشید که نمک زدن در ابتدای پخت باعث پختن بیش از حد گوشت شود. یا می توانید در لحظه ای که آبگوشت نیم پز شد نمک اضافه کنید تا طعم خوبی پیدا کند. در هر صورت افزودن نمک به آبگوشت به میزان قابل توجهی بر طعم آن تأثیر می گذارد.

هنر و علم آبگوشت خوشمزه.  طرز تهیه آبگوشت برای 4 نفر.

زعفران در آبگوشت

برای به دست آوردن آبگوشتی لذیذ با رنگی جذاب می توانید در حین تفت دادن پاستا یک قاشق چای خوری زعفران آب پز به آن اضافه کنید. این عمل باعث بهبود طعم و رنگ آبگوشت شما می شود و نتیجه بهتری خواهید گرفت.

صف را بشکن

برای بهبود طعم و رنگ آبگوشت، در پایان فرآیند پخت آبگوشت، می توانید دم آن را بردارید و در ظرف خردکن دیگری قرار دهید. سپس دم کرده را با رب گوجه فرنگی سرخ کرده و مدتی در آبگوشت با حرارت ملایم قرار دهید. به این ترتیب طعم و رنگ آبگوشت شما بهتر می شود و خوشمزه تر می شود.

مواد لازم برای آبگوشت قهوه

گوشت گوسفند بدون استخوان: 500 گرم

دم تازه: 100 گرم

ترکیبی از نخود و لوبیا سفید: یک و نیم فنجان

گوجه فرنگی: 2 عدد

سیب زمینی: 2 عدد

رب گوجه فرنگی: 2 قاشق غذاخوری

لیمو عمانی: 2 عدد

سیر: 2 حبه

نمک، پاپریکا، زردچوبه و پودر دارچین: به میزان لازم

پودر لیمو عمانی: نصف قاشق چایخوری

نمک خشک: 1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه آبگوشت قهوه

برای شروع آبگوشت، ابتدا نخود و لوبیا سفید را به مدت 24 ساعت قبل در آب ولرم خیس کنید.

در قابلمه ای مناسب گوشت را به همراه نخود و لوبیا سفید خیس خورده، پیاز و سیر خرد شده بریزید. ادویه ها شامل زردچوبه، پاپریکا و دارچین را اضافه کنید و قابلمه را تا نیمه با آب جوش پر کنید. قابلمه را روی حرارت ملایم گاز قرار دهید تا مواد به جوش بیایند. پس از جوش آمدن، کف را از سطح آب بردارید تا آبگوشت شفاف تر و رنگارنگ تر شود.

بعد از یک ساعت گوجه فرنگی و سیب زمینی پوست گرفته را اضافه کنید و حرارت را کم کنید. حدود یک ساعت زمان دهید تا سیب زمینی ها بپزند.

پس از پخته شدن سیب زمینی ها، آنها را به همراه گوجه فرنگی و دم پخته شده از قابلمه خارج کنید. در این مرحله نمک و لیمو عمانی خیس خورده را به قابلمه اضافه کنید.

سیب زمینی و گوجه و دنبه پخته شده را له کنید و پوره گوجه فرنگی و پودر لیمو عمانی و نمک خشک را به آن اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. این مخلوط را در تابه با کمی روغن سرخ می کنیم و به قابلمه استاک اضافه می کنیم. مایه را روی حرارت ملایم بگذارید تا بجوشد و روغن را اضافه کنید.

وقتی کاملا پخت، آبگوشت را جدا کرده و گوشت و نخود و لوبیا را بکوبید و آب گوشت و گوشت کوبیده را سرو کنید. نمک خشک را حذف نکنید زیرا طعم آبگوشت را بیشتر می کند.

برای آبگوشت استفاده از دنبه و گوشت تازه توصیه می شود. هر چه زمان پخت بیشتر باشد، آبگوشت خوشمزه تر خواهد بود.

اگر قابلمه سنگی دارید استفاده از آن برای جوشاندن آبگوشت تاثیر مثبتی بر طعم آن خواهد داشت.

مهم است که در ابتدای پخت، کف آبگوشت را بردارید و پس از پختن گوشت، نخود و لوبیا، نمک عمانی و لیمو به آن اضافه کنید. پوره سیب زمینی به افزایش لعاب و غلظت مایه کمک می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا