آشپزی

فوت و فن آش گوجه فرنگی در سال ۱۴۰۳ که نمی دانید!

خرید فالوور از سایت اینبو

در این مطلب از سایت سرگرمی روز قصد داریم فوت و فن آش گوجه فرنگیو رازهای خوشمزه شدن آن را به شما بگوییم. پیشنهاد می کنیم حتما در ادامه مطلب همراه ما باشید.

هنر سوپ گوجه فرنگی

هنر سوپ گوجه و راز سوپ گوجه فرنگی خوشمزه خانه در سایت سرگرمی روز امیدواریم این مقاله مورد توجه شما قرار گیرد.

آش گوجه یکی از غذاهای لذیذ و معروف ایرانی است که به دلیل تفاوت جزئی در طرز تهیه و طرز پخت، در مناطق مختلف کشور شهرت دارد. با این حال، تفاوت های اصلی معمولا مربوط به مواد به کار رفته در تهیه این سوپ است. به عنوان مثال در برخی استان ها علاوه بر حبوبات، از گوشت کلقلی (کوفته قلقلی) نیز برای تهیه آش گوجه فرنگی استفاده می شود. با این حال آش گوجا نسبت به سایر استان ها به ویژه در منطقه همدان و تبریز محبوبیت بیشتری دارد.

اگر می خواهید طعم های تند را احساس کنید، پیشنهاد می شود سوپ گوجه فرنگی را امتحان کنید. چون این سوپ اصولا با طعمی تند پخته و سرو می شود. طرز تهیه سوپ گوجه فرنگی بسیار ساده است و به راحتی می توانید این غذای خوشمزه را در منزل تهیه کنید. آش معمولا به عنوان یک پیش غذای خوشمزه سرو می شود.

مواد لازم برای تهیه سوپ گوجه فرنگی

گوجه فرنگی پوست گرفته: 1 کیلوگرم

آش سبزی (تره، جعفری و گشنیز): 1 کیلوگرم

برنج: 1 پیمانه

لوبیا چشم سیاه: 1 پیمانه

آب: 1 فنجان

پیاز: 2 عدد

نعنا خشک: 2 قاشق غذاخوری

نمک، زردچوبه و فلفل سیاه: به میزان لازم

پختن سوپ گوجه فرنگی

برای تهیه سوپ ابتدا لوبیاها را با آب و کمی نمک در قابلمه بجوشانید. در این مرحله می توانید از لوبیا چشم بلبلی یا سایر حبوبات مانند لوبیا، گندم، بلغور و عدس نیز استفاده کنید. لوبیاها را آنقدر بجوشانید تا برنج کاملا پخته شود.

بعد از جوشاندن حبوبات، برنج را به سوپ اضافه کنید. دقت کنید که برنج خوب پخته شود و مواد داخل قابلمه سرریز نشود. برای این منظور از قابلمه ای با حجم مناسب و شعله گاز متوسط ​​استفاده کنید.

سپس گوجه فرنگی های پوست گرفته را پوره کنید. برای این کار از رنده یا غذاساز استفاده کنید و پوره گوجه فرنگی را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. اجازه دهید لوبیا، برنج و گوجه فرنگی با هم ترکیب شوند و خوب مخلوط شوند.

حالا سبزیجات را اضافه کنید و اجازه دهید غذا خوب بپزد. در آخر آبگور را به همراه پیاز تند و فلفل تند به آش اضافه کنید.

اگر گوجه فرنگی رنگ و طعم مناسبی ندارد، می توانید از پوره گوجه فرنگی استفاده کنید. می توانید پاستا را مستقیما به سوپ اضافه کنید یا در روغن سرخ کنید و سپس به سوپ اضافه کنید تا خوشمزه تر شود. همچنین افزودن مقداری سیر یا پودر سیر به سوپ می تواند به طعم بهتر آن کمک کند. در هر صورت برای حفظ طعم اصیل سوپ از افزودن پاستا به سوپ خودداری کنید.

نحوه پوست کندن گوجه فرنگی

برای تهیه پوره گوجه فرنگی ابتدا سطح گوجه فرنگی را یک برش عمیق بزنید اما دقت کنید که برش آنقدر عمیق باشد که از انتهای گوجه فرنگی تا ساقه آن کشیده شود. سپس ظرف مناسبی را انتخاب کنید و مقداری آب داخل آن بریزید. آب را بجوشانید سپس شعله گاز را کم کنید و گوجه فرنگی ها را حداکثر یک دقیقه در آب در حال جوش قرار دهید. سپس آنها را از آب خارج کرده و با آب سرد بشویید. همچنین در صورت تمایل می توانید ظرفی را انتخاب کرده و داخل آن را با یخ پر کنید. بعد از یک دقیقه، گوجه ها به راحتی پوست کنده می شوند.

طرز تهیه فلفل قرمز

برای تهیه پیاز سرخ شده ابتدا پیاز را ورقه ای و یکنواخت خرد کنید. سپس ظرف مناسبی را انتخاب کنید و آب کافی در آن بریزید. آب را به جوش آورده و سپس حرارت را کم کنید. پیاز خلال شده را حداکثر به مدت 5 دقیقه در آب جوش قرار دهید تا شفاف شود. سپس پیازها را از آب خارج کرده و با آب سرد بشویید تا آب کاملا خشک شود. اگر می خواهید کار سریعتر پیش برود، پیاز را بعد از آبکشی روی یک حوله نخی قرار دهید تا آب آن بهتر جذب شود.

استفاده از این تکنیک باعث کاهش جذب روغن پیاز و در عین حال ترد شدن آن می شود. یک تابه مناسب انتخاب کنید و به اندازه کافی روغن در آن بریزید. اجازه دهید روغن داغ شود و سپس پیاز را با نمک و زردچوبه تفت دهید.

اگر از اندازه تابه مطمئن نیستید، بهتر است پیازها را به دو دسته تقسیم کنید و در دو مرحله سرخ کنید. مهم است که در حین سرخ کردن پیازها را هم بزنید و شعله گاز را روی متوسط ​​یا کم قرار دهید. به محض اینکه پیاز ترد و طلایی شد آن را از روی حرارت بردارید و در ظرف مناسبی منتقل کنید. توجه داشته باشید در زمان برداشتن از روی حرارت، حرارت باقی مانده در پیاز ممکن است کمی رنگ آن را تیره کند. پس سعی کنید پیاز را کمی زودتر از روی شعله گاز بردارید.

طرز تهیه گوشت برای سوپ گوجه فرنگی

برای پختن گوشت قالخلی در آش گوجه فرنگی ابتدا گوشت را با چاشنی آن آماده کنید. پیاز را رنده کنید و آب آن را بگیرید. سپس پیاز رنده شده را با زردچوبه، نمک، فلفل و ادویه مخصوص گوشت مخلوط کرده و به گوشت چرخ کرده اضافه کنید. می توانید از پودر پیاز نیز استفاده کنید. سپس گوشت چرخ کرده را خوب مخلوط کنید تا چسبندگی کافی پیدا کند. در مرحله بعد این مخلوط را به شکل گلوله های کوچک به اندازه یک فندق یا کمی بزرگتر در آورید. در آخر کوفته ها را با پیاز داغ تفت دهید و به سوپ اضافه کنید.

طرز تهیه سوپ گوجه فرنگی

علاوه بر گوجه فرنگی و پیاز، می توانید از اسفناج در سوپ سبزیجات نیز استفاده کنید. در مناطق شمالی مانند مازندران نیز از گزنه به عنوان سبزی اصلی در آش استفاده می شود. اگر به گزنه تازه دسترسی ندارید می توانید از گزنه خشک استفاده کنید که این امر نیز به طعم و اصالت سوپ کمک می کند.

روش پخت سبزیجات

برای پختن هرگونه سوپ از جمله گوجه فرنگی لازم است حبوبات را از شب قبل خیس کنید تا حجم آنها کم شود. اگر این امکان وجود ندارد، لوبیاها را یکی دو بار بجوشانید و آب آن را بگیرید.

در سوپ ها و خورش هایی که از برنج استفاده می شود بهتر است از برنج نیم دانه استفاده شود و در صورت نیاز برنج را قبل از پخت خیس کنید تا بهتر بپزد.

شروع پخت سوپ با تفت دادن پیاز ناگینی با زردچوبه می تواند طعم سوپ را بهتر کند. سپس مواد دیگر را با مقدار لازم آب به پیاز اضافه کنید و اجازه دهید به مدت کافی بپزد.

استفاده از آب گوشت می تواند طعم غذا را افزایش دهد و به طعم سوپ کمک کند.

در برخی مناطق، افزودن سیر داغ به سوپ می تواند به طعم و اصالت سوپ بیفزاید.

برای سرو غذا علاوه بر نعناع می توانید از پنیر دلمه نیز استفاده کنید تا تنوع طعم و جذابیت غذا بیشتر شود. همچنین با افزودن زعفران به کشک، رنگ و تزیین ظرف را بهتر کنید.

استفاده از برنج در سوپ باعث ایجاد لعاب و غلظت کافی می شود. در صورت تمایل می توانید با حل کردن کمی آرد در آب سرد قوام سوپ را بهتر کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا