آشپزی

فوت و فن باقلا قاتق در سال ۱۴۰۳ که نمی دانید!

خرید فالوور از سایت اینبو

در این مطلب از سایت سرگرمی روز قصد داریم فوت و فن باقلا قاتقو رازهای خوشمزه شدن آن را به شما بگوییم. پیشنهاد می کنیم حتما در ادامه مطلب همراه ما باشید.

هنر باقالی قطاق

هنر و فن بغلا قطاق و راز طعم لوبیا قطاق خوشمزه و خانگی سایت سرگرمی روز امیدواریم این مقاله مورد توجه شما قرار گیرد.

باقالقاتوق که در برخی مناطق به آن «گل در چمن» نیز می گویند، یکی از غذاهای معروف و سنتی منطقه شمال کشور است. این خورش قدمتی طولانی دارد و توسط بومیان شمال با دقت و مهارت خاصی طبخ می شود. مواد اصلی این خورش لوبیا سبز، سیر، رازیانه تازه یا خشک، تخم مرغ، روغن، نمک و ادویه جات است.

باغالقاتوق که به عنوان یک غذای مقوی و سرشار از پروتئین شناخته می شود را می توان به راحتی با وسایل اولیه آشپزی و در مدت زمان کوتاهی تهیه کرد و عمدتاً برای ناهار یا شام سرو می شود. این خورش به دلیل دارا بودن نمک و پروتئین، گزینه مناسبی برای روزه داران در ماه رمضان است. باگالقاتوق معمولا با برنج ایرانی کته سرو می شود و به عنوان یکی از غذاهای اصلی در بسیاری از رستوران ها عرضه می شود. بنابراین اگر قصد سفر به شمال کشور را دارید به شما توصیه می کنیم این خورش معطر و خوش طعم را در رستوران های معروف امتحان کنید و از طعم های بی نظیر آن لذت ببرید.

مواد لازم برای تهیه قاتگ باقالی

300 گرم رب لوبیا

3 عدد تخم مرغ

4 قاشق غذاخوری رازیانه خشک

50 گرم کره یا روغن زیتون

سیر 4 حبه

آب 1 لیتر

زردچوبه 1 قاشق چایخوری

نمک و فلفل به میزان لازم

دارچین به میزان دلخواه

طرز پخت لوبیا قطاق

وقتی شروع به پخت باقالقاتوق کردید، اولین قدم این است که پوست حبوبات را جدا کرده و در قابلمه یا تابه مناسبی با کمی روغن یا کره تفت دهید.

سیر را پوست گرفته و بعد از تمیز کردن رنده کنید و به حبوباتی که در حال تفت دادن هستند اضافه کنید تا عطر سیر به خوبی در آن نفوذ کند.

رازیانه خشک را کم کم به مخلوط لوبیا اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مواد یکدست شوند.

همچنین لازم است زردچوبه و نمک را به مخلوط باگالکاتوک اضافه کنید، بگذارید مواد خوب با هم سرخ شوند تا طعم ها به خوبی با هم مخلوط شوند.

برای شیرین شدن طعم می توانید فلفل سیاه و احتمالا دارچین را به مخلوط اضافه کنید، اما استفاده از دارچین بستگی به ذائقه دارد و در صورت تمایل می توان آن را حذف کرد.

سپس یک لیتر آب به مخلوط اضافه می کنند تا حبوبات به اندازه کافی پخته شده و مایع بجوشد.

در این مرحله تخم مرغ ها را به خورش در حال جوش اضافه کنید و اجازه دهید تا تخم مرغ ها کاملا بپزند و با مواد مخلوط شوند تا کاملا به بافت نهایی خورش بپیوندند.

نکات تکمیلی برای پخت حبوبات قطاق

رب لوبیا خشک را می توانید از فروشگاه های مواد غذایی تهیه کنید.

دو نوع رب لوبیا موجود است: اول، رب لوبیا محلی که پس از پختن حالت اولیه خود را حفظ می کند، و دوم، رب لوبیای تولیدی که به راحتی پخته می شود، اما در صورت پختن بیش از حد خرد می شود.

هنگام اضافه کردن تخم مرغ به خورش باید از هم زدن آنها در غذا خودداری کنید زیرا این عمل در صورت اضافه کردن زیاد تخم مرغ باعث تلخی طعم خورش می شود.

رازیانه در خورش زیاده روی نکنید زیرا می تواند طعم تلخی به خورش بدهد.

استفاده از حبوبات محلی تازه نیازی به خیساندن قبل ندارد اما در صورت استفاده از لوبیا خشک باید از شب قبل در آب خیس شود تا پوست آن به راحتی جدا شود.

دانه های مخصوص مازندران برای تهیه این خورش مناسب نیستند.

این خورش را معمولا با ماهی شور، زیتون، سیر ترشی، ماست و ترشی سرو می کنند.

هنر باقالی قطاق

استفاده از شوید تازه یکی از راه های افزایش طعم خورش باگالاقاتاق است. وقتی از رازیانه تازه در دستور غذا استفاده می کنید، مقدار رازیانه خشک را دو برابر کنید.

برای افزایش غنای خورش می توانید تکه های مرغ را به خورش اضافه کنید و به جای آب ساده از آب مرغ استفاده کنید. مرغ را با ادویه و روغن تفت دهید و خورش را با آب به دست آمده اضافه کنید تا هم مرغ و هم خورش خوب بپزند.

برای حفظ ید موجود در نمک توصیه می شود در مراحل آخر پخت به خورش نمک اضافه کنید.

در خورش های سنتی منطقه شمال، سیر به عنوان یکی از مواد اصلی باگالاقاتاق شناخته می شود و استفاده از سیر تازه طعم و بوی خاصی به این خورش می دهد.

اگر می خواهید به جای لوبیا سبز از لوبیا سبز یا لوبیا سبز استفاده کنید، آن ها را از قبل خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید تا تورم آن ها برطرف شود و زمان پخت کاهش یابد.

توصیه می شود در تهیه باقالگاتاق از لوبیا سبز استفاده نکنید زیرا نسخه اصلی این خورش با باقالی یا لوبیا سبز درست می شود که طعم دلپذیری به خورش می دهد.

برای افزودن طعم چربی حیوانی یا روغن کرچک به خورش، می توانید از این چربی ها به جای روغن نباتی هنگام تهیه باگالکاتاک استفاده کنید.

اگر می خواهید بدون اضافه کردن مرغ طعم خورش را بهتر کنید، افزودن عصاره دانه مرغ به خورش می تواند طعم خوبی به آن بدهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا